Izap skrev 2012-03-31 14:55:47 följande:
Tamate - jag menade absolut inte att se ner på någon! Folk får absolut vara precis som dem vill! Det kan rent av vara skönt att vara omringad av Hillbilley's (om man ser till den egentliga betydelsen) men det jag menade var att vissa byar har ett rykte av sig att vara lite sämre än andra. Att dem är lite för hemakära kanske och att det bor samma familjer i olika generationer. Skrot i trädgården... Jag kan inte förklara utan att låta sjukt fördomsfull men du vet vad jag menar! :)
Det viktiga är ju att man känner sig tryggoch att våra barn får en bra uppväxt. Vi planerar trotts allt att hitta ett ställedär vi kan bo resten av våra liv.
det e lugnt jag förstår, men som sagt så en fördel med att en by kanske e lite slappare är just att det är ite slappare. jag har bott i områden där folk tittar snett på en om man gör något som inte alla andra gör etc och så har jag inte uppfattningen om i skurup.
det som är bra med skurup är just att det satsas en hel del. byn har ju växt otroligt mycket bara på senaste 10 åren. jag kör förbi påväg hem till mor unj 1 ggr/år och varje gång så är det nybygda hus som inte fanns där förut. och det är ju kul. I mina ögon är svedala "sämre" och i oxie (körde hemglassbilen så man såg lite olika områden) har du rikemansområde där det är skitdyra villor med pol etc till varje. medans skurup är lite mer jämn på något sätt.
och jag vet inte hur det är nu men när jag växte upp så var det lugnt som ungdom att gå omkring i skurup, det var inte ofta som det direkt hände något där. men det kan ju just vara hillbilliementaliteten =) man gör upp mellan varandra och du går inte och misshandlar folk på gatan som du känner.
istället minns jag en man som föll ihop en bit ifrån mig, tror han fick hjärtsnörp. ala runtom sprang dit och försökte hjälpa honom men jag tror tyvärr inte han överlevde men folk gjorde verkligen vad dom kunde.
och lite så var det när jag växte upp, man hade en viss form av omtanke om varandra. sedan var jag mobbad i månag år i skolan men det är ju alltid någon/några som blir mobbad. tex så var det lite indelat i högstadiet tt en klass kom ifrån slimminge, min klass från skivarp, en från abbekås du hade skurupsgänget etc men det var inte så mycket konflikter men uppdelat till viss del. men sedan så hade man oftast gått förskola, 1-6 tillsammans så efter 7 år så vart man ganska intakt.
men jag tycker ni ska åka runt lite, gå på lite saker som händer i byarna så får ni en känsla för byn. på sommaren är det ju mycket med marknader (i påsk har du ju konstdagarna bla på snogeholmsslott) så dra runt och känn på hur läget är och få en uppfattning själva =)