• Johan 978

Lurad till att bli pappa

Jag har varit ihop med min sambo i flera år och vi har alltid haft det bra tillsammans. Min sambo har velat skaffa barn under ett par års tid men jag har inte velat, och det har hon respekterat. Jag har inte sagt att jag aldrig vill skaffa barn, men att jag inte vill ha det nu. Har för övrigt aldrig känt att barn är min grej.

I helgen berättade min sambo att hon var gravid då hon slutade äta sina p-piller i höstas utan att meddela mig. Då detta är planerat från hennes sida så vill hon ju inte göra abort och det finns ju inte jag kan göra åt saken. Jag känner mig sviken och lurad av min sambo då hon tvingat mig in i denna situation mot min vilja. Är det någon här på forumet som har liknande erfarenheter?

Jag avstår gärna kommentarer av typen "om man stoppar in snoppen så får man skylla sig själv om det kommer ut ett barn". Det är inte det saken handlar om utan om att jag lurats av min sambo och nu tvingas bli förälder mot min vilja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 08:59
    Nu är jag tillbaka efter en lång natt med mycket tårar.

Jag vill börja med att tacka er alla för era kommentarer och ert stöd. När man sitter själv med sina tankar så blir man ju tokig till slut om man inte får dela sina tankar med andra.

Jag och min sambo har pratat igenom detta nu igen hela natten. Jag har hela tiden sagt att jag inte velat ha barn, åtminstone inte nu. Kanske ändrar jag mig i framtiden, kanske inte. Min anledning är att jag har haft svårt att se mig själv i papparollen och jag egentligen aldrig längtat efter barn som jag förstår att andra kan göra, och jag har den fullaste respekt för dem. Jag har förstått på många vänner att barn är det bästa som kan hända en i livet och att det är något man kommer att älska när man väl får det. Men jag tycker att man ska få bestämma själv när man är redo och inte tvingas in i det. Förhoppningsvis kommer jag att kunna ta mitt framtida barn till mig och vara en bra pappa.

Som många skrivit här så är det viktigt att mitt framtida barn växer upp och känner sig älskad och inte oönskad. Så självklart ska jag göra vad jag kan för att barnet ska få det bästa jag kan ge henom (trodde aldrig att jag skulle använda det ordet).

Problemet är som sagt att min sambo svikit mitt förtroende och jag svårt att se att vi kommer att komma tillbaka till varandra på det sättet som vi var tidigare. Jag har alltid känt att hon är den rätte för mig i mitt liv så det känns oerhört svårt om det skulle sluta så här. Som någon sa så borde vi kanske tillsammans gå till någon form av familjeterapi och se om vi har någon framtid tillsammans med vårt gemensamma barn. Just nu känns det som om att jag behöver åka iväg själv ett par dagar och försöka få lite distans till vad som hänt.

• Svar på tråden Lurad till att bli pappa
  • Linda 28

bara för att man som kvinna har möjligheten till att bli gravid så e det ingen rättighet. lika mycket rättighet har mannen att välja sin kvinna som framtida mamma till sina/sitt barn.

• 1022
    Tuffen skrev 2012-03-28 14:14:22 följande:
    Du kommer säkert att älska ditt barn när du ser honom/henne för första gången. Om du älskar din sambo är detta ingen katastrof. 
    Det är väl klart att det är en katastrof! Hur kan lögner och svek i ett förhållande någonsin vara något annat än en katastrof?!
  • intefanvetjag01
    Falumamman skrev 2012-03-28 18:22:09 följande:
    Vilken jättebra förklaring till barnet som sedan undrar varför pappa inte är närvarande.
    Inte barnets fel att mamma och pappa är två idioter som inte kan vara ärliga mot varandra.
    Moget!!! Varför har du behov av att kränka folk och kalla dom idioter? Jag tycker TS verkar väldigt vettig. 
    Finns andra forum om man har det behovet, flashback tex.  
  • 1022
    Falumamman skrev 2012-03-28 18:23:47 följande:
    Du VISSTE att hon ville ha barn, ändå valde du att ha oskyddat sex??
    Hrm, hrm, du missar en viktig poäng här. Han trodde att han hade skyddat sex!
  • solnamorsa

Trodde man var 2 om det! Spelar väl ingen roll vem eller hur man skyddar sig. Det är ju inte direkt en undelat man skaffar.,,

• Shandi

Vilket jävla rötägg hon beter sig som!
    Snacka om helt RESPEKTLÖS och ignorant mot din vilja. Bara går sin egen väg och förvänta sig få som hon vill, vare sig om det går ut över ert förhållande eller ett framtida barn.
    SKulle blivit skogstokig om jag var du!

• Shandi
    Falumamman skrev 2012-03-28 18:23:47 följande:
    Du VISSTE att hon ville ha barn, ändå valde du att ha oskyddat sex??
    SKa man ta förgivet att alla tjejer är sådana egoistiska idioter och ljuger för sin man?
  • emmy1982

Din sambo har nog en skruv lös, så gör man inte. Det är fruktansvärt egoistiskt! hade en kompis som var ute för samma sak som dig, dom hade ett barn sen innan men han ville absolut inte ha fler barn då han hade två från ett tidigare äktenskap men hans sambo struntade i det, han godtog det till slut men då valde hon att flytta istället så nu träffar han aldrig sina barn nästan.

Din sambo har svikit dig och ditt förtroende, hon har gjort något fult mot ert förhållande men kanske du kan förlåta henne en vacker dag, men har hon gjort det en gång finns risken att hon gör det igen. Så lika bra att DU skyddar dig hädanefter om du väljer att förlåta henne och leva med henne. Barn är något fantastiskt, men också svårt, krävande och man måste lägga mycket annat till sidan. Det bästa du kan göra är att ta hand om barnet ändå, det har inte valt att komma till världen, hur ni än kommer göra i framtiden, jag hoppas ni kan leva tillsammans trots detta svek, det är bara du som kan bestämma framtiden.  

Lycka till!

PS. Och det är inte ditt fel, har man ett förhållande anser jag att man ska kunna lita på varandra, det är din sambos fel, jag avskyr människor som hela tiden ska hålla kvinnorna bak ryggen när det gäller en sån här sak, har man ett förhållande som är stabilt, man är sambor och allt funkar bra, då är det aldrig mannens fel att kvinnan slutade ta sina p-piller utan att meddela detta. ÄVEN om mannen vet att kvinnan vill ha barn så har hon ingen rätt i att lura han att bli pappa!!    

• MizzTez
    Johan 978 skrev 2012-03-28 14:01:18 följande:
    Jag har varit ihop med min sambo i flera år och vi har alltid haft det bra tillsammans. Min sambo har velat skaffa barn under ett par års tid men jag har inte velat, och det har hon respekterat. Jag har inte sagt att jag aldrig vill skaffa barn, men att jag inte vill ha det nu. Har för övrigt aldrig känt att barn är min grej.

I helgen berättade min sambo att hon var gravid då hon slutade äta sina p-piller i höstas utan att meddela mig. Då detta är planerat från hennes sida så vill hon ju inte göra abort och det finns ju inte jag kan göra åt saken. Jag känner mig sviken och lurad av min sambo då hon tvingat mig in i denna situation mot min vilja. Är det någon här på forumet som har liknande erfarenheter?

Jag avstår gärna kommentarer av typen "om man stoppar in snoppen så får man skylla sig själv om det kommer ut ett barn". Det är inte det saken handlar om utan om att jag lurats av min sambo och nu tvingas bli förälder mot min vilja.
    Kan inte tycka att det är ett okej beteende att lura någon in i föräldraskapet. Då gör man hellre slut och hittar en som vill ha barn.
    Nä, jag tycker verkligen att du ska prata med din sambo, hade jag varit kille och hamnat i denna sits så hade jag naturligtvis tagit mitt ansvar för barnet men jag hade tappat tilliten till min sambo och eftersom jag anser att det är det viktigaste i ett förhållande så hade jag nog inte kunnat fortsätta vårt förhållande. Tyvärr.. Hade tagit mycket ork, lust och tid för att kunna bygga upp tilliten igen om det ens gått.
  • intefanvetjag01
    RianMusik skrev 2012-03-28 18:24:45 följande:
    Det är därför man skall välja fitta med omsorg !
    Dom flesta fittor är fullständigt normala och vid god mental hälsa :) 
Svar på tråden Lurad till att bli pappa