• NochA

Bilbarnstols problem?!

Nu är det dags för lilleman att byta från babyskyddet till en bilbarnstol. Frågan är nu vilken?!
    Jag har läst så att ögonen går i kors och ändå så har jag så svårt att välja.

Vi har en Volvo v40.
    Det ska oxå få plats en bältesstol till i baksätet och gärna en passagerare.

Till min dotter hade vi en Izi kid och den satt inte alls bra i bilen. Vi fick ha den i tiltad så mycket det gick bakåt och då var den ändå spikrak i ryggen. Så inte en sådan

Tacksam för snabba tips och råd!

• Svar på tråden Bilbarnstols problem?!
  • Dinosaurie

Britax Hi-Way har vi och är väldigt nöjda. Bra pris och vi har blivit rekommenderade den av många, både föräldrar och i butik (trots att det är en av de billigare).

• Dinosaurie

Dock lite osäker på hur den får plats i din bil, men jag upplever den inte som speicellt stor.

• NochA
    Dinosaurie skrev 2012-04-08 13:58:27 följande:
    Britax Hi-Way har vi och är väldigt nöjda. Bra pris och vi har blivit rekommenderade den av många, både föräldrar och i butik (trots att det är en av de billigare).
    Ja, det är en av de som jag har tittat på. Funkar den bra till ett mindre barn?
    Man ställer in den när man sätter fast den så att den lutar lite bakåt och så reser man upp den i takt med att barnet växer om jag har förstått det rätt?
  • view

Ja har en acta graco till min från 0-4 år tror ja hätte bra för nackskyddet sitter på basen och sittdelen går att ta bort om du fattar va ja menar så har sittdelen hjul och handtag så man slipper bära

• NochA
    view skrev 2012-04-08 14:05:22 följande:
    Ja har en acta graco till min från 0-4 år tror ja hätte bra för nackskyddet sitter på basen och sittdelen går att ta bort om du fattar va ja menar så har sittdelen hjul och handtag så man slipper bära
    Letade lite och jag antar att det är en Akta Graco Duologic som du har, den ända som jag kan hitta med isofix . Den passar tyvärr inte oss då den bara är upp till 18kg och jag vill kunna använda den längre. Tror inte att jag kommer ha så mycket nytta av isofixen heller då vi bara kommer att använda den i en bil.

Men tack för förslaget!
  • Sisisisi

Eftersom ni har så liten bil skulle jag välja britax maxway eller hiway och köpa en twoway om den blir urvuxen för tidigt... Klippan Triofix tar liten plats oxå!

• NochA
    Sisisisi skrev 2012-04-08 14:30:01 följande:
    Eftersom ni har så liten bil skulle jag välja britax maxway eller hiway och köpa en twoway om den blir urvuxen för tidigt... Klippan Triofix tar liten plats oxå!
    Mm, ja det lutar åt en Hiway för tillfället. Om han växer ur den för tidigt så kan man ju alltid köpa en rymligare
  • NochA

Det som jag tvekar på är att man inte kan justera sittläget på Hiwayen under färd.. det kan man ju t.ex. på Maxi Cosi Mobi och den verkar ju oxå vara bra?

• Dinosaurie
    NochA skrev 2012-04-08 14:37:14 följande:
    Det som jag tvekar på är att man inte kan justera sittläget på Hiwayen under färd.. det kan man ju t.ex. på Maxi Cosi Mobi och den verkar ju oxå vara bra?
    Jag har då aldrig tänkt tanken på att ändra sittläget under färd. Har aldrig gjort det annars heller.. Det är inte direkt någon stor skillnad på lutningen upplever jag.
    Om jag har förstått det rätt så ska Hi-Way vara från 0 kg men inte skulle jag sätta en liten i den. Min 14 mån åker perfekt :)
  • Sisisisi
    NochA skrev 2012-04-08 14:37:14 följande:

Jag har en secura som man kan luta men vi har nästan aldrig gjort det. Monterar man stolen men lagom lutning sover ju barnet bra ändå...
Svar på tråden Bilbarnstols problem?!