• Anonym (?)

Mina barn kan inte sjunga rent.

Jag kan inte förstå varför mina barn sjunger falskt och atonalt...

Vi har sjungit med dem jämt och de sjunger med. Men inte den melodin som vi sjunger...
    Musikaliteten bakåt ser ut som följer: Jag har säkert gehör och gedigen körvana, min man absolut gehör och musiker i showband som ung.  Min mamma är sångare, musiker och pianolärare, min pappa sjöng rent, barnens farföräldrar kan både sjunga rent och spela. Min morfar var spelman.

När jag var tre, som min minsta är nu, sjöng jag rent utan att någon sjöng samtidigt, vid sju, som min stora är, kunde jag hålla stämman, sjunga kanon osv osv Jag sjöng lätt flerstämmigt med mamma och mormor. 

Jag vet att det uppmärksammats mycket att att barn sjunger på förskolan i ett röstläge som passar vuxna kvinnor (kanske t o m rökare) och att det gör att de inte kan hitta sin egen ljusa röst och bärande ton, men kan det verkligen göra att de inte ska kunna sjunga hemma?? Vi tar upp låtarna i ett barnläge och barnen sjunger ofta.

Ni andra som själva har säkra sångröster, har ni barn som  sjunger jättefalskt ändå?

• Svar på tråden Mina barn kan inte sjunga rent.
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-04-14 20:21:47 följande:
    ja, fröknarna på förskolan tar upp låtarna för lågt och det är problem. 
    Men de kanske inte kan sjunga högre?
  • Anonym (?)
    Bonanza skrev 2012-04-14 20:15:05 följande:
    Upplever du på allvar att det här är ett problem?
    Ett problem är det väl inte, men lite konstigt.
  • Linda1976

Men ts, nu får du allt gå och kamma dig och komma tillbaka när du har ett problem som faktiskt  existerar i verkligheten

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Mrs Moneybags
    Anonym (?) skrev 2012-04-14 20:21:47 följande:
    ja, fröknarna på förskolan tar upp låtarna för lågt och det är problem. 

Du menar i den mån fröknarna kan sjunga då.

Det stoppade inte mig från att sjunga rent, så jag utgår från att det inte hindrar barns musikutveckling. Nästan alla barn går ju på dagis och hör rondörs fröknar brumma sig igenom sångerna.
  • Mrs Moneybags
    Linda1976 skrev 2012-04-14 20:24:54 följande:
    Men ts, nu får du allt gå och kamma dig och komma tillbaka när du har ett problem som faktiskt  existerar i verkligheten

Fast om musiken är en stor del av ens liv så kan det faktiskt uppfattas som ett problem. Jag förstår TS. Jag skulle bli ledsen om min son inte kan sjunga - mest för hans skull! Livet är så mycket roligare med musik.
  • MoaElis

Ursäkta, men du verkar lite besatt av det här. Dom är ju jätte små, spelar det verkligen någon roll om dom inte sjunger rent på förskolan? Är nog inte många som gör det.

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-04-14 20:22:59 följande:
    Men de kanske inte kan sjunga högre?
    Nej, precis, men om man inte tränar så blir det inte bättre.
     Det kanske har blivit bättre sedan man uppmärksammat att det inte är bra för barnen. 

På vår öppna förskola här t ex så skulle det alltid vara så mjukt och gulligt och fröknarna tog upp låtarna så lågt att de själva inte kom ned på de låga tonerna, men då fnissade lite ursäktande bara. Samtliga barn som skulle "sjunga" med där satt och brummade.  

• Linda1976
    Mrs Moneybags skrev 2012-04-14 20:28:23 följande:
    Fast om musiken är en stor del av ens liv så kan det faktiskt uppfattas som ett problem. Jag förstår TS. Jag skulle bli ledsen om min son inte kan sjunga - mest för hans skull! Livet är så mycket roligare med musik.
    Alla kan sjunga - oavsett om de sjunger "rent" inte. Och så små barn kan man inte ställa sån krav/förhoppningar på. Antingen gillar de att sjunga/musik eller inte. Jag hatar att sjunga, det räcker att lyssna. Mitt liv är roligt ändå
    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • jeje01

Du får väl stoppa dem i Carolina af Ugglas kör. Där får alla vara med.  Alla kan sjunga som hon säger :)

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-04-14 20:30:51 följande:
    Nej, precis, men om man inte tränar så blir det inte bättre.
     Det kanske har blivit bättre sedan man uppmärksammat att det inte är bra för barnen. 

På vår öppna förskola här t ex så skulle det alltid vara så mjukt och gulligt och fröknarna tog upp låtarna så lågt att de själva inte kom ned på de låga tonerna, men då fnissade lite ursäktande bara. Samtliga barn som skulle "sjunga" med där satt och brummade.  

Men tror du att det påverkar  så mycket. jag var den ovan som sjunger falskt men har musikaliska barn. Jag har sjungit hur mycket som helst med mina och de sjunger rent ändå
Svar på tråden Mina barn kan inte sjunga rent.