• Izap

Teckomatorp?!

Hej,
    vi funderar på att flytta till Teckomatorp. Är det någon som har någonting att säga om denna by?
    Vi har två små barn som ska gå på dagis, mannen kommer att jobba i Malmö och jag ska jobba hemifrån.
    Vi vill veta så mycket som möjligt.

• Svar på tråden Teckomatorp?!
  • stikkem
    Izap skrev 2012-03-31 11:43:35 följande:
    Tack för svaren! Min pappa fick order om att köra dit igår och han sa att vi absolut inte skulle trivas där. Desutom var det tilltänkta huset fallfärdigt! :)
    Trelleborg kollar vi i för den staden gillar vi. Är Oxie nått att ha? Har för mig att det också är enhåla?!
    Helsingborg är lite väl långt bort, vi vill ha ca 30 min bil till Burlöv där mannen ska jobba. Dessutom lite för dyrt, om man inte vill bo i Hasslarp, Kattarp, ödåkra...
    Svalöv ska jag kolla in! Där är ju billiga hus. Men är inte det som Teckomatorp då? Dem är ju grannar.
    Ahhhh Kattarp.... Dar bodde jag nagra ar innan flyttet utomlands... Himla mysigt stalle! Precis ingenting finns det dar, men det var pa landet och sa tyst :)  Nara till HBG och shoppingcentret, Vala.
  • Moonis

Uj, ja panelkungen ska vi ju inte nämna ens. Kan säga att dom flesta tycker han är, speciell om man säger så.

• Moonis

Men så bor han i hålan Teckomatorp så man slipper han här i Svalöv i alla fall Tungan ute 

• Izap

Hahha! Gustav! Rolig kille! Fast ingen man vill bo granne med! ;)

• Izap

Jag tror fasiken att vi kollat på nått hus i Trää...

• Lunamamma

Löddeköpinge sandskog är ett trevligt område med bra kommunikationer, nära till stort köpcenter och 20 min till Burlöv.

• Izap

Löddeköpinge ska kollas upp!
    Men Burlöv är ju ett ställe. Alla komuner är ju en stad/samhälle. Teckomatorp ligger i svalövs komun och svalöv är en stad/by. Klart det finns fler områden i Burlövskomun men ett av områdena är Burlöv.
    Hur som haver, tack för alla tips! Jag tar gärna emot fler! :)

• tamate
    Izap skrev 2012-03-31 14:55:47 följande:
    Tamate - jag menade absolut inte att se ner på någon! Folk får absolut vara precis som dem vill! Det kan rent av vara skönt att vara omringad av Hillbilley's (om man ser till den egentliga betydelsen) men det jag menade var att vissa byar har ett rykte av sig att vara lite sämre än andra. Att dem är lite för hemakära kanske och att det bor samma familjer i olika generationer. Skrot i trädgården... Jag kan inte förklara utan att låta sjukt fördomsfull men du vet vad jag menar! :)
    Det viktiga är ju att man känner sig tryggoch att våra barn får en bra uppväxt. Vi planerar trotts allt att hitta ett ställedär vi kan bo resten av våra liv.
    det e lugnt jag förstår, men som sagt så en fördel med att en by kanske e lite slappare är just att det är ite slappare. jag har bott i områden där folk tittar snett på en om man gör något som inte alla andra gör etc och så har jag inte uppfattningen om i skurup. 
    det som är bra med skurup är just att det satsas en hel del. byn har ju växt otroligt mycket bara på senaste 10 åren. jag kör förbi påväg hem till mor unj 1 ggr/år och varje gång så är det nybygda hus som inte fanns där förut. och det är ju kul. I mina ögon är svedala "sämre" och i oxie (körde hemglassbilen så man såg lite olika områden) har du rikemansområde där det är skitdyra villor med pol etc till varje. medans skurup är lite mer jämn på något sätt.
    och jag vet inte hur det är nu men när jag växte upp så var det lugnt som ungdom att gå omkring i skurup, det var inte ofta som det direkt hände något där. men det kan ju just vara hillbilliementaliteten =) man gör upp mellan varandra och du går inte och misshandlar folk på gatan som du känner.
    istället minns jag  en man som föll ihop en bit ifrån mig, tror han fick hjärtsnörp. ala runtom sprang dit och försökte hjälpa honom men jag tror tyvärr inte han överlevde men folk gjorde verkligen vad dom kunde.
    och lite så var det när jag växte upp, man hade en viss form av omtanke om varandra. sedan var jag mobbad i månag år i skolan men det är ju alltid någon/några som blir mobbad. tex så var det lite indelat i högstadiet tt en klass kom ifrån slimminge, min klass från skivarp, en från abbekås du hade skurupsgänget etc men det var inte så mycket konflikter men uppdelat till viss del. men sedan så hade man oftast gått förskola, 1-6 tillsammans så efter 7 år så vart man ganska intakt. 

men jag tycker ni ska åka runt lite, gå på lite saker som händer i byarna så får ni en känsla för byn. på sommaren är det ju mycket med marknader (i påsk har du ju konstdagarna bla på snogeholmsslott) så dra runt och känn på hur läget är och få en uppfattning själva =)  
  • älskarlivet81
    Izap skrev 2012-03-31 22:14:43 följande:
    Löddeköpinge ska kollas upp! Men Burlöv är ju ett ställe. Alla komuner är ju en stad/samhälle. Teckomatorp ligger i svalövs komun och svalöv är en stad/by. Klart det finns fler områden i Burlövskomun men ett av områdena är Burlöv. Hur som haver, tack för alla tips! Jag tar gärna emot fler! :)

Nej, ett av områdena är INTE Burlöv.. Kommunen heter Burlöv.. Orterna som tillhör kommunen heter Arlöv och Åkarp!
  • älskarlivet81
    Izap skrev 2012-03-31 22:14:43 följande:
    Löddeköpinge ska kollas upp!
    Men Burlöv är ju ett ställe. Alla komuner är ju en stad/samhälle. Teckomatorp ligger i svalövs komun och svalöv är en stad/by. Klart det finns fler områden i Burlövskomun men ett av områdena är Burlöv.
    Hur som haver, tack för alla tips! Jag tar gärna emot fler! :)
    Ja Svalövs kommun består av Teckomatorp och Svalöv.. Burlövs kommun består av Arlöv och Åkarp. Finns ingen ort som heter Burlöv, utan det är enbart kommunen som heter det.. Tro mig, jag bor själv här..
  • jess8212

Hej!

Gammal tråd men hoppar in och hoppas på svar! Vi har idag lagt ett bud på ett hus i Teckomatorp och blir ju sådär rädd när jag läser denna tråd ???? Är det verkligen så hemskt där?

Hur är det med sport eller aktiviteter för de små? Har en son på 3 år!!

Tacksam för all info som finns!!

• VälkommentillTeckomatorp

Hej du som funderar på att flytta till Teckomatorp!

Vi köpt hus här för några år sedan och trivs jättebra!  

Har vårt barn på dagis och tycker det funkar perfekt. Bra personal och lokaler och så.

Det finns en del lekplatser i byn, vi har scoutkår och ska få (eller har fått) ett allaktivtetshus för barn och ungdomar. Sen finns det förstås idrottsklubbar också om sonen gillar sånt. Och glassbilen kör här. :)

Gillar man lugnet så är Teckomatorp perfekt. Och vill man få lite storstadspuls så går det tåg till Helsingborg, Lund och Malmö en gång i timmen. Tar ca 30 min till Hbg och Malmö, 20 till Lund.

Välkommen hit!

Svar på tråden Teckomatorp?!