Muntlig Förberedelse
Har blivit kallad till Muntlig Förberedelse och det gäller umgänget då mitt x anser att jag förhindrar umgänget.
Vad bör jag tänka på och vad kan jag förbereda?
Har blivit kallad till Muntlig Förberedelse och det gäller umgänget då mitt x anser att jag förhindrar umgänget.
Vad bör jag tänka på och vad kan jag förbereda?
För att visa på skillnaden. Väldigt förenklat exempel
Dålig taktik:
Han: Jag vill ha varannan helg
Du: Nej, varför skulle du få det. Du har aldig haft umgänge tidigare och ringer aldrig
Han: Det är för att du alltid har vägrat och saboterat. Samt när jag ringer bråkar du bara.
Du: Jag har aldig vägrat. Det är du som aldrig dykt upp
Han: Du säer att han är sjuk, inte vill osv. Då kommer jag naturligtvis inte.
osv
Bättre:
Han: Jag vill ha varannan helg
Du: Det tycker jag är en bra idé. Men då sonen inte träffat dig på ett år föreslår jag att vi börjar med några timmar varje helg. För att vänja honom. Funkar det så utökar vi till en heldag och sen övernattning. Sen, om t ex 8 veckor och upptrappningen har funkat går vi över till varanna helg.
"där jag inte behövt närvara utan andra trygga personer för barnet"
Det här kan ibland orska probelm. Pappan kanske inte är helt bekväm med att du utser vem som övervakar. Här är en punkt du bör fundera på om det är superviktigt för dig eller inte.
Skulle det gå så pass långt som till TR-dom kräv det en del för att de ska döma till övervakat, Att det finns misstankar om att pappan är väldigt ovan vid barn eller till och med farlig.
Vi skall tillbaka till Tingsrätten i sept/okt för ny muntlig Förberedelse inte någon huvudförhandling. Detta som jag förstod det var för att Tingsrätten vill se att han gör "rätt" för sig så att säga.
Skall vi enbart då stryka alla våra planer mm för att han inte kan hålla de tider mm som satts upp?
Hur länge skall vi "dansa efter hans pipa" ständigt och jämt. God framför hållning är det inte tyvärr och de uppgifter om arbetstider mm skulle ha varit lämnat till oss för över 3 veckor sedan nu och inget har hänt.
Han har inte ens börjat på sitt jobb ännu men har ändå inte kunnat precisera några tider för umgänge innan hans nya jobb börjar.
Ja jag är arg, ledsen och otroligt besviken på att det är jag som får ta ansvar fortsättningsvis för hans handlande... eller det är jag och barnet som står där med konsekvenserna.
Steg ett - Var tydlig mot honom att schemat gäller. Resten är hans problem
Steg två - Var tydlig mot honom att schemat gäller. Resten är hans problem
Steg tre - Var tydlig mot honom att schemat gäller. Resten är hans problem