• SVH

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Elsima skrev 2012-06-08 19:04:00 följande:
    Hej alla tappra och barnlängtande!

Det är verkligen roligt att läsa att det kan fungera efter lång väntan. Grattis till er som har fått ett efterlängtat +.

Själv har jag avslutat den 3e dubbelkuren med pergo. Äl-testet visade positivt så jag hoppas, hoppas, hoppas att jag har något äl-värde att tala om den här gången. Jag får svar på måndag.

Har ni det som jag, ca en vecka efter äl börjar det "stråla i brösten" (inbillning?) och jag tänker NU äntligen. 1a tecknet på graviditet. Jag går på det varje gång, så sjukt störande att kroppen hittar på symtom.

En annan sak att ventilera. Tycker någon fler än jag att det är en pina att ha sex numera? Efter 17månader då man ska nödnuppa på bestämda tider och inte av lust har den där lusten helt försvunnit. Jag är ALDRIG sugen.

Sen var det ju det här med kommentarerna. Jag och min sambo har varit ihop i 10 år, vi har båda fast jobb och bor i ett stort hus. Släkt och vänner förväntar sig en bebis från oss. " Är det inte dags snart" eller "blir du inte sugen på en liten" eller "kan ni inte skaffa barn snart, tänk så mysigt då kan ni inreda ett barnrum" De skulle bara veta... men hur gör ni? Har ni berättat att ni försöker? Vi är rädda för att då istället få frågan gång på gång om det har tagit sig.

Jag blir så jäkla less på allt ihop. Innan den här resan började förstod jag inte vad ordet "väntan" kunde innebära. Man väntar ju nästan ihjäl sig. Under mensen väntar man på att ta pergo, sen väntar man på att det ska gå 21 dagar för att ta blodprov, sen väntar man på att få svar på blodprov, sen väntar man på att ta ett grav.test när mensen borde ha kommit, sen väntar man på en något försenad mens.

Bara att kämpa vidare, nu har jag då fått skriva av mig lite. Tack för en bra tråd och lycka till alla!
    Hej!

Nu har jag följt den här tråden ett tag och känner mig redo att hoppa på den själv.

Jag är 27 år och jag och min sambo har varit tillsammans i 6 år. Vi har försökt bli gravida sedan hösten -11, men fick hjälp efter 6 mån från barnlöshetsmottagningen eftersom jag sedan tidigare har en känd PCOS och väldigt sällan mens. Är nu i slutet av första enkelkuren Pergotime efter att ha ätit Provera. Har BIM 16/6 så det är väl bara att vänta och se. Har inte använt ägglossningstester eftersom jag inte litar på att mina hormonnivåer ligger rätt.

Hur som helst, som svar på Elsimas fråga så har vi berättat för de allra närmaste (min och hans familj, samt några nära vänner). Eftersom vi inte är i något "krisläge" nu eller känner oss "akut barnlösa" så sa vi ungefär att vi vill att dom ska veta att vi försöker bli gravida, så ifall det blir jobbigt om något år så vet de redan. I övrigt säger vi till om något händer, så de behöver inte fråga. Men vi har haft en ganska öppen och avslappnad dialog.

På jobbet tycker jag dock att det börjar bli j-vligt enerverande att varje vecka få frågan om inte vi är sugna på barn. De är kvinnorna i övre medelåldern som frågar lite skämtsamt och en driver typ en kampanj känns det som (som om dom skulle ha möjlighet att påverka?). Jag brukar bara skämta bort det och säga att "inte än", men ibland funderar jag på att säga att jag faktiskt inte kan få barn och hoppas att det kväver alla skaffa barn-övertalningar....

Vad gäller sexet så har vi ju inte försökt så farligt länge och ingen av oss är väl heller riktigt stressade, varför det fortfarande känns ok. Dessutom har jag ju högre testosteronnivåer än vanligt, så jag är ju sugen för det mesta ändå... Förstår dock att det kan ändras på sikt. Hittills har vi bara försökt att ha roligt åt att "nu blir det ligga igen".

GRATTIS TILL ANNIE SC OCH ALLA ANDRA SOM PLUSSAT, SÅ KUL NÄR DET FUNGERAR FÖR ANDRA! 
  • SVH

Tack för tipset choklaa, ska tänka på det! Får väl fortsätta ligga i veckan också för säkerhets skull.. Har inte direkt känt några ägglossningssymptom förutom lite lite molvärk nere till höger i magen. Fast det kan ju lika gärna vara psykiskt ;)

• SVH

Tog Progesteronprov igår och fick veta idag att det var 14. Så viss aktivitet, om än inte tillräckligt för ägglossning tydligen. Ska köra dubbel dos nästa kur enl ssk på barnlöshetsmottagningen. Så nu är det väl bara att vänta och se om jag får mens eller om det blir Provera igen. Jaja, fortfarande vid ganska gott mod :)

• SVH

Går på barnlöshetsmott i Skellefte och där är det då öppet hela sommaren, så jag får äta pergotime även då.

• SVH
    JRT skrev 2012-06-21 10:17:44 följande:
    Hej tjejer!

Jag har inte varit så aktiv här på forumet, men har läst många inlägg. Min historia (så att ni lär känna mig lite): Har PCO, men är ej överviktig (bmi 22). Vi har försökt bli gravida sedan i höstas, men pga min PCO så har vi ju inte vetat när jag har haft ÄL. Efter första Pergokuren växte några ägg till ca 12-13 mm, men det blev ingen ÄL. Har just varit på VUL nr 2 efter min andra Pergokur, som var dubbel dos. Och denna gång har de minsann växt, och många dessutom. Det är två ägg som är ca 23-24 mm och ska släppa typ jättesnart och sedan fanns det ett tredje ägg som var 18,5 mm, min gynekolog sa därför att vi fick låta denna ÄL passera utan "aktion" så att säga, eftersom det finns risk för trillingar eller tvillingar.

Mina frågor - är det någon annan som också varit med om att för många ägg vuxit till sig? Vad har ni gjort? Har ni lyssnat på gynekologen eller har ni försökt? Någon som vet hur stor risken är att det faktiskt blir trillingar?

Glad midsommar på er!Cool
    Hm, det verkar som alla i denna tråd får göra VUL när ni äter Pergotime? Jag har bara blivit ordinerad att ta progesteronprover efter beräknad ägglossning för att se om det blev någon eller inte. Alltså skulle ev tvillingar inte upptäckas hos mig förrän positivt gravtest.. Spännande att det är så olika rutin :)

Hur som helst så har jag inte fått någon mens över huvud taget efter senaste pergotimekuren. Så det blir väl till att ta Provera 28/6 igen inför nästa kur. 

Glad midsommar!
  • SVH

Se där, bara för att jag trodde att det skitit sig så dök mensen upp ändå. Så då börjar jag andra kuren Pergotime på lördag. Känns ju bra att slippa äta Provera och dra ut på tiden! Dubbelkur denna gång, så får vi se om det funkar..

• SVH

Pepsi: Jag har väldigt sparsam mens de få gånger jag blöder spontant, typ som en mörkare blodblandad flytning. Men när jag åt provera var det en mer ordentlig blödning under typ 4-5 dagar, dock inget extremt tycker jag.

• SVH

Åh Pepsi vad tråkigt! Lider verkligen med dig och hoppas att ni snart får börja om på nytt.

Är själv inne i tredje pergo-omgången, andra på dubbeldos. Förra månaden hade jag ett progrsteronvärde på 24 efter tänkt ägglosning (ska vara över 28 för att det ska indikera ägglosning enl ssk), så vi får väl se om det blir bättre denna gång eller om det skiter sig igen. Har dock mått, om möjligt, värre än förra omgången. Som ett monster, tårar och ilska är mer el mindre konstant närvarande. Tror jag håller på att bli knäpp? Under tablettdagarna såg jag ljusfenomen på kvällarna. Härom dagen var jag så yr och trött att jag spenderade hela dagen i soffan. Hela världen känns grå och minsta motgång gör att jag antingen bryter samman eller exploderar. Har noll tålamod! Verkligen inte min "normala" personlighet. Är så sjukt less.. Vad får ni andra för biverkningar?

• SVH

Hanna8401 - Jag har ätit två kurer pergo. Får förvisso mens (som jag inte har annars), men ingen ägglossning. Tredje kuren nu och ska ta prover på fredag för att se om det blev nån ägglossning eller inte. Känns dock tveksamt. Känns som att det enda som påverkas är det psykiska. Typ som att jag tar gift... Men bortsett från humörsvängningarna jag får av tabletterna har ingen riktig depp infunnit sig än. Har försökt i typ 1 år nu totalt. Men så har jag ju alltid vetat att det kommer vara svårt m tanke på min PCOS. Man får försöka se en mening med allt som är jobbigt. Det är ju motgångarna som gör att man får livserfarenhet. Jag har ju lärt mig mkt av detta, både teoretiskt och känslomässigt dessutom. Och så tänker jag att jag som sjuksköterska blir bättre på att möta mina patienter som har det svårt på ett eller annat sätt. Kram!

• SVH

@snosan: Välkommen till tråden! jag har också pcos och typ aldrig mens, men blödde utan problem på provera. Håller tummarna för dig också så det slipper bli så utdraget!

Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)