• Johan 978

Lurad till att bli pappa

Jag har varit ihop med min sambo i flera år och vi har alltid haft det bra tillsammans. Min sambo har velat skaffa barn under ett par års tid men jag har inte velat, och det har hon respekterat. Jag har inte sagt att jag aldrig vill skaffa barn, men att jag inte vill ha det nu. Har för övrigt aldrig känt att barn är min grej.

I helgen berättade min sambo att hon var gravid då hon slutade äta sina p-piller i höstas utan att meddela mig. Då detta är planerat från hennes sida så vill hon ju inte göra abort och det finns ju inte jag kan göra åt saken. Jag känner mig sviken och lurad av min sambo då hon tvingat mig in i denna situation mot min vilja. Är det någon här på forumet som har liknande erfarenheter?

Jag avstår gärna kommentarer av typen "om man stoppar in snoppen så får man skylla sig själv om det kommer ut ett barn". Det är inte det saken handlar om utan om att jag lurats av min sambo och nu tvingas bli förälder mot min vilja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 08:59
    Nu är jag tillbaka efter en lång natt med mycket tårar.

Jag vill börja med att tacka er alla för era kommentarer och ert stöd. När man sitter själv med sina tankar så blir man ju tokig till slut om man inte får dela sina tankar med andra.

Jag och min sambo har pratat igenom detta nu igen hela natten. Jag har hela tiden sagt att jag inte velat ha barn, åtminstone inte nu. Kanske ändrar jag mig i framtiden, kanske inte. Min anledning är att jag har haft svårt att se mig själv i papparollen och jag egentligen aldrig längtat efter barn som jag förstår att andra kan göra, och jag har den fullaste respekt för dem. Jag har förstått på många vänner att barn är det bästa som kan hända en i livet och att det är något man kommer att älska när man väl får det. Men jag tycker att man ska få bestämma själv när man är redo och inte tvingas in i det. Förhoppningsvis kommer jag att kunna ta mitt framtida barn till mig och vara en bra pappa.

Som många skrivit här så är det viktigt att mitt framtida barn växer upp och känner sig älskad och inte oönskad. Så självklart ska jag göra vad jag kan för att barnet ska få det bästa jag kan ge henom (trodde aldrig att jag skulle använda det ordet).

Problemet är som sagt att min sambo svikit mitt förtroende och jag svårt att se att vi kommer att komma tillbaka till varandra på det sättet som vi var tidigare. Jag har alltid känt att hon är den rätte för mig i mitt liv så det känns oerhört svårt om det skulle sluta så här. Som någon sa så borde vi kanske tillsammans gå till någon form av familjeterapi och se om vi har någon framtid tillsammans med vårt gemensamma barn. Just nu känns det som om att jag behöver åka iväg själv ett par dagar och försöka få lite distans till vad som hänt.

• Svar på tråden Lurad till att bli pappa
  • Sweet life
    YummyMami skrev 2012-03-28 15:21:23 följande:
    Eller blåst! Skulle jag få för mig att grundlura någon person så hårt så skulle jag fasiken inte servera lögnen sen?! Jag skulle köra med "hoppsan hejsan, titta vad som hände?!"
    Haha eller hur! Vem fan är ärlig och säger en sån sak... Hål i huvudet!
  • Dangerous

Nej men fy. Det var faktiskt inte snällt av henne. Min sambo hade så med sitt ex, hon ljög och sa att hon åt p-piller och så blev hon med barn och min sambo bad henne att överväga abort eftersom dom var 18 respektive 19 år då, då erkände hon att hon inte åt p-piller för hon ville ha barn och tänkte minsann inte göra någon abort. Han tyckte att det var jätte jobbigt, men han tog sitt ansvar. Och han har idag en helt underbar son som kommer till oss vv och vi kämpar på för att få ett gemensamt också eftersom att vi båda vill det. Jag hoppas att det löser sig för dig/er TS!!

• EuphoriaMamma
    YummyMami skrev 2012-03-28 15:21:23 följande:
    Eller blåst! Skulle jag få för mig att grundlura någon person så hårt så skulle jag fasiken inte servera lögnen sen?! Jag skulle köra med "hoppsan hejsan, titta vad som hände?!"
    Precis Skrattande
  • c89
    Johan 978 skrev 2012-03-28 15:12:33 följande:
    Vi är 30 och 31

Jag vet inte ännu hur jag ser på framtiden för mig själv och den blivande familjen. Är väl fortfarande chockad och sviken.
    Visst är det fel att hon lurat dig. Rejält och jag förstår om du väljer att lämna henne när hon brytit ditt förtroende. Men kvinnors fertilitet dalar ärligt talat snabbt efter 30 (även om alla lite äldre mammor här på FL gärna vill neka till det) så jag förstår henne att hon ville ha barn och du är ju uppenbarligen inte helt ärlig mot henne i hur du känner om barn heller.
  • Hon den där
    c89 skrev 2012-03-28 15:30:37 följande:
    Visst är det fel att hon lurat dig. Rejält och jag förstår om du väljer att lämna henne när hon brytit ditt förtroende. Men kvinnors fertilitet dalar ärligt talat snabbt efter 30 (även om alla lite äldre mammor här på FL gärna vill neka till det) så jag förstår henne att hon ville ha barn och du är ju uppenbarligen inte helt ärlig mot henne i hur du känner om barn heller.
  • Inima

Nu anser ju jag att det är en helt annan sak att ljuga om preventivmedel i ett förhållande där tillit och ärlighet är A och O. En annan om man hittar ett ragg på krogen och direkt tror henne om hon säger att hon tar piller. Faktiskt. 

Med det sagt så hade jag övervägt att lämna henne. Din tillit till henne är antagligen borta med vinden, och ingen tillit föder ett pissigt förhållande. Om hon sedan vill ha fler barn, kan du då lita på att hon inte gör samma sak igen?  

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Inima
    Då hade hon ju kunnat dumpa honom och leta reda på någon som vill ha barn. Man säger inte att man är skyddad eller skiter i att säga någonting öht om att hon skuttat med preventivmedel och därmed lastar på sin partner ett 18 årigt ansvar 24/7 365 dagar/år. 

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • YummyMami
    Han ansvarar inte för hennes fertilitet, hon kan tacka för sig och dra om han inte vill ha barn. Sen så ska mannen oxå vara glasklar i nivå "jag VILL ALDRIG NÅGONSN HA BARN" sen får han ju ändra sig senare om han så vill men det skall vara öppna kort för det är lika taskigt att snuva en kvinna på moderskapet av egoorsaker.
    Blogg om cancer och med tecknade nakenbilder dyslexiamaniac.bloggplatsen.se/
  • AA2012

Det din sambo gjort är fult, riktigt fult, så gör man inte. Jovisst har man sex vet man att det kan bli barn, men som du skriver så är det inte riktigt det det handlar om här, utan hon har lurat dej medvetet, hur kan man göra så mot någon man älskar och lever tillsammans med? Hoppas det löser sej för er på bästa sätt. Lycka till!

• zophieed

Otroligt svinigt gjort av din sambo.... Synd att du inte gick bakom ryggen på henne och steriliserade dig innan....

Svar på tråden Lurad till att bli pappa