• NochA

Bilbarnstols problem?!

Nu är det dags för lilleman att byta från babyskyddet till en bilbarnstol. Frågan är nu vilken?!
    Jag har läst så att ögonen går i kors och ändå så har jag så svårt att välja.

Vi har en Volvo v40.
    Det ska oxå få plats en bältesstol till i baksätet och gärna en passagerare.

Till min dotter hade vi en Izi kid och den satt inte alls bra i bilen. Vi fick ha den i tiltad så mycket det gick bakåt och då var den ändå spikrak i ryggen. Så inte en sådan

Tacksam för snabba tips och råd!

• Svar på tråden Bilbarnstols problem?!
  • dazazz

Kilen måste vara det jag menar med extraplattan väl? En plastmojäng med spår i om jag minns rätt? Vad menar du med bygeln?

Vore verkligen jätteglad om jag har fel, den är som sagt väldigt smidig annars... :)

• m2b

Bygeln fram på hi-way II går att förlänga, dock tyckte jag inte det räckte i min v40, lillan skulle få sitta i den stolen när vid 7 månader för att hon hatade att åka i babyskyddet. Fick beställa extra kilen att ha under bygeln och då har det blivit mycket bättre, jag har även extra huvudstödet för att hon ska få så bra stöd som möjligt för huvudet. Nu sitter hon hur fint som helst.! Men hade jag köpt en idag några månader senare hade jag valt en max-way istället men den fanns ju inte då! =) Pappan har den i sin bil och den är oxå kanon.

• Träsksvin

Vi har BeSafe i vår Ford Focus. Den passar bra och går dessutom att justera under färd (tre lägen). Den kändes väldigt stabil och sonen sitter jätteskönt i den. 

• dazazz

Har uppenbarligen inte läst på tillräckligt ;) Det är ingen extradel som behövs till bygeln, eller?

• Gaytjej
    dazazz skrev 2012-04-08 17:48:00 följande:
    Har uppenbarligen inte läst på tillräckligt ;) Det är ingen extradel som behövs till bygeln, eller?
    Nä, frigolitkilen följer med också :) Och vi har inte problem med att huvudet åker framåt - men det kanske kan bero på bil och barn också?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • NochA
    m2b skrev 2012-04-08 17:31:32 följande:
    Bygeln fram på hi-way II går att förlänga, dock tyckte jag inte det räckte i min v40, lillan skulle få sitta i den stolen när vid 7 månader för att hon hatade att åka i babyskyddet. Fick beställa extra kilen att ha under bygeln och då har det blivit mycket bättre, jag har även extra huvudstödet för att hon ska få så bra stöd som möjligt för huvudet. Nu sitter hon hur fint som helst.! Men hade jag köpt en idag några månader senare hade jag valt en max-way istället men den fanns ju inte då! =) Pappan har den i sin bil och den är oxå kanon.
    Får kolla om jag behöver beställa nån extra kil (om det finns) och extra huvudstöd. Finns detta att köpa på Jollyroom?

Mitt paket skulle skickas idag.
    Blir ett stort paket med Hiwayen och en Bugaboo bee+ all black
  • dazazz

Idag fick jag ÄNTLIGEN ändan ur att titta på bygeln och den var redan i maxläge så den gick inte att luta mer. Absolut har det med lutningen på bilsätet att göra men jag tycker allt att det borde finnas lite mer att gå på. Vi har en Ford Focus.

• NochA

Vi har haft vår Hiway ett tag nu och vi är supernöjd. Lillkillen sitter jättebra och när han somnar så trillar inte huvudet fram på honom. Han verkar vara jättenöjd med stolen

• NochA
    dazazz skrev 2012-04-22 17:20:11 följande:
    Vilken tur, då sitter den nog bättre i er bil :)
    Ja den sitter jättebra
  • m2b

dazazz.......jag köpte en

Britax Anpassningskil

till (den följde inte med från den sidan jag beställde i alla fall). Beställde från familjetorget.se men finns säkert på fler ställen, har för mig den kostade 100 kronor men det va det värt, för jag tyckte till en början att stolen blev för rad när hon va så liten, men nu sitter hon kanon.
  • dazazz

M2b, tack för tipset, får kolla det. Nu när dottern växt till sig sitter hon lite bättre men det är stor skillnad mot Akta Gracon vi har till pojken som man kan luta ordentligt. Nu har vi ett barn till på väg så jag är ändå glad att vi köpte Hi-Way som är så smal, vi hade aldrig kunnat få in två barnstolar bak annars...

Svar på tråden Bilbarnstols problem?!