• Johan 978

Lurad till att bli pappa

Jag har varit ihop med min sambo i flera år och vi har alltid haft det bra tillsammans. Min sambo har velat skaffa barn under ett par års tid men jag har inte velat, och det har hon respekterat. Jag har inte sagt att jag aldrig vill skaffa barn, men att jag inte vill ha det nu. Har för övrigt aldrig känt att barn är min grej.

I helgen berättade min sambo att hon var gravid då hon slutade äta sina p-piller i höstas utan att meddela mig. Då detta är planerat från hennes sida så vill hon ju inte göra abort och det finns ju inte jag kan göra åt saken. Jag känner mig sviken och lurad av min sambo då hon tvingat mig in i denna situation mot min vilja. Är det någon här på forumet som har liknande erfarenheter?

Jag avstår gärna kommentarer av typen "om man stoppar in snoppen så får man skylla sig själv om det kommer ut ett barn". Det är inte det saken handlar om utan om att jag lurats av min sambo och nu tvingas bli förälder mot min vilja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 08:59
    Nu är jag tillbaka efter en lång natt med mycket tårar.

Jag vill börja med att tacka er alla för era kommentarer och ert stöd. När man sitter själv med sina tankar så blir man ju tokig till slut om man inte får dela sina tankar med andra.

Jag och min sambo har pratat igenom detta nu igen hela natten. Jag har hela tiden sagt att jag inte velat ha barn, åtminstone inte nu. Kanske ändrar jag mig i framtiden, kanske inte. Min anledning är att jag har haft svårt att se mig själv i papparollen och jag egentligen aldrig längtat efter barn som jag förstår att andra kan göra, och jag har den fullaste respekt för dem. Jag har förstått på många vänner att barn är det bästa som kan hända en i livet och att det är något man kommer att älska när man väl får det. Men jag tycker att man ska få bestämma själv när man är redo och inte tvingas in i det. Förhoppningsvis kommer jag att kunna ta mitt framtida barn till mig och vara en bra pappa.

Som många skrivit här så är det viktigt att mitt framtida barn växer upp och känner sig älskad och inte oönskad. Så självklart ska jag göra vad jag kan för att barnet ska få det bästa jag kan ge henom (trodde aldrig att jag skulle använda det ordet).

Problemet är som sagt att min sambo svikit mitt förtroende och jag svårt att se att vi kommer att komma tillbaka till varandra på det sättet som vi var tidigare. Jag har alltid känt att hon är den rätte för mig i mitt liv så det känns oerhört svårt om det skulle sluta så här. Som någon sa så borde vi kanske tillsammans gå till någon form av familjeterapi och se om vi har någon framtid tillsammans med vårt gemensamma barn. Just nu känns det som om att jag behöver åka iväg själv ett par dagar och försöka få lite distans till vad som hänt.

• Svar på tråden Lurad till att bli pappa
  • RianMusik
    intefanvetjag01 skrev 2012-03-28 18:53:52 följande:
    Dom flesta fittor är fullständigt normala och vid god mental hälsa :) 
    Haha jo men det handlar om  vilka brudar de sitter på ;)
  • Nickipicki

Hej

Nu har jag bara läst TS.
    Först vill jag säga att det din sambo gjort är oerhört kränkande och fult! Inte nog med att hon ljugit för dig, hon har också berövat dig rätten att avgöra själv om och när du vill bli pappa! Hon visar ju absolut ingen som helst respekt för dig och din integritet.

Sen vill jag säga att du INTE skall stanna med din sambo för barnets skull. Barnet kan du ta hand om ändå, och det kommer du förmodligen att kunna göra bättre på egen hand utan att behöva leva med en person som svikit dig så grovt. Om du väljer att stanna måste du se till den konsekvens att det är tufft att ha barn, på många sätt- kommer er redan knaggliga relation att göra det enklare? Kommer barnet att få växa upp i en trygg och harmonisk miljö?

Du verkar vara en förnuftig kille så detta har du säkert redan tänkt ut.  

• Ant3

Ooouff, har också vart där. Kände mig som en jävla idiot men tanken av att kunna bli blåst passera aldrig. Vi var liksom bara tonåringar och att tjejen ens skulle vilja bli med barn existera inte på min världskarta. Litade blint på att hon tog sina piller och jag var glad slippa använda gummi. Naivt som fan. Jag visste risken fanns oavsett, men fan.. hon valde att höja oddsen bakom min rygg och gav mig ingen sportslig chans att göra ett eget val utifrån det. Men ja, dottern är min klippa och kan inte tänka mig ett liv utan henne, men jag önskar det hade börjat annorlunda.

• YayasMami
    Jagvetmest skrev 2012-03-28 19:16:52 följande:
    Det tycker jag att det är. Däremot så ska man väl då hellre skaffa barn själv än med en som inte vill.
    Det är det absolut inte! Många är inte alls kapabla att ta hand om och uppfostra ett barn med allt ett barn behöver. Att vara älskad av en mamma och en pappa borde däremot vara en mänsklig rättighet. Inte att folk ska få skaffa barn hur som helst utan att ta hand om de.
    /Barn till någon som inte borde haft barn.
    Tvåbarnsmamma och fotograf/modell läs gärna min blogg Finest.se/Lorena
  • viseversa
    Johan 978 skrev 2012-03-28 15:12:33 följande:
    Vi är 30 och 31

Jag vet inte ännu hur jag ser på framtiden för mig själv och den blivande familjen. Är väl fortfarande chockad och sviken.
    DU kan få barn tills dagen du dör men du kanske inte visste att chansen minskar för en kvinna att kunna bli gravid ju "äldre" hon blir? Visst 30 är ingen ålder men hur länge hade du tänkt "vänta" då? tills hon var 35? 40?

Hon kände väl att tiden började rinna iväg och att det var nu eller aldrig. Antagligen var hennes längtan efter barn så stark att hon var villig att ta att du lämnade henne när/om hon blev gravid.

Och NEJ jag försvarar inte det hon gjort absolut inte bara det att jag kan förstå hennes längtan. Och att sen ha en kille som säger sen,sen,sen när man inte har ALL tid i världen förstår jag kan vara frustrerande.

Visst kan hon kanske göra slut och försöka hitta en annan man som är villig att skaffa barn med henne. men itne heller det går över en natt. Hon älskar väl dig och såg dig som en bra pappa.

Och JA hennes sett att göra det på ÄR ruttet och elakt det håller jag med om. Men kan du försöka se det från flera vinklar ts? 
  • Wittra

Ja, sånt är oschysst spel. Men jag vet liksom inte vad du ska göra nu,,,...?

• Spartacus

märkligt att man ens kan tänka sig att lura någon så, hur är man då funtad?

längtar man så slutar man med preventivmedel och meddelar då sin respektive det
    så han själv kan avgöra om kondomen ska på eller inte.

alternativt ger honom valet att göra en gravid eller gå vidare i livet,..

sen så kan jag tycka att många killar verkar veliga, speciellt inför första barnet,

och kan sända ut dubbla signaler för att dom inte vågar ta steget och ansvaret :-P

men så verkar det ju itne vara för dig ts. upp till dig om du vill leva med din sambo efter sveket, kanske vore nån form av familjeterapi att tänka på? så får ni ventilera bägge två och kan förstå varandra bättre?              

• Utropstecknet

Jag förstår din besvikelse, frustration och ilska ts. Jag vet inte vad jag hade gjort om jag var i dina skor, antagligen hoppats på att det var en sjukt skämt. Jag hade inte kunnat leva med människan efter ett sådant svek, inte en chans.

• viseversa
    Utropstecknet skrev 2012-03-28 19:59:04 följande:
    Jag förstår din besvikelse, frustration och ilska ts. Jag vet inte vad jag hade gjort om jag var i dina skor, antagligen hoppats på att det var en sjukt skämt. Jag hade inte kunnat leva med människan efter ett sådant svek, inte en chans.
    Det hade inte jag heller. Men det ändrar ju inte det faktum att ts ska bli pappa vare sig han vill eller inte(om hon inte får mf). och det bästa vore nog att försöka vänja sig vid situationen för det är inte barnets fel i slutändan och barnet förtjänar att ha en pappa närvarande.
  • Ant3
    YayasMami skrev 2012-03-28 19:54:06 följande:
    Det är det absolut inte! Många är inte alls kapabla att ta hand om och uppfostra ett barn med allt ett barn behöver. Att vara älskad av en mamma och en pappa borde däremot vara en mänsklig rättighet. Inte att folk ska få skaffa barn hur som helst utan att ta hand om de. /Barn till någon som inte borde haft barn.
Svar på tråden Lurad till att bli pappa