Anonym (Va?) skrev 2012-03-29 19:35:15 följande:
Jisses vilken respons jag har fått, TACK till er alla för era tankar och reflektioner.
Jag tänker inte svara på något gällande mitt brott och min dom, det är inte vad jag vill med denna tråd.
Jag har fått mycket att tänka på tack vare er allihop...
Arbetsgivaren ringde idag och ville flytta intervjun till imorgon *gulp* för de hade fått förhinder på måndag.. jisses vad nervös jag är
Jag uppdaterar imorgon hur det gick och om jag berättade eller inte.... jag vet inte ännu hur jag ska göra...
Ts
berätta inte!
Och
absolut inte om de inte ens frågar. Du förstör bara för dig själv OM du gör det, ditt liv och dina framtida chanser till att få jobb. Du har ingen skyldighet berätta precis allt om ditt liv, vill de veta din brottsbakgrund får de fråga dig om
de kan få ett utdrag ur brottsregistret. Först då behöver du bestämma dig för om
du vill att de ska veta, innan dess behöver du inte ens tänka på det. För en arbetsgivare kan inte själv begära utdragen utan det måste den enskilde själv göra. Skulle de vilja ha utdrag kan du säga "ja visst jag fixar det" under intervjun, men även då om du inte vill att de ska få veta kan du komma med annan undanflykt som att du "fått ett annat erbjudande om jobb så kommer tacka nej till denna tjänst".
Det är alltså ingen annan som behöver få veta om du inte själva vill det.
Det går att få jobb utan att de ber om det! Däremot är vissa arbetsgivare enligt lagens 9§ skyldiga att begära att en arbetssökande visar upp ett utdrag om sig själv innan personen anställs. Men, detta gäller endast
arbetsgivare verksamma inom dagis- och förskoleverksamhet, vård av unga enligt socialtjänstlagen samt försäkringsförmedling. Och fortfarande, kan de inte själva begära ut utdraget utan det måste gå genom dig.
(Om du bara säger för att vara "ärlig" är även risken stor att detta sprids vidare, du vill ju inte bli bannlyst från andra arbetsplatser och att det börjar spridas rykte om dig. Man vet aldrig vad folk har för problem, vissa älskar sånt här och få gotta sig i andras olycka, och älskar skvaller).