• Anonym (Listeria)

Gravad/rökt lax

Åh oron slog till på en gång!

Igår så åt jag en skiva rökt lax som varit vacuumförpackad och idag blev det en gravlaxskiva på en påsklunch. Den första trodde jag det inte var någon fara med pga vacuumförpackningen och den skivan idag tänkte jag inte ens på att det var gravad lax. Hur stor är risken att man får en listeriainfektion? Är gravid i v. 5 är det någon fara för det (pytte)lilla livet? Med tanke på att den ännu försöjer sig själv via gulkroppen.

Åh ångest! blir ingen mer gravad, rökt eller what ever lax för mig den här graviditeten den saken är säker iaf!

Åt även en (pytte)bit blåmögelost innan jag visste att jag var gravid... kan man göra något för att se om man fått i sig bakterien?!

• Svar på tråden Gravad/rökt lax
  • Konvaljen

Jag är gravid och köper gravad/kallrökt lax över disk. Det är ju i själva vakkumförpackningen listeria kan utveckla sig.

• Magriffe

Konvaljen : DET var ett bra tips! :) tack för det! Så långt har inte min preggohjärna tänkt.... ;)

• Sweet life
    Konvaljen skrev 2012-04-04 18:25:20 följande:
    Jag är gravid och köper gravad/kallrökt lax över disk. Det är ju i själva vakkumförpackningen listeria kan utveckla sig.
    Fast då gäller det ju att du har koll på att fisken inte kommer vacumförpackad till butiken.. Vilket det oftast gör när det gäller gravad och rökt. Det är väldigt få butiker som gravar och röker själva...
  • Anonym
    Sweet life skrev 2012-04-05 09:13:43 följande:
    Fast då gäller det ju att du har koll på att fisken inte kommer vacumförpackad till butiken.. Vilket det oftast gör när det gäller gravad och rökt. Det är väldigt få butiker som gravar och röker själva...
    Precis, så är det hos oss- ingen vits att köpa över disk i butik eftersom det kommer dit vaccumförpackat.
  • ius lexis

jag tror inte att du behöver vara orolig ts.

Däremot så har jag hört att man KAN äte ex italienska salamis, gravad lax och lufttorkad skina om den varit fryst. Så om du är sugen så kan du frysa ner det först och sedan mumsa bäst du vill:)

• Anonym (Listeria)
    ius lexis skrev 2012-04-05 09:19:15 följande:

Däremot så har jag hört att man KAN äte ex italienska salamis, gravad lax och lufttorkad skina om den varit fryst. Så om du är sugen så kan du frysa ner det först och sedan mumsa bäst du vill:)

Nej jag hoppas att det inte är någon fara, men det är väl bara toxoplasma (?) som dör i frysen, listeria klarar ju av att frysas tyvärr. Obestämd bara upphettning som tar död på det som det verkar.
  • Sweet life

Ja, fast då dör bara toxoplasman OM man fryser i minst 3 dygn. I varor som vacumförpackats kan det bildas listeria. Den bakterien dör enbart om den hettas upp till 70 grader...
  • Sweet life
    Anonym (Listeria) skrev 2012-04-05 09:21:32 följande:
    Nej jag hoppas att det inte är någon fara, men det är väl bara toxoplasma (?) som dör i frysen, listeria klarar ju av att frysas tyvärr. Obestämd bara upphettning som tar död på det som det verkar.
    Nej, du kan äta vacumförpackade produkter om det är lång tid kvar på hållbarhetstiden. Oftast står inte förpackningsdatum. Men om det är långt tills det är sista förbrukningsdatum brukar jag äta...
  • hyschad

Till mig sa barnmorskan att gravad lax, rökt lax, sushi inte alls var någon fara. Det gäller bara att vara förnuftig, titta på bästföre-datum och lukta så det känns okej. Precis som man gör i vanliga fall.

• annae1986
    Anonym (Listeria) skrev 2012-04-04 14:02:27 följande:
    Åh oron slog till på en gång!

Igår så åt jag en skiva rökt lax som varit vacuumförpackad och idag blev det en gravlaxskiva på en påsklunch. Den första trodde jag det inte var någon fara med pga vacuumförpackningen och den skivan idag tänkte jag inte ens på att det var gravad lax. Hur stor är risken att man får en listeriainfektion? Är gravid i v. 5 är det någon fara för det (pytte)lilla livet? Med tanke på att den ännu försöjer sig själv via gulkroppen.

Åh ångest! blir ingen mer gravad, rökt eller what ever lax för mig den här graviditeten den saken är säker iaf!

Åt även en (pytte)bit blåmögelost innan jag visste att jag var gravid... kan man göra något för att se om man fått i sig bakterien?!
    Gå in på Livsmedelsverkets hemsida. Där har de jättebra information ang. vad för mat man bör undvika vid graviditet.
  • ius lexis
    Sweet life skrev 2012-04-05 09:22:23 följande:
    Ja, fast då dör bara toxoplasman OM man fryser i minst 3 dygn. I varor som vacumförpackats kan det bildas listeria. Den bakterien dör enbart om den hettas upp till 70 grader...
    ok
  • ius lexis
    hyschad skrev 2012-04-05 11:34:58 följande:
    Till mig sa barnmorskan att gravad lax, rökt lax, sushi inte alls var någon fara. Det gäller bara att vara förnuftig, titta på bästföre-datum och lukta så det känns okej. Precis som man gör i vanliga fall.
    japp det sa min barnmorska oxå, jag kommer nog käka fräsch lax.
  • La Lola

Här är lite fakta om listeria och toxoplasma.
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Sweet life
    Konvaljen skrev 2012-04-08 07:34:58 följande:
    Sweetlife: hört talas om fiskbutik?
    Ja, men över disk kan vara även i ICA:s charkdisk. Eftersom DU inte skrev fiskbutik så kan ju jag inte gissa att du självklart menar det? Eller hur?
Svar på tråden Gravad/rökt lax