• josefin1234

Engelska b inlämning behöver hjälp ? snälla :)

Jag har inlämning idag på min engelska b kurs på komvux.  Jag har ingen som kan rätta min text eller ens kolla över den . undrar om någon är sugen?  jag är intresserad av stavfel grammatik fel. Lite överkoll bara så man förstår .  Ok om ni tror det är ett godkänt ? tack alla gullungar

To kill someone who has murdered. capital punishment

I do not know how many people there are out there in the world who has murdered someone. or how many there is in prison and serving of his sentence. I do not know how many there are who sit and serve a punishment they did not commit. can me or you like an outsider say that capital punishment is the right thing to do? Is not the man who killed the murderer a murderer to?

Firsly i can say that im very happy we dont have capital punishment in sweden becuse i think it is wrong to say that one should not murder, and then you kill the murderer youself and after that we need a third person who can kill he who killed the killer?it would never stop. uhm? you heard how that sounds. violence and the death penalty solves nothing that im 100 procent shure about.

secondly its not helping the family. the family dosent feel better afterwards and the pain does not end even after the killer has been murdered. nothing can bring their family member back . maby its a comfort enof to now that the right person is behind bars and he will sit there fore a very long time.
    i can think that capital punishment is a cind of nice judgement. i rather die than sit in a prison for 50 years and thats alsow why im against  death Penalty. the prisoner should have it as bad as possible and death is quite nice when compared to prison

Thirdly, I read on the internet that an investigation had been made that capital punishment could scare people and cause them not to kill but it did apparently not. the capital punishment is legal does not scare people and they had remained the same with the death penalty,  and not to forget the polis is very good on sulving crimes but they can have wrong and what happen if the wrong people get the punishment?  i new it allredy happent and i will aigen.it's not fair that innocent people will die for another's crime.

in conclusion i would like to say aigen that crime solves nothing and I believe it is against human rights to murder. we should not continue to expose people to torture and degrading treatments. if a man kills, we as a country or city or union to stand strong against and not do the same themselves. The problem goes far back in history, we need not resolve the problems resulting from a court room when it's already too late. teach your children what is right and wrong and keep them off the streets. not everyone has the opportunity but if you will, and hope there's enough to spread a message on.

Josefin Johansson

• Svar på tråden Engelska b inlämning behöver hjälp ? snälla :)
  • josefin1234
    pluvdo skrev 2012-04-04 10:03:28 följande:
    I min erfarenhet så har de inte så höga krav på en på Komvux så du får säkert godkänt.

Men det är många fel i texten.

Har du använt google translate eller någonting till första delen av texten? I resten av den skriver du im, i och så vidare, men i första delen skriver du det korrekta I. Alltså, stor bokstav när man menar "jag". (Så heter det I'm också, inte im). Grammatiken är flängd i första paragrafen också vilket styrker än mer att du använt något översättningsprogram.
    första delen är  gjord på dagen den andra delen mitt i natten . jag var helt klart trött å google har varit med i början svar jag .. men tyckte de va roligare att skriva själv .
  • pappapappa12

Framförallt tredje "Thirdly..." stycket är väldigt konstigt skrivet. Jag förstår inte vad du vill säga med det.
    Skriv om hela stycket...

Några fel:
    maby (maybe)
    polis (police)
    aigen (again)
    enof (enough)
    cind (kind)

Sen som någon skrev, läs igenom långsamt så kommer du hitta en del skrivfel.

Och tänk på apostrofen (I'm) (it's)

En nyans i engelskan är när man ska skriva ut hela orden och när man ska använda apostrof. Det normala är att använda samma form genomgående. Antingen skriver du I am - It is - do not genomgående eller så skriver du I'm - it's - don't genomgående (med undantag för om du verkligen vill trycka på NOT så kan du där det passar ersätta -don't- med -do not- . Men att slumpmässigt blanda dessa olika former (I'm, I am) ger bara ett förvirrat intryck.

• josefin1234
    pappapappa12 skrev 2012-04-04 10:20:06 följande:
    Framförallt tredje "Thirdly..." stycket är väldigt konstigt skrivet. Jag förstår inte vad du vill säga med det.
    Skriv om hela stycket...

Några fel:
    maby (maybe)
    polis (police)
    aigen (again)
    enof (enough)
    cind (kind)

Sen som någon skrev, läs igenom långsamt så kommer du hitta en del skrivfel.

Och tänk på apostrofen (I'm) (it's)

En nyans i engelskan är när man ska skriva ut hela orden och när man ska använda apostrof. Det normala är att använda samma form genomgående. Antingen skriver du I am - It is - do not genomgående eller så skriver du I'm - it's - don't genomgående (med undantag för om du verkligen vill trycka på NOT så kan du där det passar ersätta -don't- med -do not- . Men att slumpmässigt blanda dessa olika former (I'm, I am) ger bara ett förvirrat intryck.
    tack :) har försökt men känns as bajs när jag tyckte den va så bra å så va den skit :D  
  • Khaleesi
    josefin1234 skrev 2012-04-04 10:09:20 följande:
    första delen är  gjord på dagen den andra delen mitt i natten . jag var helt klart trött å google har varit med i början svar jag .. men tyckte de va roligare att skriva själv .
    Du gör samma sak här, att du låter bli att använda stor bokstav och punkt. Jag tror att din text skulle vinna på att du skriver den långsamt med papper och penna först, och sedan för över den till Word (eller vad du nu använder). Du verkar ha på tok för bråttom med tangentbordet.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • pappapappa12
    josefin1234 skrev 2012-04-04 10:27:30 följande:
    tack :) har försökt men känns as bajs när jag tyckte den va så bra å så va den skit :D  
    Skit är det inte.

Skrivfelen hittar du lätt om du bara läser igenom texten.

Kontrollera I'm it's överallt.

Omformulera tredje stycket (tänk igenom vad du vill ha sagt och försök få fram det med enklare och lite kortare meningar.).

Klart

Jag har ingen aning om vilka krav som gäller på komvux engelska B heller så...
  • josefin1234
    Khaleesi skrev 2012-04-04 10:32:26 följande:
    Du gör samma sak här, att du låter bli att använda stor bokstav och punkt. Jag tror att din text skulle vinna på att du skriver den långsamt med papper och penna först, och sedan för över den till Word (eller vad du nu använder). Du verkar ha på tok för bråttom med tangentbordet.
    Jag vet det är ett jätte stort problem. Jag kan skriva bra svenska men är väldigt slarvig . Men engelskan är svår och jag förstår inte vad det skulle kunna vara för skillnad på it is och it´s. Det låter lika dant för mig.
  • pappapappa12
    josefin1234 skrev 2012-04-04 10:36:59 följande:
    Jag vet det är ett jätte stort problem. Jag kan skriva bra svenska men är väldigt slarvig . Men engelskan är svår och jag förstår inte vad det skulle kunna vara för skillnad på it is och it´s. Det låter lika dant för mig.

Det är en nyansskillnad.

It is  är mer formellt
    It's  är mer vardagligt "talspråk"

I en vetenskaplig, juridisk eller annan form av formell publikation förekommer  - it's  överhuvudtaget inte.

Att slumpmässigt blanda dessa former ger som jag skrev innan ett stökigt och förvirrat intryck.

I den typ av text du vill skriva här kan jag tycka att du genomgående ska skippa apostrofformen (och då slipper du alla felen där du glömmer apostrofen och skriver  im, its, dont etc) och i stället använda -  I am - it is - do not.

• Ruby
    pluvdo skrev 2012-04-04 10:06:49 följande:
    Sedan tycker jag personligen att det ser bättre ut när man drar ihop ord där det är möjligt. Alltså, isn't, don't och så vidare istället för is not, do not. På vissa ställen där man verkligen vill framhäva NOT så kan do NOT se bra ut, men annars inte. Tycker jag.
    Att dra ihop orden är OK i informella texter. I en text som den här är det bättre att skriva ut hela ordet, som I am, I would, it is osv. Det är inte upp till tycke och smak riktigt.
  • pappapappa12
    pappapappa12 skrev 2012-04-04 10:41:51 följande:

Det är en nyansskillnad.

It is  är mer formellt
    It's  är mer vardagligt "talspråk"

I en vetenskaplig, juridisk eller annan form av formell publikation förekommer  - it's  överhuvudtaget inte.

Att slumpmässigt blanda dessa former ger som jag skrev innan ett stökigt och förvirrat intryck.

I den typ av text du vill skriva här kan jag tycka att du genomgående ska skippa apostrofformen (och då slipper du alla felen där du glömmer apostrofen och skriver  im, its, dont etc) och i stället använda -  I am - it is - do not.

Å andra sidan skriver du i "jag" form och då är det formodligen mer korrekt att INTE vara så formell utan istället använda apostrofformen genomgående (men glöm inte apostrofen).
Svar på tråden Engelska b inlämning behöver hjälp ? snälla :)