• FruSen

Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)

Har kommit över ett nya Lundby Småland dockskåp till min dotter.
    Betalade 150 kr för det på blocket. Superenkelt att byta tapeter och golv på! Blev jättenöjd med resultatet!

Nu har jag kommit över ytterligare ett Lundby Småland dockskåp, dock av betydligt äldre modell samt en undervåning från ungefär samma tid. Gissningsvis 70- eller 80-tal skulle jag tro. Nu vill jag fixa till även dessa men hur får man isär det??
    Det nya skåpet var ju kalasenkelt, man skruvade bara isär det och drog ut delarna.
    Men dessa skåp har sidor (väggar, golv, tak) i trä, nån typ av masonit eller spånskiva och gavlarna som hålla ihop huset är i plast och verkar vara fastlimmade...

Olika årgång på huset och undervåningen, dock är det främst fönstret och yttre fasaden som skiljer dem åt.
    De är ihopbyggda på samma sätt (dvs fastlimmade)

Någon som renoverat och har tips och idéer att dela med sig av?
    Eller finns det fler som pysslar på med detta och vill göra mig sällskap?

Solig
  • Svar på tråden Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)
  • micksaan

Jag funderade också på vad för färg man kan måla med på utsidan eftersom det är som "tapetserat"?

Hur målar man plast? Tänkte om jag ska fräscha upp taken inne i huset, är ju plast. Eller borde jag bara he på vit dekorplast?

• Lisa1976

Hej
    Nu har jag kommit igång på allvar med mitt dockskåp.
    Så här såg det ut från början.

Son 0804 Dotter 1101
  • Lisa1976

Fel bild kom med. Så HÄR såg det ut från början. På fotot ovan har jag målat taket med svart lackfärg och gavellisterna med vit listfärg.

Son 0804 Dotter 1101
  • Lisa1976

Köket har fått ny tapet, Panduro hobby-papper. Golvet är bänkplast köpt på Hornbach.

Så här såg matsalen ut från början. Tror jag ska behålla tapeterna dom är rätt gulliga+ att det är kul att ha något i orginal.

Fint nytt golv i alla fall!

Nu väntar renovering av sovrum, vardagsrum och badrum. Bilder kommer!
    Son 0804 Dotter 1101
  • LadyM

Lisa: lackfärg till taket alltså, snyggt! Från panduro? Och med vilket klister satte du upp "tapeterna"?

• LadyM

Tack!!

Mitt tak är liksom tapetserat det också, med avriv på vissa stället. Någon som har tips på hur man kan underarbeta så man kan måla? Annars får det bli klisterpapper där oxå, mitt hus behöver inte bli så supersnyggt bara 2-åringen tycker det är fint så, haha!

• tinis77

Köpte ett dockhus idag, ett Lundby, för 100:- på blocket. Har kikat i denna tråden länge, har massa idéer nu om mitt hus! Ska till gekås på måndag, är det värt att köpa möbler där eller är tradera bättre?

• Lisa1976

Nya möbler och inredning är nog billigast på Gekås. Köpte badrumsinredning för 139 kr. på Toyrsus kostade det 280kr.

Son 0804 Dotter 1101
  • tinis77

Nu har jag köpt scrap book papper, hur gör man enklast när man ska tapetsera? Hur har ni gjort med kakeldekor när den används som golv? Mäta och klippa ut först känns som enklast eller?
    Ena sidan på mitt hus är förstört av klistermärken, måla om eller klistra på nån papp?

Svar på tråden Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)