• Anonym (?)

Mina barn kan inte sjunga rent.

Jag kan inte förstå varför mina barn sjunger falskt och atonalt...

Vi har sjungit med dem jämt och de sjunger med. Men inte den melodin som vi sjunger...
    Musikaliteten bakåt ser ut som följer: Jag har säkert gehör och gedigen körvana, min man absolut gehör och musiker i showband som ung.  Min mamma är sångare, musiker och pianolärare, min pappa sjöng rent, barnens farföräldrar kan både sjunga rent och spela. Min morfar var spelman.

När jag var tre, som min minsta är nu, sjöng jag rent utan att någon sjöng samtidigt, vid sju, som min stora är, kunde jag hålla stämman, sjunga kanon osv osv Jag sjöng lätt flerstämmigt med mamma och mormor. 

Jag vet att det uppmärksammats mycket att att barn sjunger på förskolan i ett röstläge som passar vuxna kvinnor (kanske t o m rökare) och att det gör att de inte kan hitta sin egen ljusa röst och bärande ton, men kan det verkligen göra att de inte ska kunna sjunga hemma?? Vi tar upp låtarna i ett barnläge och barnen sjunger ofta.

Ni andra som själva har säkra sångröster, har ni barn som  sjunger jättefalskt ändå?

• Svar på tråden Mina barn kan inte sjunga rent.
  • Fia 28
    Anonym (?) skrev 2012-04-14 20:22:33 följande:
    Jag tyckte att man fick höra på biologin att musikalitet var dominant.

Dom som sett på auditions till Idol håller nog inte med.
  • Anonym (Sara.)

Men skärpning nu - sluta vara så dömande mot TS. 

Hon har ju bara formulerat en fråga, av ren nyfikenhet. 

Måste allting vara ett PROBLEM för att man ska få fråga? Hon undrar ju liksom bara om musikalitet och arv? Hur kan det vara provocerande?

Till TS:
    Intressant frågeställning. Jag har inga erfarenheter, mitt barn är bara 2,5 och det är lite för tidigt att se hur musikaliteten utvecklar sig.

Däremot undrar jag om ni aktivt tränar barnen? Spelar de instrument? Vad gör ni mer hemma förutom att sjunga? Ett bra sätt att träna upp musikalitet är att låta barnen härmas - särskilt olika röst- och tonlägen.  

• Anonym (?)

Jag är inte besatt och det är inte ett problem, men ganska konstigt, tycker jag. 

Ibland kan man få dem att ta rätt ton genom glada tillrop av typen "ok, nu tar vi i" osv inför ett högt parti (eftersom vi inte pratar om fel och falsk med dem) men bara den gången. Sjunger man inte med pratsjunger de bara klart.

• Anonym
    Mrs Moneybags skrev 2012-04-14 20:28:23 följande:

Fast om musiken är en stor del av ens liv så kan det faktiskt uppfattas som ett problem. Jag förstår TS. Jag skulle bli ledsen om min son inte kan sjunga - mest för hans skull! Livet är så mycket roligare med musik.
    Jag kan inte heller sjunga helt rena toner och olika stämmor men jag lider inte för det och har haft ett roligt liv ändå. Musik har för övrigt en stor del av mitt liv iallafall. Så jag förstår faktiskt inte problemet? 
  • MoaElis
    Anonym (Sara.) skrev 2012-04-14 20:32:54 följande:

Måste allting vara ett PROBLEM för att man ska få fråga? Hon undrar ju liksom bara om musikalitet och arv? Hur kan det vara provocerande?

Till TS:
    Intressant frågeställning. Jag har inga erfarenheter, mitt barn är bara 2,5 och det är lite för tidigt att se hur musikaliteten utvecklar sig.

Däremot undrar jag om ni aktivt tränar barnen? Spelar de instrument? Vad gör ni mer hemma förutom att sjunga? Ett bra sätt att träna upp musikalitet är att låta barnen härmas - särskilt olika röst- och tonlägen.  
    Jag tolka det som att TS tyckte det var ett problem.. Var skrivet så, kan ju dock ha fel.
  • Anonym

Nej man behöver inte få musikaliska barn bara för att föräldrarna är musikaliska.

• Anonym (?)
    Anonym (Sara.) skrev 2012-04-14 20:32:54 följande:

Till TS:

Vi sjunger mycket, barnen kan en massa sånger utantill, vi har piano och xylofoner som de spelar och klinkar på och som mormor spelar och sjunger med dem. (Mormor träffar barnen och oss 6 dar i veckan) Vi läser och de kan även ramsor och även har olika figurer olika röster i t ex Bamse. 

Barnen gillar ju att sjunga, den lilla säger jättestolt "jag sjöng med" när vi sjunger, det är bara det att de inte alls kan sjunga ens en liknande melodi.

Jag återkommer om några år och berättar om de lärt sig!
  • Anonym

Jag älskar musik - men är fullständigt tondöv - kan inte spela blinka lilla stjärna utan noter

Min man är inte mycket bättre

Redan när vi var på utvecklingssamtal i 2:an fick vi höra vilken underbar sångröst och musikalitet vår son hade - vi har liksom ingen aning om var det kommer ifrån.     

• Anonym (Sara.)
    Anonym (?) skrev 2012-04-14 20:46:59 följande:
    Vi sjunger mycket, barnen kan en massa sånger utantill, vi har piano och xylofoner som de spelar och klinkar på och som mormor spelar och sjunger med dem. (Mormor träffar barnen och oss 6 dar i veckan) Vi läser och de kan även ramsor och även har olika figurer olika röster i t ex Bamse. 

Barnen gillar ju att sjunga, den lilla säger jättestolt "jag sjöng med" när vi sjunger, det är bara det att de inte alls kan sjunga ens en liknande melodi.

Jag återkommer om några år och berättar om de lärt sig!
    Hehe, sött! 

Det kommer nog gå fint - om de har ett grundintresse och det uppmuntras kommer det säkert att lossna!  
  • Millan83

Bra fråga TS. Det är absolut ett problem för musik- och röstutvecklingen när pedagoger sätter igång sånger i tonarter som inte alls är anpassade för barn. Jättesynd! Hur svårt kan det vara att skaffa sig lite info liksom!

Vet inte riktigt om ni kan göra så mycket mer än vad ni redan gör för att främja utvecklingen. Lyssna mycket på musik med barnsångare i "rätt" ålder.

Fortsätt att uppmuntra dem bara! Pressa inte utan uppmuntra deras musicerande! Blir de inga sångare, fine! Förhoppningsvis har de roligt! Sång och musik är roligast utan krav!  

Svar på tråden Mina barn kan inte sjunga rent.