• pellle

payson tar dina pengar!!!

Villa bara varna alla som jag någonsin kan nå ut till.

BETALA ALDRIG NÅGOT KÖP GENOM PAYSON!!!

Jag gjorde ett Traderaköp nyss som jag betalade med Payson. Betalade t.o.m extra Payson garanti, vilket innebär att man har rätt att skicka tillbaka varan om objektsbeskrivningen inte stämmer bl.a. När min vara (väska) kom stod det solklart för mig att jag blivit lurad. Väskan på bilden i auktionen var en helt annan än den som säljaren skickade hem till mig. Den jag fick var trasig, defekt dragkedja, hårt fult skinn mm.
    Jag nekade köpet på hemsidan och skickade tillbaka väskan till säljaren efter uppmaning av Payson. Detta i tron att jag skulle få mina pengar tillbaka.

Säljaren hämtade ut väskan, men nekade ändå returen. DÅ MINA VÄNNER fungerar det så att man som godtrogen köpare får sina pengar LÅSTA!

I detta läget lutar Payson sig tillbaka, tar inte "ställning" och menar att köpare och säljare får lösa sin konflikt själva bäst de vill.

Det gör de ju oftast inte. Och det vet Payson. I mitt fall slutade det med att Payson tog mina pengar själva och jag som anlitat de för betalning och t.o.m betalat extra för en garanti står nu här UTAN VARA OCH PENGAR!

Så fungerar Payson! Det är SÄLJAREN SOM BESTÄMMER OM DU SKA FÅ DINA PENGAR TILLBAKA. Det säger säljaren för det mesta NEJ till och då HÅVAR PAYSON IN PENGARNA!!!

Tänk på det INNAN ni väljer betalningsmetod på nätet!

Tack för ordet!

• Svar på tråden payson tar dina pengar!!!
  • Amy27

Tråkigt men detta står klart och tydligt på deras hemsida.
    Man ska läsa villkoren innan man använder en tjänst.

• katalysator

Hur borde det funka tycker du?

Att köparen själv bestämmer att han/hon ska få tillbaka sina pengar är ju inte direkt bra det heller, eller? 

• pellle

Amy27,
    jag har läst reglerna och kunde inte se någonstans att det stod att "Payson har rätt att stjäla dina pengar". Får kolla lite bättre då tror jag.

Katalysator,
    precis så ska det fungera. Blir man utsatt för ett bedrägeri ska man kunna få sina pengar tillbaka, ja helt rätt.

• Amy27

Saxat från Paysons hemsida:

Vad händer om köparen inte godkänner varan?
    Om köparen varken agerar eller godkänner varan inom sin tidsfrist så betalas pengarna ut till säljaren. Om köparen däremot nekar varan är denne skyldig att skicka varan i retur inom sin tidsfrist. Alla tidsfrister är alltid tydligt utsatta på båda parters Paysonkonton (se Detaljer för det aktuella köpet) och information om köpet skickas kontinuerligt ut till båda parter via e-post.

Köparen får inte sina pengar tillbaka förrän du som säljare har fått tillbaka varan och godkänt returen. Du har rätt att neka returen om ni inte är överens varvid pengarna låses i Paysons system och parterna får diskutera sig fram till en lösning. När parterna är överens kan den ena parten enkelt låsa upp betalning till sin motpart. Vid svårlösta fall bör Paysons kundsupport kontaktas för rådgivning.

Skulle det uppstå en tvist i ett köp så ska köparen och säljaren i mesta möjliga mån diskutera fram en lösning. Payson hjälper också till att medla mellan parterna om det skulle behövas. Vid köp mellan privatpersoner så gäller köplagen. Vid köp mellan privatperson och företag gäller konsumentköplagen. Vid köp mellan företag gäller köplagen. Skulle tvisten visa sig vara svårlöst kan man vända sig till konsumentverket, juridiskt ombud eller tingsrätten och i vissa fall göra en Polisanmälan. Mer information om konsumenträttsliga frågor finns på konsumentverkets hemsida. www.konsumentverket.se

Genom att göra betalningen med Paysongaranti är du som köpare garanterad leverans av korrekt vara eller dina pengar tillbaka. Du får möjlighet att ta emot och undersöka varan innan överföringen blir slutgiltig. Överensstämmer varan med det du beställde så godkänner du den. Är den felaktig nekar du varan och returnerar den till säljaren för att få dina pengar tillbaka.

OBS! Då köpet är ett ingått avtal mellan köpare och säljare måste båda parter givetvis vara överens om att avbryta eller fullfölja ett köp då inga pengar kan överföras under en eventuellt pågående tvist av säkerhetsskäl.

• pellle

Amy27, TACK, där kan du själv läsa:

"Genom att göra betalningen med Paysongaranti är du som köpare garanterad leverans av korrekt vara eller dina pengar tillbaka. "

PRECIS det jag vill ha sagt! Tack för ditt engagemang och hjälp med detta!

• SoStylish
    pellle skrev 2012-04-12 12:03:37 följande:
    Amy27, TACK, där kan du själv läsa:

"Genom att göra betalningen med Paysongaranti är du som köpare garanterad leverans av korrekt vara eller dina pengar tillbaka. "

PRECIS det jag vill ha sagt! Tack för ditt engagemang och hjälp med detta!
    Du kan ju liksom inte plocka delar ur villkoren och bara hänvisa till detta. Läser du hela texten så framgår det ju klart och tydligt vad som gäller. Tråkigt men sant.
  • mammatill6
    pellle skrev 2012-04-12 11:39:07 följande:
    Amy27,
    jag har läst reglerna och kunde inte se någonstans att det stod att "Payson har rätt att stjäla dina pengar". Får kolla lite bättre då tror jag.

Katalysator,
    precis så ska det fungera. Blir man utsatt för ett bedrägeri ska man kunna få sina pengar tillbaka, ja helt rätt.

så då kan en köpare helt enkelt skicka tillbaka en annan vara. Sen när säljaren itne godkänner returen rår ändå köparen tillbaka sina pengar... Det låter ju tryggt.
  • pellle

Men helt ärligt tjejer, om ni hade sett en kanonfin väska ny med prislapparna i en auktion och sedan fick hem en helt annan väska. En där tänderna på dragkedjan stod åt alla håll, knapparna inte gick att knäppa, dragkedjan inte gick att stänga, skinnet såg ut att vara kört i tvättmaskinen o.s.v. 
    Kommentaren från säljaren var bara kort att "har man inte köpt på fullpris i butik så..."

Det hade alltså varit helt ok för er?
    Vad skönt det måste vara att var er. Verkligen.

Jag har väl lite högre krav på accessoarer såväl som ärlighet då kanske... Men visst.

• mammatill6
    pellle skrev 2012-04-12 12:38:19 följande:
    Men helt ärligt tjejer, om ni hade sett en kanonfin väska ny med prislapparna i en auktion och sedan fick hem en helt annan väska. En där tänderna på dragkedjan stod åt alla håll, knapparna inte gick att knäppa, dragkedjan inte gick att stänga, skinnet såg ut att vara kört i tvättmaskinen o.s.v. 
    Kommentaren från säljaren var bara kort att "har man inte köpt på fullpris i butik så..."

Jag har väl lite högre krav på accessoarer såväl som ärlighet då kanske... Men visst.
    Vem skrev det? Men payson frånsäger sig att ta parti i en sådan tvist. Utan man får lösa det själv och då betalas pangarna ut. För payson vet ju inte vilken väska som skickats, beskrivningen, vad som sagts. Därför står de utanför. Hur tycker du attt de skulle lösa det? Om du säljer en väska själv med payson så skickas väskan tillbaka i retur, fast en annan väska men köparen får ändå tillbaka alla sina pengar och behåller den växkan du skickat. HAde det varit ok?
  • SoStylish
    pellle skrev 2012-04-12 12:38:19 följande:

Det är väl knappast det vi säger?
Svar på tråden payson tar dina pengar!!!