Hannah8401 skrev 2012-08-17 07:37:29 följande:
Lantisen- jag undrar varför man inte får progesterontillskott om man har för lite av det? Eller ska pergotime fixa det på något sätt?
Ja jag äter också pergotime, har tagit enkel och dubbel, men jag tror inte jag ägglossat, ska börja på trippel snart och ska be om blodprov så jag vet om det blir äl. Hur länge ska du äta pergo innan du går vidare?
Pergotime är till för att stimulera igång ägglossningen:
hittade en text på internet:
Det verksamma ämnet i medicinen pergotime, klomifen, gör så att det bildas mer så kallat follikelstimulerande hormon, FSH, i hypofysen i hjärnan. FSH stimulerar äggstockarna att bilda hormonet östrogen. Dessa hormoner påverkar äggblåsorna så att äggen mognar och lossnar. Om läkemedlet fungerar som det är tänkt får man vanligen ägglossning fyra till tio dagar efter den sista tabletten i en kur.
Jag har ägglossat på enkeldoser, så om det inte tar sig i höst framt till januari, februari, så blir det remiss till IVF.
Idag är jag på dag 27 ochmin s.k mensvärk har gått över, jag är bara mkt svullen och gasig i magen, mina bruna spottnings har oxå nästan försvunnit....på söndag tar jag ett gravtest, men jag ska försöka att inte ha för stora förhoppningar, man blir så besviken....men detta har jag inte varit med om, utan efter mina spottnings kommer alltid mensen och de ökar alltid och blir rikligare precis innan mens....hoppas hoppas...vore kul omde blir ett

på söndag, min mans födelsedag!!