• Johan 978

Lurad till att bli pappa

Jag har varit ihop med min sambo i flera år och vi har alltid haft det bra tillsammans. Min sambo har velat skaffa barn under ett par års tid men jag har inte velat, och det har hon respekterat. Jag har inte sagt att jag aldrig vill skaffa barn, men att jag inte vill ha det nu. Har för övrigt aldrig känt att barn är min grej.

I helgen berättade min sambo att hon var gravid då hon slutade äta sina p-piller i höstas utan att meddela mig. Då detta är planerat från hennes sida så vill hon ju inte göra abort och det finns ju inte jag kan göra åt saken. Jag känner mig sviken och lurad av min sambo då hon tvingat mig in i denna situation mot min vilja. Är det någon här på forumet som har liknande erfarenheter?

Jag avstår gärna kommentarer av typen "om man stoppar in snoppen så får man skylla sig själv om det kommer ut ett barn". Det är inte det saken handlar om utan om att jag lurats av min sambo och nu tvingas bli förälder mot min vilja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 08:59
    Nu är jag tillbaka efter en lång natt med mycket tårar.

Jag vill börja med att tacka er alla för era kommentarer och ert stöd. När man sitter själv med sina tankar så blir man ju tokig till slut om man inte får dela sina tankar med andra.

Jag och min sambo har pratat igenom detta nu igen hela natten. Jag har hela tiden sagt att jag inte velat ha barn, åtminstone inte nu. Kanske ändrar jag mig i framtiden, kanske inte. Min anledning är att jag har haft svårt att se mig själv i papparollen och jag egentligen aldrig längtat efter barn som jag förstår att andra kan göra, och jag har den fullaste respekt för dem. Jag har förstått på många vänner att barn är det bästa som kan hända en i livet och att det är något man kommer att älska när man väl får det. Men jag tycker att man ska få bestämma själv när man är redo och inte tvingas in i det. Förhoppningsvis kommer jag att kunna ta mitt framtida barn till mig och vara en bra pappa.

Som många skrivit här så är det viktigt att mitt framtida barn växer upp och känner sig älskad och inte oönskad. Så självklart ska jag göra vad jag kan för att barnet ska få det bästa jag kan ge henom (trodde aldrig att jag skulle använda det ordet).

Problemet är som sagt att min sambo svikit mitt förtroende och jag svårt att se att vi kommer att komma tillbaka till varandra på det sättet som vi var tidigare. Jag har alltid känt att hon är den rätte för mig i mitt liv så det känns oerhört svårt om det skulle sluta så här. Som någon sa så borde vi kanske tillsammans gå till någon form av familjeterapi och se om vi har någon framtid tillsammans med vårt gemensamma barn. Just nu känns det som om att jag behöver åka iväg själv ett par dagar och försöka få lite distans till vad som hänt.

• Svar på tråden Lurad till att bli pappa
  • YummyMami

Det är ju sant att förr eller senare kommer det bebisar om man stoppar in snorren MEN nu handlar det om lögn om skydd. Hade hon sagt att hon slutat med skydd? Om inte så lurade hon dig och det rejält. Ledsen men jag ger dig det klassiska svaret DUMPA! Varför ska du bilda familj när du inte vill, visst man kan bli med barn mot sin vilja men inte familj.

Blogg om cancer och med tecknade nakenbilder dyslexiamaniac.bloggplatsen.se/
  • LillaLivetIMagen

Jag beklagar verkligen situationen. Tycker att din sambo har gjort det på ett riktigt fult sätt. Det är verkligen inte okej att göra något liknande, aldrig!
    Hoppas det ändå löser sig och ni kommer fram till något bra.

• Pickeli

Verkligen otroligt fult gjort av din sambo. Det första jag skulle känna var: Kan jag leva med en människa som bedragit mig på det här sättet, kan man någonsin lita på henne igen.

Å andra sidan är barnet redan där och det är ditt. Hur skulle du se på situationen om det vore så att ni blivit gravida trots att hon tog sina piller som hon skulle. Hur skulle du tackla situationen då?

Google it!
  • Söders fröjder

Jag har ingen erfarenhet ts men jag tycker att det är fördjävligt om hon inget sagt att hon slutat med skydd, man ska kunna lita på varandra i ett förhållande-inte lura varandra. Hoppas ändå att du kan ta till dig den lilla när den tittar ut för den är oskyldig och behöver er båda

• Tuffen

Du kommer säkert att älska ditt barn när du ser honom/henne för första gången. Om du älskar din sambo är detta ingen katastrof. 

• Pickeli

För faktum är att den här situationen hade kunnat uppkomma även om din sambo tog sina p-piller. Så det är klart att du också har ett ansvar i det hela. Om man absolut inte vill ha barn som kille så tycker jag man ska använda kondom alt sterilisera sig för att ytterligare minska risken att bli pappa mot sin vilja.

Bara försöker belysa det från ett annat perspektiv, inte för att hoppa på dig på något sätt.

Det är EN sak att sambon bedragit dig, det är en annan sak att du ska bli pappa.

Google it!
  • YummyMami
    Tuffen skrev 2012-03-28 14:14:22 följande:
    Du kommer säkert att älska ditt barn när du ser honom/henne för första gången. Om du älskar din sambo är detta ingen katastrof. 
    Men sambon har bedragit honom och det grovt, på ett sätt som kommer påverka hans liv för resten av livet, många gånger verkar det är helt ok att bli bedragen på detta sätt men jordens undergång ifall hon skulle ha knullat någon annan? Att bli bedragen, förd bakom ljuset är inte mycket man bygger vidare på i kärlek alla gånger. 

Ja, han kanske älskar det lilla livet sen när han ser denne, men samtidigt spermadonatorer brukar inte ha så mycket kärlek övers till sin avkomma. Det är inte barnets fel, men inte heller dennes fel som har blivit helt grundlurad.

Annat vore det om de va en ole dole olycka, men här är det en fråga om svek. 
    Blogg om cancer och med tecknade nakenbilder dyslexiamaniac.bloggplatsen.se/
  • EuphoriaMamma

Riktigt fult gjort, men jag kan säga dig att du inte är ensam om att råka ut för detta. Min mans ex kastade pillren och meddelade inte honom, hon var då dessutom bara 18 och han 22. Han stannade trots allt och tog sitt ansvar och tacken för det var att hon var otrogen flera gånger om, givetvis tog det slut till sist.
    Nu betyder inte det att din tjej kommer uppföra sig likadant, men att lura till sig ett barn visar ju på att hon inte tänker på sig i denna situation. Orättvist mot ert ofödda barn också.
    Jag hoppas ni löser det, men ha i åtanke att det kan bli fler barn om hon vill, såvida du inte väljer kondom.
    Det är bara du som vet vad som är bäst för dig, men kräv gemensam vårdnad va barnet och vara så delaktig som möjligt om du väljer att dumpa kärringen.

Hoppas allt blir till det bästa för dig och barnet!

• Jeff

Fruktansvärt gjort av din sambo!

Barn får du ju tyvärr nu vare sig du vill eller inte, och jag hoppas innerligt du tar till dig barnet ändå eftersom han/hon inte borde straffas, men du bör ju nu fundera på om du kan och vill fortsätta leva med din sambo. Jag kan knappt ta in vilket enormt svek det är att lura någon på det sätt hon gjort, både mot dig och barnet.

• Johan 978

Tack för era svar!

Om hon hade blivit gravid av misstag så är det ju inte jag hade velat heller. Då hade jag nog förslagit abort eller i annat fall funnit mig i situationen.

Nu handlar ju mitt största problem om att jag blivit lurad och sviken av min sambo.

Jag försökte prata med henne om hur hon skulle sett på saken om det omvända hade hänt. Tex om jag ljugit och sagt att jag hade steriliserat mig och att hon var i en situation där hon inte kan/får göra abort. Men detta argument bet inte på henne heller.

Svar på tråden Lurad till att bli pappa