Trekk skrev 2012-07-01 17:24:46 följande:
Sittkissregeln är förvisso ett bra förslag, mindre skvätt osv. Samtidigt finner jag den som slöseri med tid då viktigare frågor finns och jag finner hela grejen oseriös och bisarr så jag skulle inte backa dom i detta och om jag vore vänsterpartiskt skulle jag fördöma det eller lämna kalaset om jag ansåg att det var en dealbreaker.
>Allah uppmanar inte muslimer till att göra med otrogna vad Han själv ämnas göra med dem i efterlivet, utan uppmaningar av direkt våldsam natur återfinns, vad jag vet, enbart i direkta krigssituationer med otrogna (och inte heller i någon slags abstrakt krigssituations som kan tolkas med glimten i ögat, efter humör eller enbart för att det uppfattas ett slags motstånd - som en del islamiska organisationer gör - utan dessa uppmaningar berör människor som har dragit sina sablar på ett konkret krigsfält).
Har du kikat på sharialagarna och Allahs spö och stympningsstraff? Vidare, den där ursäkten om krigssituationer blir en smula tröttsam i längden av den enkla anledning att den för det första är öppen för personlig tolkning. Anser du att det faktum att Jerusalem inte är under muslimskt styre längre är en attack på islam (som pågått länge) så har du helt rätt som du säkerligen noterat att många FL muslimer mellan varven också gör gällande. Vidare så ser vi ju svart på vitt hur vissa, och i en del fall, många, tolkar dessa skrifter i praktiken.
Våld mot otrogna beordras direkt och det jag skriver här är en anledning så god som någon att halshugga mig. Jag är ju en "islams fiende" eftersom jag förnekar budskapet vilket meriterar döden. Och människor dödas och fängslas för skitsaker som ateisten i indonesien som fick fängelse för sin facebookstatus eller oskyldiga som halshuggs pga koranbränningar eller Mohammedbilder.
>Jag fattar - allt som springer ur islam hör inte till något gott i alla lägen men det går inte att sitta och peka fingret på ett fel hos den stora massan varenda eviga gång som något islamrelaterat överhuvudtaget rör på sig. Det blir bara löjligt.
Jag är genuint nyfiken, hur mycket problem skulle behöva komma ur islam innan du själv skulle anse att det var dåligt?
Den breda massan faciliterar grogrunden för extremismen. Utan religiösa moderata skikt kan heller inte de extrema skikten finnas. Men ja, låt oss säga att 90% av alla muslimer är fredsälskande individer och endast 10% är för våld. Det innebär fortfarande ett enormt problem och det faktum att 90% inte fakkar ur imponerar föga. Precis som det faktum att de flesta som kör fulla faktiskt klarar sig hem helskinnade utan att skada sig själva eller någon annan inte är ett imponerande argument för att sluta kritisera fulla förare.
MB sade för övrigt att: Genom deras egna demokrati, detta djävulens påfund, ska vi ta över Europa med islam.
Men jag antar att du inte bryr dig om yttranden som inte stämmer överens med din bild av islam utan istället tänker på Massoud, din lokale pizzabagare som är muslim och jättetrevlig och generaliserar genom att postulera att alla är som han.
>Någon säger att i islam så tvättar man sig om fötterna innan bönen och det ska då inte enbart skrattas åt tills någon muslim bemöter skrattet, utan vid minsta lilla muslimskt tillmötesgående så ska tvagningen i sig nystas ihop med allt ifrån självmordsbombningar till vad Allah sägs göra med otrogna i efterlivet bort till såväl politiska motioner i Tyskland.
Lydnaden är den samma. Och faktum är att det inte är förvånande att en religion som kan få dig att tro på änglar på toaletten eller som får dig att fem gånger dagligen utföra en rit, kan få dig att utföra andra "extrema" handlingar med. Med extrem så menar jag saker som man aldrig skulle göra eller tro utan religionen. Det kan vara bra saker, och det kan vara dåliga saker. Det är den blida tron som är det farliga och den som belyses av till synes oskyldiga saker som "ghufranaka!"
Gravt generallierande, ihopkok av ämnen samt folk, verkar ha blivit till en slags bekvämlighet för att få ha kvar ett slags förvirrat hat och någon slags bottenlös frustration
Intressant nog försvarade jag islam in det längsta och gick ytterst motvilligt med på att det kanske ändå inte var en så harmlös religion ändå och vred och vände på det hela in i det längsta då implikationerna av att acceptera sanningen var så besvärande.
>Det känns som att den absolut klurigaste frågan, som någon människa ur den antiislamiska strömningen skulle kunna springa på, under hela sitt liv, vore något av den här arten; kan du nämna 5 bra saker som muslimer har gjort?
Det finns två frågor som är mer relevanta:
1. Kan du nämna en enda god/vänlig/hjälpsam/fredlig/harmlös handling som ENDAST kan utföras av en muslim och inte av en icke-troende?
2. Kan du komma på några omoraliska/våldsamma/hemska handlingar som specifikt varit motiverade av islam på ett eller annat sätt?
En av dessa två listor kommer att stå tom och den andra att bli tämligen lång är jag rädd. Och där i ligger väl själva problemet.
Utan religion utför goda människor goda handlingar och "onda" människor "onda" handlingar, men för att få en god människa att göra något omoraliskt krävs det ofta en blind tro på en totalitär dogma.
Menar du då att samma fenomen, alltså delade meningar, inte existerar i en aktuell typ av församling och hårddraget inom samma religion? Hade gärna velat se talande källor för att varenda muslim i världen, eller ens inom aktuell församling, unisont vill se en hundfri allmänhet.
Vart i Sharialagarna uppmuntras människor till att gå Allahs ärenden som gäller efterlivet för otrogna? Ge gärna ett utskrivet exempel av dessa passage här.
Jag har redan skrivit att vissa organisationer tolkar det hela godtyckligt och likväl kommer vi inte ifrån att dessa uppmaningar relaterar till en situation på ett konkret krigsfält.
Javisst, blind tro gör människor väldigt lättmanipulerade och därmed kan det skapa farliga situationer.
Jag har inget problem med att skilja det ena ifrån det andra, att ta den långa och jobbiga vägen, och har därför inget problem med hantera det dåliga som det dåliga och det bra som det bra. Mycket av det dåliga som springer ur islam ser jag även som misslyckanden och den inställningen bidrar såklart också till att jag inte ser det som någon slags nödvändighet att ställa sig emot islam som helhet. I min värld så räcker det med att bemöta det dåliga som det dåliga.
1. Man kan inte begränsa handlingar på det viset genom ett epitet. Alla människor kan handla hur de vill och alla människor kan självklart göra något som någon annan kan göra - enbart resultatet varierar och då efter förmågan och ingenting annat. Jag kan helt enkelt inte nämna något gott som enbart en muslim kan göra för att alla människor kan göra vad en muslim gör - det finns med andra ord ingen legitim frågeställning här.
2. Ja, massor.
Kan du nämna 5 goda saker som en muslim eller en grupp muslimer har gjort?