• emmyliten

    känner mig ensam om mina ap-tankar

    Ledsen för långt och spretigt inlägg!
    Jag har en son som är 14 veckor, men född en månad tidigt. Innan han föddes hade jag och sambon "bestämt" att barnet skulle sova hos oss, iaf när hen var riktigt liten. När han sen kom för tidigt så hade vi honom nära hela tiden, de sade på neo att det var absolut bäst för utveckling och värme. Det fortsatte när vi kom hem, någon hade honom hos sig hela tiden. Ibland låg han i en sovkorg precis bredvid oss, om han var nöjd där i. Av en händelse läste jag om AP när han var några veckor, och det var som om allt bara föll på plats.
    Vi har inga bestämda rutiner, han följer oss i vår vardag. Han har varit ett ganska ledset barn, har mkt ont i magen och allmänt missnöjd. Nätterna är köriga, han sprattlar och snuttar och får ingen ro. Jag ammar fritt och har honom i sjalen flera timmar varje dag, där han trivs och sover, och jag får händerna fria. Somnar han i famnen vaknar han när man lägger ner honom i sängen eller så. Fram tills nu har ingen sagt något, antagligen för han var tidig och vi på något sätt fått "dispens" på vårt bärande och snuttande.
    Men nu börjar kommentarerna komma. Han måste sova själv, så jag kan få sova. Han måste ligga själv och roa sig så att han utvecklas som han ska. Vi kan inte gå runt och bära, vi skämmer bort honom. Han får inte bara vara hos mig, han blir så mammig.
    Och jag har så svårt att försvara mig utan att det låter som att jag är en lat hönsmamma som bara vill gosa och plockar upp barnet vid minsta pip. Jag tycker själv att jag är lyhörd för hans behov, är han glad och nöjd så får han ligga på en filt på golvet och titta på sin mobil, eller sitta i babysittern och äta på händerna. =) han kan inte greppa om saker än. Men när han blir ledsen så tar jag såklart upp honom. Jag har fått höra att jag måste låta honom ligga eller sitta själv även om han gnäller, som om det skulle gå att tvinga honom att ha roligt där!
    Det är ju inte som att jag går runt med honom i ett desperat grepp hela dagarna, vi "leker" och sjunger, pratar och övar på att sitta och stå. Men vi är mest hemma, han och jag. Jag har inga vänner med barn, och är inte med i någon bvc-föräldragrupp för det finns ingen än. Har inte hittat någon annan föräldragrupp heller. Så det är väl inte så konstigt att han är sk "mammig"? Det känns fel när andra håller honom och han gråter och tittar efter mig, och de ber mig gå därifrån så han inte ser mig. Då känns det som han tycker jag överger honom, men jag vill ju samtidigt att han ska tycka om att vara hos andra.
    Det känns bara som att steget mellan hur min familj ser på saker och hur jag ser på det är så himla stort! De menar att barnet måste lära sig att vara ensam och roa sig själv, medan jag tycker det känns hjärtlöst att sätta ett litet barn som inte kan göra något i en babysitter bara för att han _ska_ sitta där i.

    Tankar, råd? För givetvis börjar jag ju tvivla på mig själv i det här nu. =/ vill ju inte få ett "bortskämt" "svårt" barn!

  • Svar på tråden känner mig ensam om mina ap-tankar
  • emmyliten
    skogsvitter skrev 2012-04-05 10:12:54 följande:
    Låter som att du omger dig av väldigt okunniga människor, eller är de i pensionsåldern allihopa? Sådana här extrema resonemang brukar man inte stöta på så ofta nu för tiden, därför att man vet bättre. Låter ju som rena idiotin att de säger åt dig att avlägsna dig från din skrikande bebis så att han inte ska se dig?! Helt sjuka resonemang... du är mamman! Och de som påstår allt detta, har helt fel. Det är ingen tvekan om den saken utan det är ju ett vetenskapligt faktum att närheten till föräldern är det absolut viktigaste för en fortsatt positiv utveckling. Herregud han är bara ett litet spädbarn ännu!

    Du ska inte lära honom att vara hos andra, eller att vara självständig! Han behöver inte det, han ska inte behöva det, utan han är fortfarande 100% beroende av er och behöver dig och sin pappa och den fysiska och emotionella närheten från er. Det är vad hans absolut viktigaste behov är för att kunna utvecklas. Att tvinga honom gråtandes vara hos andra är vidrigt och skadar honom, så allt sådant är helt enkelt fel! Och förövrigt, det har inte ett dugg med AP att göra. Det är sunt förnuft och alla friska människor vet det och känner det inom sig! Något annat är inte normalt.

    Är glad att vi inte har haft så mycket sånt här i vår omgivning, någon enstaka men de har vi tagit avstånd ifrån eftersom de inte har ett sunt förhållningssätt över huvudtaget och vi vill inte stå och titta på när deras barn långsiktigt tar skada av hur de behandlar dem.
    De gör ju inte det för att vara elaka, utan bara för att de tycker att det är så det ska vara. Det blir krockar när han tex sitter i gammelmormors famn och blir ledsen. Jag _vet_ ju att han "har det bra", men mammahjärtat säger ju åt mig att ta tillbaka honom. Medan då gammelmormor menar på att "ja lilla hjärtat, mamma är där borta men du kan gott sitta här en stund". Hur gör man i såna situationer? Givetvis tar jag tillbaka honom när jag märker att han blir ledsen på riktigt och inte "bara" gnäller.
    usch, jag inser att jag låter som en jäkla mes, och det är jag kanske. Man vill ju vara alla till lags men det är ju mitt barn som är viktigast.
  • ThePointOfItAll

    Följ din känsla du, den är rätt!

    Min yngsta dotter satt i sjal många timmar per dag de första 7-8 månaderna, inte lika mycket sen när hon började röra på sig men fortfarande några timmar per dag. Nu är hon 14 månader och sitter i selen ibland, men vill oftast vara nära när hon leker och sover med oss när hon behöver. Hon är en mycket trygg och glad liten tjej som är självständig och nyfiken. Hon är snarare mer pappig än mammig, så att mamman ger mycket närhet behöver inte betyda att barnet blir mammigt(vilket inte är något negativt). För mycket närhet finns inte, de första åren är väldigt viktiga och då bör man verkligen lyssna till vad barnet vill och behöver.

    Strunta helt enkelt i vad folk säger och säg bara att du gör det som känns bra för dig. Avlastning kan du få senare, nu behöver du knyta an till ditt barn.

  • rödtopp

    Du tänker och gör presis som alla andra AP föräldrar och andra oxå det är väll bara Anna W anhängare som ogillar det du gör . Du gör helt rätt, strunta i vad andra tycker. Mina ungar har sovit hos mig  och varit perodvis väldigt mammiga mendet ändras och nu har jag lugna och trygga ungar och det två äldsta har slutat att sova brevid mig
      Finns det ingen öppen förskola där du bor? Kyrkan brukar oxå ha sångstunder. Det är skönt med vuxenumgänge!
    Lycka till 


    Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • skogsvitter
    emmyliten skrev 2012-04-05 10:44:02 följande:
    De gör ju inte det för att vara elaka, utan bara för att de tycker att det är så det ska vara. Det blir krockar när han tex sitter i gammelmormors famn och blir ledsen. Jag _vet_ ju att han "har det bra", men mammahjärtat säger ju åt mig att ta tillbaka honom. Medan då gammelmormor menar på att "ja lilla hjärtat, mamma är där borta men du kan gott sitta här en stund". Hur gör man i såna situationer? Givetvis tar jag tillbaka honom när jag märker att han blir ledsen på riktigt och inte "bara" gnäller.
    usch, jag inser att jag låter som en jäkla mes, och det är jag kanske. Man vill ju vara alla till lags men det är ju mitt barn som är viktigast.
    Naturligtvis tar man tillbaka bebisen i sådana situationer. Om det är gammelmormor det handlar om så förstår jag att det blir konflikter (vi har inga så gamla släktingar i vår närvaro, än mindre som som förmår hålla en bebis)  men då förklarar du vänligt att det fungerar annorlunda nu än när hon var ung och man vet mer hur bebisar funkar. Att hon mycket väl kan få tid med barnet, när barnet är moget för detta och att det är din bestämda åsikt. Jag skulle öht inte acceptera att en liten nyfödd (prematur dessutom!!!) blir en vandrande paneldocka bland släktingar. Sånt tycker jag är vidrigt, och som tur är har vår släkt respekterat det. Så himla kul kan det ju ändå inte vara för dem att hålla en bebis som skriker konstant i deras famn?!
  • Makadam

    Sm sagt - han ska inte lära sig vara hos andra. Han ska känna sig trygg hos dig och sin pappa. Så som du tänker är så självklart, men, jag har själv stött på dom där; "Hen blir bortskämd", "Måste lära sig någon gång..."
    Jag förstår att det inte sägs av illvilja men det ligger en lite spydig underton som bottnar i att (de andar då tänker) "...för jag har mer erfarenhet..."
    Jag har själv gått på tvären med mina egna föräldrar och ftt blickar från andra i mammgruppen på BVC då dotter fick amma och somna i famnen och ligga kvar och sova i min famn. Jag tyckte det var mysigt, hon var trygg - och det gick alldeles utmärkt att äta hallonpaj och dricka te med högerhanden. Samtidigt.

    Stå på dig, det finns fler - även om du inte hitatt den irl (än?)  

  • Makadam
    emmyliten skrev 2012-04-05 10:44:02 följande:
    De gör ju inte det för att vara elaka, utan bara för att de tycker att det är så det ska vara. Det blir krockar när han tex sitter i gammelmormors famn och blir ledsen. Jag _vet_ ju att han "har det bra", men mammahjärtat säger ju åt mig att ta tillbaka honom. Medan då gammelmormor menar på att "ja lilla hjärtat, mamma är där borta men du kan gott sitta här en stund". Hur gör man i såna situationer? Givetvis tar jag tillbaka honom när jag märker att han blir ledsen på riktigt och inte "bara" gnäller.
    usch, jag inser att jag låter som en jäkla mes, och det är jag kanske. Man vill ju vara alla till lags men det är ju mitt barn som är viktigast.
    Du ska inte vara någon till lag; ditt barn är det viktigaste och det är du som får "föra dess talan" och örtydliga det för andra i omgivningen om de nu själva inte förstår det. 

    Läst någonstans att alla bebisar föds "för tidigt"  för att de inte får plats att växa och att det är meningen att de första två, tre månaderna ska bo på/hos mamma. 
  • skogsvitter

    Hävdar fortfarande att detta inte bara är typiskt för AP utan stämmer överens med de flesta sunda föräldrar idag, även om man inte bär i bärsjal eller ammar liksom... Men klart att det är svårare att andra föräldrar, med gemensamma värderingar osv när de du främst verkar ha omkring dig är släktingar från äldre generationer?

  • Krake

    Jag är ingen AP-förälder men min vardag ser ut ungefär som din, förutom att min 10-veckors är flaskmatad, har rutiner (jag är en anal rutinmänniska som mår skitdåligt utan struktur), och att jag jobbat sedan dag 1 med vad det innebär av resor osv (då är han med sin pappa).

    Vad jag vill säga är att jag tycker det låter rätt normalt och blir överraskad över att du känner som du gör ("konstig" "ovanlig" eller "ensam"). Men som förälder kommer man ofta att konfronteras med folk som gör på ett annat sätt än man själv, kanske t o m få kritik, men är man trygg i sig själv och sin föräldrastil så gör inte det så mycket. Man kan väl vara kompisar ändå, även om man tycker olika! Så låt det rinna av dig när du känner dig kritiserad, och gör som du tycker. 

  • Loreena

    Du kommer inte att få ett bortskämt och svårt barn för att du är lyhörd för hans behov när han är bebis - tvärt om! Ger du honom trygghet, närhet och är lyhörd för hans behov så kommer han att bli en trygg individ som när han själv är redo för det kommer att bli mer och mer självständig. Och när han blir det så kommer han att ha en trygg och stabil grund att stå på och en sund självkänsla. Lyssna på din magkänsla. Du gör helt rätt!

  • The Doctor
    Queenie70 skrev 2012-04-05 09:36:10 följande:
    Barn blir inte bortskämda eller förstörda av närhet eller att man svarar på deras behov. Folk däremot som tror att de riskerar att skämma bort spädbarn på det viset eller tror att spädbarn behöver lära sig bli självständiga och att sova ensamma fast det inte vill, de riskerar däremot att sabba sina barn känslomässigt för livet.
    +1.
  • skogsvitter
    Krake skrev 2012-04-05 12:28:01 följande:
    Jag är ingen AP-förälder men min vardag ser ut ungefär som din, förutom att min 10-veckors är flaskmatad, har rutiner (jag är en anal rutinmänniska som mår skitdåligt utan struktur), och att jag jobbat sedan dag 1 med vad det innebär av resor osv (då är han med sin pappa).

    Vad jag vill säga är att jag tycker det låter rätt normalt och blir överraskad över att du känner som du gör ("konstig" "ovanlig" eller "ensam"). Men som förälder kommer man ofta att konfronteras med folk som gör på ett annat sätt än man själv, kanske t o m få kritik, men är man trygg i sig själv och sin föräldrastil så gör inte det så mycket. Man kan väl vara kompisar ändå, även om man tycker olika! Så låt det rinna av dig när du känner dig kritiserad, och gör som du tycker. 
  • April barn

    Strunta bara i vad andra säger och tycker, jag får massvis med kommentarer och folk som rynkar på näsan när jag berättar att vår son på 16 månader sover hos oss, och precis som för dig tyckte folk att jag var alderles för "hösig" när han var spädbarn. "Han var ju tvungen att lära sig" fick jag hela tiden höra. Men jag struntade i vad de sa och gjorde det jag visste var rätt - Var lyhörd mot min son och gav han den närhet och uppmärksamhet han ville ha!
    Fortsätt precis som du gör och om någon ifrågasätter dig kan du bara strunta i det eller ge dem en motfråga, tex: "Varför är du inte nära ditt barn? Gör du som du vill så gör jag som jag vill!" Skrattande


    MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • fågelungarna

    TS, jättebra att du lyssnar in dina egna känslor tycker jag. Det är lätt att fastna i och följa andras åsikter och tyckanden när man vill vara snäll och inte stöta sig med släkt och vänner. Du tänker helt rätt, följ din instinkt och fortsätt så som du hittills gjort att bära, amma fritt och samsova, dvs lyssna in barnets signaler. Det blir inte alls bortskämt och svårt av det. Det är ju självklart att en liten bebis är "mammig", inte konstigt alls. Jag tror att du kan känna dig betydligt säkrare i din föräldraroll i och med råden här i tråden. Och läs gärna på om AP så har du argument att komma med när folk kommenterar. Det finns både böcker att läsa, hemsidor och bloggar. Jag personligen har fallit för hostlycka.blogspot.se/ och blivit stärkt i min föräldraroll av många av inläggen där.

    Lycka till!

  • emmyliten
    skogsvitter skrev 2012-04-05 12:20:07 följande:
    Hävdar fortfarande att detta inte bara är typiskt för AP utan stämmer överens med de flesta sunda föräldrar idag, även om man inte bär i bärsjal eller ammar liksom... Men klart att det är svårare att andra föräldrar, med gemensamma värderingar osv när de du främst verkar ha omkring dig är släktingar från äldre generationer?
    Jag menar ju inte att jag är unik på något vis med mitt förhållningssätt, det är bara det att de få jag omger mig med har ett annat synsätt och jag känner att jag har svårt att försvara mig med annat än att "det känns rätt", vilket egentligen borde räcka.
  • emmyliten
    fågelungarna skrev 2012-04-05 20:22:55 följande:
    TS, jättebra att du lyssnar in dina egna känslor tycker jag. Det är lätt att fastna i och följa andras åsikter och tyckanden när man vill vara snäll och inte stöta sig med släkt och vänner. Du tänker helt rätt, följ din instinkt och fortsätt så som du hittills gjort att bära, amma fritt och samsova, dvs lyssna in barnets signaler. Det blir inte alls bortskämt och svårt av det. Det är ju självklart att en liten bebis är "mammig", inte konstigt alls. Jag tror att du kan känna dig betydligt säkrare i din föräldraroll i och med råden här i tråden. Och läs gärna på om AP så har du argument att komma med när folk kommenterar. Det finns både böcker att läsa, hemsidor och bloggar. Jag personligen har fallit för hostlycka.blogspot.se/ och blivit stärkt i min föräldraroll av många av inläggen där.

    Lycka till!
    Det var huvudet på spiken med att inte stöta sig med någon, för det är nog det det handlar om. Tack för råden!
  • Saian

    Vi hade det likadant med en massa kommentarer om att barnet måste lääära sig och att vi skämde bort. Det avtog efter några månader när personerna insåg att jag inte lyssnade på deras "goda" råd. Jag sa nog aldrig nåt speciellt utan lyssnade halvhjärtat på vad de hade att säga och svarade ofta "jahaa det visste jag inte" och viftade sen bort det. Det enda som folk fortsatte tjafsa om var amningen

  • Saian

    Oj tryckte iväg lite tidigt.

    Ja de tjafsade om att jag ammade så länge och att det var äckligt, hämmande osv. Där svarade jag mer på tal och sa att de var fåniga eller att de skulle sluta bry sig om sånt de inte har att göra med. De kommentarerna var värst runt året sen gav folk upp igen då jag uppenbarligen inte lyssnade. Ammade till 19 månader och det är få sim vet exakt när jag slutade eftersom de på slutet nog tröttnat på att dryfta det ämnet med mig.

    Kontentan är, konfrontera och ge svar på tal om du vill men annars funkar det nog lika bra att bara lyssna och ignorera om det känns bättre. Känn dig stark i din roll som förälder och skit i allt nonsens som kommer flygande. :)

  • alkemi

    Ditt hjärta vet ju vad som är bäst :) folk slutar med korkade kommentarer när ni visat tydligt att ni inte vill ha "råd" .....va stark, säg ifrån!


    2010-06-15 föddes vår son - efterlängtad och älskad från första stund
  • SweetSue

    Har inte orkat läsa alla svar med det där är likt hur min dotter var som liten. Då var jag så osäker och trodde på allt som alla sa. Idag kör jag "jag vet bäst"-metoden, dvs gör det som jag tror är bäst vilket innebär stor lyhördhet för vad mitt barn vill istället för alla förståsigpåare.

    Idag fick vi höra på förskolan att dottern var en pärla i barngruppen, hon är så gemytlig och trygg Hon är 18 mån.

    Skit i vad andra säger och lyssna på ditt barn.

  • ninalinnea81

    Jag har det likadant hos min mans familj.
    Mycket kommentarer "bärsjalen verkar så besvärlig" (ja, x antal meter tyg va krångligt i början men jag lärde mig att få det lagom spänt till slut)  "hon får väl ingen luft där inne" "hon måste lära känna och vänja sig vid andra" bla bla bla.
    Jag är dålig på att säga i från men en gång gjorde jag iallafall det, svågern hängde upp sig på att jag ammade så fort dottern gnydde lite, "Ja,, jag är inte 100% säker på vad hon vill, antingen är hon hungrig, vill gosa, har ont i magen, vill sova eller nåt annat och amningen hjälper,, då spelar det väl ingen roll att jag ammar när vi ändå bara sitter här o möglar framför tv´n"

    Stå på dig TS!  


    Cecilia -11
Svar på tråden känner mig ensam om mina ap-tankar