• FruSen

Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)

Har kommit över ett nya Lundby Småland dockskåp till min dotter.
    Betalade 150 kr för det på blocket. Superenkelt att byta tapeter och golv på! Blev jättenöjd med resultatet!

Nu har jag kommit över ytterligare ett Lundby Småland dockskåp, dock av betydligt äldre modell samt en undervåning från ungefär samma tid. Gissningsvis 70- eller 80-tal skulle jag tro. Nu vill jag fixa till även dessa men hur får man isär det??
    Det nya skåpet var ju kalasenkelt, man skruvade bara isär det och drog ut delarna.
    Men dessa skåp har sidor (väggar, golv, tak) i trä, nån typ av masonit eller spånskiva och gavlarna som hålla ihop huset är i plast och verkar vara fastlimmade...

Olika årgång på huset och undervåningen, dock är det främst fönstret och yttre fasaden som skiljer dem åt.
    De är ihopbyggda på samma sätt (dvs fastlimmade)

Någon som renoverat och har tips och idéer att dela med sig av?
    Eller finns det fler som pysslar på med detta och vill göra mig sällskap?

Solig
  • Svar på tråden Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)
  • Mono

I mitt hus kommer de antagligen bo sylvanian djur iaf även om dom inte får plats då de är det barnet som ska ha huset leker med :)

Tänkte tipsa om en suuuuper bra sida till era hus www.dekoria.se/free_fabrics_samples/Gratis-tygprover
    8 st 100% gratis tygprover som dinker ner i brevlådan snabbt Solig
    Deras tyg va riktigt fina så kommer antagligen även beställa därifrån men de här de får bli mattor, kuddar och gardiner!

Dålig bild men är riktigt fina i verkligheten! Synd att jag inte valde vissa tyger noggrannare..
  • Lisa1976
    Mongolid skrev 2012-11-02 15:28:25 följande:
    I mitt hus kommer de antagligen bo sylvanian djur iaf även om dom inte får plats då de är det barnet som ska ha huset leker med :)

Tänkte tipsa om en suuuuper bra sida till era hus www.dekoria.se/free_fabrics_samples/Gratis-ty...
    8 st 100% gratis tygprover som dinker ner i brevlådan snabbt Solig
    Deras tyg va riktigt fina så kommer antagligen även beställa därifrån men de här de får bli mattor, kuddar och gardiner!

Dålig bild men är riktigt fina i verkligheten! Synd att jag inte valde vissa tyger noggrannare..
    KANON!!!!!! 
  • Rikka

Hej på er!
    Jag har precis fått tag på ett gammalt dockskåp som jag tänkte renovera och ge dottern i julklapp, jag skulle tippa på att det är en 80-tals modell. Jag har aldrig ägt ett dockskåp förut och mitt problem är att jag inte förstår hur elen funkar. Jag fick inte med någon transformator till dockskåpet och undrar om någon har koll på vilken jag behöver, funkar det med sådana som säljs nu för tiden eller behöver jag leta efter en gammal begagnad?
    Otroligt tacksam för svar! 

• Lisa1976

Sovrummet klart! På golvet har jag limmat ett filttyg som jag klippt till.
    Samma matta ska vara i vardagsrummet men nu har jag lärt mig att man ska bre ut limmet över hela golvet, för nu blev det liksom lite randigt. Samma tapet på bortre väggen är också på högra väggen.

Son 0804 Dotter 1101
  • iser

Vilken perfekt tråd! Jag har ett gammalt lundby dockskåp från 60-talet (tror jag) i fyra våningar i dåligt skick.Jag tänkte att jag skulle börja renovera det och ge till min dotter i julklapp men inser efter lite efterforskning att det nog är mer rimligt att det kan bli klart tills hon fyller 4 i sommar jag har tummen mitt i hand och är helt opysslig men jag hoppas att det kommer vara ok att fråga er om saker. Just nu funderar jag lite på tema. Jag har nog lust att göra det ganska kitsch med lite retostuk... var är det bäst att börja när man ska renovera? tapeter? golv?

• Azi
    iser skrev 2012-11-07 12:11:43 följande:
    Vilken perfekt tråd! Jag har ett gammalt lundby dockskåp från 60-talet (tror jag) i fyra våningar i dåligt skick.Jag tänkte att jag skulle börja renovera det och ge till min dotter i julklapp men inser efter lite efterforskning att det nog är mer rimligt att det kan bli klart tills hon fyller 4 i sommar jag har tummen mitt i hand och är helt opysslig men jag hoppas att det kommer vara ok att fråga er om saker. Just nu funderar jag lite på tema. Jag har nog lust att göra det ganska kitsch med lite retostuk... var är det bäst att börja när man ska renovera? tapeter? golv?
    Jag är rätt klumpig, men det brukar bli bra ändå. Lite tålamod och överseende med små missar så löser sig det mesta.
    Jag har börjat med grundmålning av hela huset.
    ~*rabiat*~
  • augustisten
    LadyM skrev 2012-10-26 16:53:49 följande:
    Tack!!

Mitt tak är liksom tapetserat det också, med avriv på vissa stället. Någon som har tips på hur man kan underarbeta så man kan måla? Annars får det bli klisterpapper där oxå, mitt hus behöver inte bli så supersnyggt bara 2-åringen tycker det är fint så, haha!

En kompis till mig gjorde väldigt fint med kakelmosaik på taket. Det blir ju tåligt för en liten också!
  • Azi
    augustisten skrev 2012-11-07 13:14:09 följande:

En kompis till mig gjorde väldigt fint med kakelmosaik på taket. Det blir ju tåligt för en liten också!
    Vet du om hon använde någon form av fogmassa? Jag ska kakla med mosaik i badrummet, men all fogmassa jag har tittat på är alldeles för giftig för att jag ska våga använda det till barnens leksaker.
    ~*rabiat*~
  • iser
    Azi skrev 2012-11-07 13:13:04 följande:
    Jag är rätt klumpig, men det brukar bli bra ändå. Lite tålamod och överseende med små missar så löser sig det mesta.
    Jag har börjat med grundmålning av hela huset.
    Å vad bra tips. Vad brukar du använda för färg? Funkar vanlig målarfärg eller bör man ha någon slags hobbyfärg?
  • tinis77

Jag köpte hobbyfärg till mitt hus. Har målat tak, lister och dörrar, och en del möbler.

Svar på tråden Renovera ett dockskåp. Lundby 80-tal (?)