• Johan 978

Lurad till att bli pappa

Jag har varit ihop med min sambo i flera år och vi har alltid haft det bra tillsammans. Min sambo har velat skaffa barn under ett par års tid men jag har inte velat, och det har hon respekterat. Jag har inte sagt att jag aldrig vill skaffa barn, men att jag inte vill ha det nu. Har för övrigt aldrig känt att barn är min grej.

I helgen berättade min sambo att hon var gravid då hon slutade äta sina p-piller i höstas utan att meddela mig. Då detta är planerat från hennes sida så vill hon ju inte göra abort och det finns ju inte jag kan göra åt saken. Jag känner mig sviken och lurad av min sambo då hon tvingat mig in i denna situation mot min vilja. Är det någon här på forumet som har liknande erfarenheter?

Jag avstår gärna kommentarer av typen "om man stoppar in snoppen så får man skylla sig själv om det kommer ut ett barn". Det är inte det saken handlar om utan om att jag lurats av min sambo och nu tvingas bli förälder mot min vilja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 08:59
    Nu är jag tillbaka efter en lång natt med mycket tårar.

Jag vill börja med att tacka er alla för era kommentarer och ert stöd. När man sitter själv med sina tankar så blir man ju tokig till slut om man inte får dela sina tankar med andra.

Jag och min sambo har pratat igenom detta nu igen hela natten. Jag har hela tiden sagt att jag inte velat ha barn, åtminstone inte nu. Kanske ändrar jag mig i framtiden, kanske inte. Min anledning är att jag har haft svårt att se mig själv i papparollen och jag egentligen aldrig längtat efter barn som jag förstår att andra kan göra, och jag har den fullaste respekt för dem. Jag har förstått på många vänner att barn är det bästa som kan hända en i livet och att det är något man kommer att älska när man väl får det. Men jag tycker att man ska få bestämma själv när man är redo och inte tvingas in i det. Förhoppningsvis kommer jag att kunna ta mitt framtida barn till mig och vara en bra pappa.

Som många skrivit här så är det viktigt att mitt framtida barn växer upp och känner sig älskad och inte oönskad. Så självklart ska jag göra vad jag kan för att barnet ska få det bästa jag kan ge henom (trodde aldrig att jag skulle använda det ordet).

Problemet är som sagt att min sambo svikit mitt förtroende och jag svårt att se att vi kommer att komma tillbaka till varandra på det sättet som vi var tidigare. Jag har alltid känt att hon är den rätte för mig i mitt liv så det känns oerhört svårt om det skulle sluta så här. Som någon sa så borde vi kanske tillsammans gå till någon form av familjeterapi och se om vi har någon framtid tillsammans med vårt gemensamma barn. Just nu känns det som om att jag behöver åka iväg själv ett par dagar och försöka få lite distans till vad som hänt.

• Svar på tråden Lurad till att bli pappa
  • tg2

Hon sa inget om att sluta äta p-piller, du sa inget att du aldrig vill ha barn. Man kan väl påstå att ni lurat varandra...

• Jeff
    YummyMami skrev 2012-03-28 14:19:27 följande:
    Men sambon har bedragit honom och det grovt, på ett sätt som kommer påverka hans liv för resten av livet, många gånger verkar det är helt ok att bli bedragen på detta sätt men jordens undergång ifall hon skulle ha knullat någon annan? Att bli bedragen, förd bakom ljuset är inte mycket man bygger vidare på i kärlek alla gånger. 
    Jag är med dig.  För mig är att aktivt lura någon att bli förälder mot dennes uttryckliga vilja värre än otrohet. Vid otrohet kan man åtminstonde tacka för sig och aldrig ha med personen att göra igen (om man inte har redan har barn).

Det är som om min man hade gjort hål i våra kondomer i hemlighet för att få mig gravid innan jag själv var redo, det hade känts som ett direkt övergrepp. 
  • EuphoriaMamma
    Tuffen skrev 2012-03-28 14:14:22 följande:
    Du kommer säkert att älska ditt barn när du ser honom/henne för första gången. Om du älskar din sambo är detta ingen katastrof. 
    Katastrofen ligger ju i att hon har lurat honom. Hade det skett som ren olycka hade det varit annorlunda på så sätt att han har förtroendet kvar för henne, något väldigt viktigt i en relation anser jag. Det är inte heller bästa sättet att bygga upp en familj på, börja med ett enormt svek.
  • Pickeli
    Johan 978 skrev 2012-03-28 14:23:04 följande:
    Tack för era svar!

Om hon hade blivit gravid av misstag så är det ju inte jag hade velat heller. Då hade jag nog förslagit abort eller i annat fall funnit mig i situationen.

Nu handlar ju mitt största problem om att jag blivit lurad och sviken av min sambo.

Jag försökte prata med henne om hur hon skulle sett på saken om det omvända hade hänt. Tex om jag ljugit och sagt att jag hade steriliserat mig och att hon var i en situation där hon inte kan/får göra abort. Men detta argument bet inte på henne heller.
    Fråga henne hur hon skulle känna om du kapade trådarna och sedan lovade henne att ni skulle försöka få barn. Den kanske biter bättre?

Ja jag förstår att det känns förjävligt. Skulle känna mig enormt grundlurad och sviken. Men oavsett hur du och din sambo kommer överens i framtiden så kommer du få ett barn som jag absolut tycker du ska ta till dig!
    Google it!
  • view

Jag skulle dumpa henne men finnas där för barnet! Hon svek dig!!! Så svidigt gjort men det är inte barnets fel att mamman är ett rövhål typ

• Sweet life

Jag både förstår dig och din sambo.. Hade jag vart sambon hade jag lämnat dig för länge sen!!

Du skriver här att du inte vill ha barn, men du har inte sagt det till henne. Du har lurat henne, hon har lurat dig. Visst, de hon gjort kommer du få betala för hela livet. Men hade du sagt till henne att du inte vill ha barn, så hade hon kanske kunnat hitta nån annan...

• levelivia

Visst kan jag förstå att du känner dig sviken och lurad, men jag kan samtidigt förstå att din tjej helt enkelt tröttnade på att vänta. Nu vet jag ju inte hur gamla ni är, men som kvinna känner man ofta av en tickande biologisk klocka. Jag har mer än en vän som väntat på sina killar för länge, sedan har det varit försent för barn och förhållanden har tagit slut. Ni måste prata igenom detta nu. Du skriver att barn aldrig varit din grej. Vet din tjej det eller har du hela tiden sagt att vi väntar tills du är redo? För det är en enorm skillnad. Sedan får man så klart inte lura någon, men det är jobbigt att vänta år ut och år in på någon som "ska bara" först...

• Johan 978

Jag har sagt till henne med all tydlighet att jag inte vill ha barn.
    Om hon hade lämnat mig tidigare för att hitta någon annan som vill ha barn med henne så hade det känts illa men det hade i alla fall varit ärligt.

• EuphoriaMamma
    Johan 978 skrev 2012-03-28 14:35:53 följande:
    Om hon hade lämnat mig tidigare för att hitta någon annan som vill ha barn med henne så hade det känts illa men det hade i alla fall varit ärligt.
    Ja eller så hade hon kunnat ställt ett ultimatum där du fått vara med och välja. Barn eller så är det slut. Jag tycker i vilket fall inte att argumentet "hon har väntat så länge" är en godtagbar ursäkt för lura till sig ett barn.
  • Sweet life
    Johan 978 skrev 2012-03-28 14:35:53 följande:
    "Jag har inte sagt att jag aldrig vill skaffa barn, men att jag inte vill ha det nu."

Du tycker inte att den här meningen kan ha gett din sambo hopp om att du vill ha barn?
Svar på tråden Lurad till att bli pappa