• josefin1234

Engelska b inlämning behöver hjälp ? snälla :)

Jag har inlämning idag på min engelska b kurs på komvux.  Jag har ingen som kan rätta min text eller ens kolla över den . undrar om någon är sugen?  jag är intresserad av stavfel grammatik fel. Lite överkoll bara så man förstår .  Ok om ni tror det är ett godkänt ? tack alla gullungar

To kill someone who has murdered. capital punishment

I do not know how many people there are out there in the world who has murdered someone. or how many there is in prison and serving of his sentence. I do not know how many there are who sit and serve a punishment they did not commit. can me or you like an outsider say that capital punishment is the right thing to do? Is not the man who killed the murderer a murderer to?

Firsly i can say that im very happy we dont have capital punishment in sweden becuse i think it is wrong to say that one should not murder, and then you kill the murderer youself and after that we need a third person who can kill he who killed the killer?it would never stop. uhm? you heard how that sounds. violence and the death penalty solves nothing that im 100 procent shure about.

secondly its not helping the family. the family dosent feel better afterwards and the pain does not end even after the killer has been murdered. nothing can bring their family member back . maby its a comfort enof to now that the right person is behind bars and he will sit there fore a very long time.
    i can think that capital punishment is a cind of nice judgement. i rather die than sit in a prison for 50 years and thats alsow why im against  death Penalty. the prisoner should have it as bad as possible and death is quite nice when compared to prison

Thirdly, I read on the internet that an investigation had been made that capital punishment could scare people and cause them not to kill but it did apparently not. the capital punishment is legal does not scare people and they had remained the same with the death penalty,  and not to forget the polis is very good on sulving crimes but they can have wrong and what happen if the wrong people get the punishment?  i new it allredy happent and i will aigen.it's not fair that innocent people will die for another's crime.

in conclusion i would like to say aigen that crime solves nothing and I believe it is against human rights to murder. we should not continue to expose people to torture and degrading treatments. if a man kills, we as a country or city or union to stand strong against and not do the same themselves. The problem goes far back in history, we need not resolve the problems resulting from a court room when it's already too late. teach your children what is right and wrong and keep them off the streets. not everyone has the opportunity but if you will, and hope there's enough to spread a message on.

Josefin Johansson

• Svar på tråden Engelska b inlämning behöver hjälp ? snälla :)
  • JohnFreddie

Håller med ovanstående. Tänk på are vid plural. Och inga s på verb vid plural. Samt använd apostrofer. Ett tips är ju att även använda semikolon och kolon och ord som "however", "therefore", "further more" etc. Men de är kanske överkurs. Din text är G-nivå

Are you having laugh?
  • Mariohn

Jag begriper inte varför man skulle få godkänt när man skriver en text som innehåller en massa fel? G ska man få om man skriver en text och skriver den rätt. För högre betyg ska man kunna utveckla texten och behärska att skriva den på ett mer avancerat vis. Att man ska få g när man inte gör rätt är ju idioti!

• pluvdo
    sär skriven skrev 2012-04-04 14:57:55 följande:
    Varför skriver ni alla "people who has committed murder"?
    Det undrar jag också varför ingen rättade det.
  • pluvdo
    Mariohn skrev 2012-04-04 15:15:01 följande:
    Jag begriper inte varför man skulle få godkänt när man skriver en text som innehåller en massa fel? G ska man få om man skriver en text och skriver den rätt. För högre betyg ska man kunna utveckla texten och behärska att skriva den på ett mer avancerat vis. Att man ska få g när man inte gör rätt är ju idioti!
    Jag håller med, men dessvärre verkar det vara ganska lätt på Komvuxnivå. Det känns nästan ibland som att man får G bara man försöker och sedan högre betyg om man gör det bra...
  • sär skriven
    pluvdo skrev 2012-04-04 15:32:19 följande:
    Det undrar jag också varför ingen rättade det.

Ja, tyvärr orkade jag inte ta mig igenom ens halva texten, kände att jag höll på att få hjärnblödning av den, men om någon nu faktiskt engagerat sig och rättat TS fel så borde de ju rättat även detta.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • såärdet

är engelsklärare i precis den kurs du läser. Ser att många redan gett sig på texten (med olika lyckat resultat, kan säga att inte alla ni som rättat hade fått så hög bedömning, så ni kan bespara er alla småelaka kommentarer till TS...:))

Om du inboxar mig så kan jag hjälpa dig förklara alla grammatiska saker du inte förstår (hoppas jag)

Sen finns det en del andra fel som jag sett att ingen kommenterat och det handlar inte om grammatik (som eg är ganska lätt att rätta) utan ordval, nyanser osv.

Om du mailar mig så lovar jag att hjälpa dig precis så som jag hjälper mina elever :)

• såärdet
    pluvdo skrev 2012-04-04 15:33:25 följande:
    Jag håller med, men dessvärre verkar det vara ganska lätt på Komvuxnivå. Det känns nästan ibland som att man får G bara man försöker och sedan högre betyg om man gör det bra...
    att få G i engelska A kräver inte att allt är precis hundra % korrekt, det viktigaste är att man kommunicerar innehållet, sen är det faktiskt tillåtet med en del stavfel och lite grammatiska misstag. Dock ska man kunna det vanligaste och stavar man fel så att det betyder ett annat ord, då blir det förstås alltför mycket fel.
  • såärdet
    såärdet skrev 2012-04-04 15:36:00 följande:
    att få G i engelska A kräver inte att allt är precis hundra % korrekt, det viktigaste är att man kommunicerar innehållet, sen är det faktiskt tillåtet med en del stavfel och lite grammatiska misstag. Dock ska man kunna det vanligaste och stavar man fel så att det betyder ett annat ord, då blir det förstås alltför mycket fel.
    ok förlåt, engB var det...då krävs det lite mer korrekt än A förstås :)
  • RS89

hmm sorry TS, men det där är inte engelska B...

• sär skriven
    såärdet skrev 2012-04-04 15:36:00 följande:
    Men seriöst, om man inte när man kommit upp i nivån som kursen "engelska B" ändå kräver, fattat att "i" stavas med stor bokstav, då kanske man bör ta om de mera grundläggande kurserna?

Sedan tycker jag det är lite underligt att en språklärare inte förkortar korrekt eller har stor bokstav i början av en mening  men du kanske inte är så noga när du är ledig?
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
Svar på tråden Engelska b inlämning behöver hjälp ? snälla :)