• Anonym (?)

Mina barn kan inte sjunga rent.

Jag kan inte förstå varför mina barn sjunger falskt och atonalt...

Vi har sjungit med dem jämt och de sjunger med. Men inte den melodin som vi sjunger...
    Musikaliteten bakåt ser ut som följer: Jag har säkert gehör och gedigen körvana, min man absolut gehör och musiker i showband som ung.  Min mamma är sångare, musiker och pianolärare, min pappa sjöng rent, barnens farföräldrar kan både sjunga rent och spela. Min morfar var spelman.

När jag var tre, som min minsta är nu, sjöng jag rent utan att någon sjöng samtidigt, vid sju, som min stora är, kunde jag hålla stämman, sjunga kanon osv osv Jag sjöng lätt flerstämmigt med mamma och mormor. 

Jag vet att det uppmärksammats mycket att att barn sjunger på förskolan i ett röstläge som passar vuxna kvinnor (kanske t o m rökare) och att det gör att de inte kan hitta sin egen ljusa röst och bärande ton, men kan det verkligen göra att de inte ska kunna sjunga hemma?? Vi tar upp låtarna i ett barnläge och barnen sjunger ofta.

Ni andra som själva har säkra sångröster, har ni barn som  sjunger jättefalskt ändå?

• Svar på tråden Mina barn kan inte sjunga rent.
  • Anonym (WTF)

jisses vilket inte problem detta är

• Anonym (?)

Tack alla ni för intressanta svar! 

• Anonym (tondöv)

Jag är själv mer eller mindre tondöv och är uppvuxen i en familj med inte särdeles skönsjungande föräldrar. Däremot är ett av mina syskon väldigt musikalisk och livnär sig nu som vuxen med jobba med musik. så jag tror att har man en talang och ett intresse så kommer det att komma fram och utvecklas även om man inte har det med sig hemifrån. På samma vis kan man nog inte heller framkalla en talang som inte finns. Konstigt det där att det kan vara så olika.

• kattm

Att barnen inte sjunger rent behöver ju inte bero på att de saknar gehör, utan kan kanske bero på att de inte har full kontroll på stämbanden ännu. Fortsätt att spela och sjunga med barnen oavsett, för man kan njuta mycket av musik ändå.

Ingrid, vår älskade lilla videung.
  • Anonym

ja min stora är nyss 7 år fyllda och kan inte så bra hålla en melodi skulle jag säga. Hon gillar att sjunga och får väl tralla så mycket hon vill, kommer det så kommer det. Jag är inte ett dugg intresserad av musik själv och sjunger väl medelmåttigt som bäst. Dock så vet jag itne vart jag ska ta vägen när barnens farbror kommer på besök då han sjunger så vansinnigt dåligt! Det är hemskt att höra och jag börjar tro att han faktiskt själv inte fattar hur sjukt dålig han är. Men hur ska man kunna berätta det liksom.

• Med två små

Intressant tråd som jag hittade först nu! Jag är musikalisk och sjunger rent och kommer från en familj där alla sjunger rent, spelar flera instrument och är allmänt tonsäkra. Jag har spelat i symfoni- och kammarorkestrar tidigare och sjunger nu i kör.

Min sambo sjunger jättefalskt, och om jag sjunger en ton och ber honom upprepa den hör han inte att han tar fel ton. Han kan inte på långt när avgöra om han ligger för högt eller för lågt.

Och tyvärr är våra två äldsta barn likadana. De sjunger riktigt illa. Har ingen koll alls - det blir liksom ingen melodi när de sjunger. Tyvärr är det riktigt plågsamt att lyssna på dem. Äldsta har precis börjat spela blockflöjt i kommunala musikskolan och det går däremot riktigt bra. Hon får jättefin ton i flöjten och fattar noterna snabbt och rätt. Tänker att det nog är bra för barn i hennes sits att spela instrument i stil med flöjt och piano istället för fiol och liknande där man måste kunna höra om det är falskt eller inte!

Numera Med tre små. Lillebror föddes 110725.
  • Anonym

Jag är duktig på sjunga min 9åriga dotter är totalt tondöv sätter inte en ton någonstans min 6åring cägrar sjunga tycker inte om det så jag vet faktiskt inte. Min 4 årige son är superduktig han sjunger fint samtidigt som han trummar i takt eller skakar marackas eller slår triangel dagis är är jätte imponerad över hur musikalisk han är och han har äran att spela på samlingarna medan alla andra sjunger. Min knappt 3 årige son sjunger bara delar i lilla snigel och det gör han bra för att vara så liten

• Anonym (mitt alt)

Min syster är fantastiskt duktig på att sjunga och har sjungit i band osv och spelat in skivor..Min bror är också bra, men inte intresserad alls. Jag sjunger hellre än bra och har alltid fått uppträda på skolan och i stadsparken osv..Men inte för att jag sjunger särskilt bra utan för att jag tycker det är kul!
    Jag har tre barn ... Äldsta är medioker på musiksidan och yngsta också. Änsålänge..(Hon är 9) Men mittenbarnet, sonen, är fantastisk! Sjunger rent och har så gjort sedan femårsålder. Kan plocka upp en gitarr och spela en låt han hört på radion utan att han vet hur man spelar  gitarr för han har aldrig tagit lektioner. Samma med piano. Han har språköra och är väldigt duktig på att laga mat!! Han har en neuropsykologisk störning inom autismspektrat.... Och det gör det hela ännu mer fascinerande tycker jag! Vilka sinnen som öppnas upp!

Men det där måste alltså vara ren tur, eller slump, eller något..Det ärvs i alla fall inte rakt ner som jag kan se.. Mamma kraxar ibland en liten trudilutt, men i väldigt varierande tonart så att säga.. Pappa var bra på att sjunga, men ingen som sjöng "in public"..  

TS det kanske kommer! Annars har de säkert andra fantastiska "läggningar"!! Mina tjejer , som inte har musiken, är duktiga i skolan och tar in kunskap som ingenting! Behöver aldrig läsa läxor utan spikar alla prov ändå. Lilla 9 åringen har inte så många prov än men läser och räknar på en 12-13 årings nivå ungefär.. 

• Anonym (?)

Tänk vad olika det kan vara med barnens musikalitet alltså. Säkert har de andra begåvninger, det är jag säker på och de måste ju inte vara som jag! det underliga är väl att just musik och framförallt sång är vår familjs grej, det vi har mest talang inom. 

Men antingen kommer det väl ett musiksinne eller så yttrar det sig på annat sätt, bra språköra eller nåt.

Intressant med era inlägg i tråden är att det är fler än jag som tänker på det här hos barnen. 

• Anonym (tjaa)

Jag har två barn. Min äldsta (5 år) sjunger hellre än bra, om man säger så. Han är inte helt tondöv men han prickar inte riktigt rätt. Vilket såklart inte gör nåt, han älskar att sjunga ändå. Min lilla (2 år) däremot, har sjungit sen innan hon började prata, plockat upp melodier direkt och sjunger dem helt tonsäkert efter endast en lyssning! Det är otroligt vilken skillnad det kan vara. Jag har fått höra hela mitt liv att jag var prcis som min dotter är nu, och jag är tonsäker med bra sångröst, spelar piano coh gitarr och har gehör. Min sambo är ungefär som sonen...

I min familj, när jag var liten, var vi fyra ayskon. Alla med olika sorts sångröster och musikalitet. Vår pappas släkt är tokmusikalisk, sjunger jämt och sysslar proffessionellt med musik allihop. Vår mamma är totalt tondöv, kan inte ta en enda ton. Det blir som det blir.

• Anonym (Hej)

Vilken intressant tråd även om jag är 3 år för sent ;)
    TS-Om du ser detta vore det jättekul att höra hur det gått för dina små med musiken?
    Jag har själv musikalisk och använder det i mitt yrke varje dag.min dotter som är 5 år sjunger rent, håller på att börja smyga in stämmor här och var..funkar ibland ;) Sitter nu och sjunger för syskonet i magen och hoppas på att även bebisen blir musikalisk för jag vill gärna kunna ge dem samt dela den gåvan med dem då pappan...inte är så musikalisk.

Jag hoppas att dina barn har hittat "sina" instrument och att ni tillsammans kan glädjas, antingen genom bara sång eller med ackompanjemang ;)

Svar på tråden Mina barn kan inte sjunga rent.