• Äldre 14 Apr 23:05
    105090 visningar
    32 svar
    32
    105090

    Lokförare, kombinera med familj? lön? Är det värt det?

    Jag väntar barn nummer två nu till sommaren, har börjat fundera mer och mer på att göra något annat efter min föräldraledighet.
    Jag har blivit mycket intresserad av lokföraryrket och har lite frågor jag gärna skulle vilja ha svar på.

    1. Hur är egentligen lönen? Enligt mig så verkar den väldigt bra
    2. Hur går det att kombinera med familjeliv? Givetvis svårt för någon att svara på då alla anställningar osv är olika men hinner man träffa sina barn mycket eller är det dåligt med det?
    3.Någon som kanske arbetar som detta och kan berätta lite om erfarenheter eller ge tips, råd osv?

  • Svar på tråden Lokförare, kombinera med familj? lön? Är det värt det?
  • kataly­sator
    Äldre 14 Apr 23:10
    #1

    Lönen är väldigt bra för så kort utbildning. Det är ju lite skillnad i arbetsvillkor mellan att köra pendeltåg i Stockholm och att köra SJ-tåg tvärs över hela Norrland, men man jobbar ju fortfarande i humana arbetspass och har personalbyten mitt på långa sträckor. Möjligen får du kanske räkna med risken att bli fast i någon håla på grund av signalfel, nedblåsta ledningar, etc. i några timmar extra, men om du har en partner eller förälder som kan hämta på dagis när det krisar så är det inga problem.

  • Äldre 15 Apr 00:25
    #2

    Jag jobbar som tågvärd och jobbar lika mycket som en lokförare - om inte mer. Jag har inga barn och är inte bindande. Men mina lokförarkollegor tycker att det funkar bra. Man brukar sova borta 2-4 dagar per månad, såkallad överläggning.

    Lönen hos en lokis brukar ligga på runt 30000 tusen, på DSB, som jag jobbar på så tjänar lokisarna ca 34-35 tusen (vilket är mer än SJ)

    Om man jobbar som lokförare, tågvärd så är det oregelbundna tider, inget 7-4 jobb. Jag och en lokförare har lika tider nästa vecka, så här ser den kommande veckan ut:

    Måndag: 03-13

    Tisdag: 16-03 + överläggning

    Onsdag: 08-12

    Torsdag: ledig

    Fredag: ledig

    Lördag: 8-18

    Söndag: 04-14 + överläggning

    Tiderna är olika varje vecka, så det gäller att pussla ihop tiderna om man har barn. Frågor? :)

  • psak
    Äldre 15 Apr 18:40
    #3

    En bekant till mig provjobbade som lokförare och vart inte så pigg på att fortsätta. Han sa att det var väldigt mycket att hålla reda på i jobbet, inga latstunder kan förekomma när man kör utan full skärpa hela tiden är det som gäller. Det som avskräckte honom mest var väl dock att han körde över en självmördare en gång..Kräks

  • Äldre 15 Apr 18:58
    #4

    Lönen är riktigt bra för kort utbildning. På mitt jobb kommer man upp i en sista lön på 30 000 och sen ob och övertid, på det

    2. Jag och min man har inga barn än, men båda är lokförare så det kommer att krångla till det för oss.  Men det finns många par på mitt jobb som har barn så det funkar! Men man måste nästan ha en backup som kan hämta barnen från ex dagis om det krisar. För man kan aldrig veta helt säkert när man slutar... Men på den positiva sidan så kan du ju vara hemma någon dag mitt i veckan och sluta tidigt andra...
    Den här veckan jobbar jag så här:
    Måndag ledig
    Tisdag 08 - 16:42
    Onsdag 08 - 16:42
    Torsdag utbildning (08 - 11)
    Fredag 16:15 - 20:32
    Lördag ledig
    Söndag 09:30- 21:03

    På min arbetsplats så jobbar vi varannan helg. Så det här var en väldigt bra jobbar helg :)

    3. Jag trivs jättebra som lokförare. Du vet vad du ska göra samtidigt som att ingen tur är sig lik. När allt fungerar så är det skitlätt. Det är när saker och ting inte fungerar som det blir tungt och jobbigt. Det är inte helt kul att stå med ett fordon som är trasigt och veta att man har 500 resenärer bakom sig som ska iväg på resor/bröllop/jobb osv.  Sen beror det ju på om man vill köra gods eller persontåg också. Båda har sina för och nackdelar...

    Man får nästan räkna med att ha någon till några överliggningar per vecka så någon annan måste kunna ta hand om barnen på natten. En svartsjuk respektive är inte bra heller.

    Du kommer enligt statistiken att köra ihjäl någon under dina år som lokförare så det är bra att ha i åtanke också. Sen minskar förstås risken om man jobbar i norrland än om man är i sthlm. Men även på små orter händer det!

    Du får gärna fråga mer om du har mer funderingar :)

  • Äldre 12 Jun 11:27
    #5

    Jag jobbar som lokförare. Det är ett otroligt härligt arbete, men också väldigt speciell bransch att jobba inom. Nu har jag precis fått barn och har inte erfarenhet av att ha småbarn hemma, men när jag jobbade innan mammaledighet hade jag ju en man som jag ville komma hem till i tid. När man jobbar som lokförare kan man aldrig riktigt vara säker på när man kommer hem. Det kan bli tiden då man ska sluta, men det kan också bli x antal timmar senare än planerat också. Det kan också vara så att man till och med kommer hem lite tidigare ibland, som sagt, allt kan hända!

    Lönen ligger runt 30 000 brutto. Men då väljer jag att ta min övertid i timmar, tar man ut det i pengar kan det ju bli en del mer vissa månader.

    Då jag jobbar på ett företag som kör fjärrtrafik och längre sträckor så är man ju ganska ofta en bra bit från hemmet. Det är också en sak som man ska ta med i beräkningarna när man har småbarn. Finns det nån som kan ställa upp omedelbart ifall det skulle bli så att man blir ståendes längs linjen nånstans och barnet t.ex blir sjukt? Kanske har du en partner som jobbar nära hemmet och på regelbundna tider och finns nära till hands. Det underlättar. Mina arbetstider varierar otroligt mycket. Man jobbar allt mellan kl 04 och 23 på mitt ställe. Och det kan vara så att man ena dagen arbetar sen kväll för att nån dag senare arbeta väldigt tidig morgon, så en stor fördel är om man inte har problem med att skifta dygnsrytm mycket och ofta. Sen har man även överliggningar då man sover borta 1-2 ggr/vecka.

    Nu beskriver jag som sagt ett jobb där man kör fjärrtrafik. Kör man pendeltrafik eller godstrafik är det förstås helt andra saker. Kör man pendeltrafik befinner man sig mycket närmare hemmet och har inga överliggningar (möjligtvis någon enstaka då och då). Kör man gods kör man mycket nätter och jag vågar verkligen påstå att man bör vara en nattuggla för att klara av det jobbet.

    Slutligen vill jag bara återigen säga att det är ett fantastiskt jobb! Det är en otrolig frihetskänsla när man kliver upp i loket en tidig morgon när solen håller på att gå upp och man får följa soluppgången och naturen hela vägen till slutdestinationen. Frihet under ansvar är något som präglar yrket som lokförare! Man har ju ett stort ansvar också, för säkerheten ombord och alla hundratals resenärer som befinner sig på tåget. Man bör vara en otroligt flexibel och ansvarsfull människa för att jobba inom järnvägen. Flexibel för att det plötsligt kan uppstå oväntade saker på jobbet och att man får ibland ändra sina aktiviteter man har planerat på fritiden. Ansvarsfull för att det är mycket säkerhetsreglementen att följa och detta är inget man får fuska med, någonsin!

    Lycka till med vad du än tar dig för!

  • reklam­fritt
    Äldre 13 Jun 01:54
    #6

    Min pappa är lokförare och alla vi barn har kontorstider. Man är borta mycket, inte bara det att tiderna är knäppa sen har vi våra tider osv, så mycket mer tid försvinner än med vanliga tider.
    Sen sliter det ständiga skiftet mycket på kroppen vilket ger problem på sikt med sömnen tex och det ger effekter. Sist jag läste statistik hade lokförare 10 år mindre genomsnittslevnad.
    Det är kanske ett kul jobb men som barn förlorar man mycket.

  • Äldre 23 Aug 21:56
    #7

    Åh jag vill också veta mer!! Jag har haft funderingar på att bli lokförare.
    Skulle vilja veta mer om de tester som görs, de verkar så svåra!? Jag övar lite med testerna på försvarsmakten för att bli officer, är de liknande eller?
    Några tips?

    Har de slutat med rabatter för anställda på resor? Vet att de fick åka gratis förr i världen, kände en som jobbade för SJ men inte på tågen utan typ lagade rälsen eller så Obestämd


  • Äldre 23 Aug 22:40
    #8
    Peak skrev 2012-08-23 21:56:36 följande:
    Åh jag vill också veta mer!! Jag har haft funderingar på att bli lokförare.
    Skulle vilja veta mer om de tester som görs, de verkar så svåra!? Jag övar lite med testerna på försvarsmakten för att bli officer, är de liknande eller?
    Några tips?

    Har de slutat med rabatter för anställda på resor? Vet att de fick åka gratis förr i världen, kände en som jobbade för SJ men inte på tågen utan typ lagade rälsen eller så Obestämd
    Jag ljuger om jag säger att testerna var lätta Flört men det var inte heller jättesvårt..man kan ju lugnt säga att man var ganska trött i hjärnan efter testdagarna. Första delen i uttagningen var att vi gjorde ca 5-10 teoretiska/logiska tester på papper (minns inte exakt hur många). Det var en poängskala på 1-9 och man var tvungen att få minst 5 poäng för att stanna kvar till nästa test. Man kan alltså inte vara jätteduktig inom nåt av de 10 områden för att kompensera nåt man är sämre i. Har inte gjort försvarsmaktens tester själv så jag kan inte svara på om det är samma. Men testerna bestod av läsförståelse, talföljder, matematik, logiskt tänkande m.m. Efter de testerna är avslutade svarar man på tror det var ca 200 frågor om värderingar och olika påståenden m.m. Klarar man dem så väntar andra tester som handlar om sifferminne (vilket jag personligen tycker är till stor fördel i jobbet som lokförare), titta-på-pricken-testet (man tittar på en prick som rör sig i en cirkel och ska upptäcka felaktig rörelse, tror det var typ 33 min) och sen ett simultankapacitets-test. Efter det träffar man en psykolog för ett litet samtal. Går man även igenom dessa så får man till sist göra en hälsokontroll och drogtester, detta är något man bekostar själv. Vet inte riktigt hur det är om man går SJ´s egna utbildning, jag gick en KY-utbildning. Kan ju hända att tillvägagångssättet för uttagningarna har förändrats, jag gjorde alla dessa tester 2008. Jag minns att dom testade nåt nytt datatest på oss när vi utbildades. Jag tror att det skulle bli som en första uttagning via nätet för de som söker, men är inte riktigt säker på detta.

    Jag tror inte direkt jag har nåt tips inför testerna..det är väl lite så att antingen har man vad som krävs eller inte. Vissa gör dom gång på gång på gång, men det går liksom ändå aldrig. Bara man tar det lugnt och verkligen fokuserar på det man ska göra just i den stunden. Men sen är det väl så att har man lätt för snabba och ganska intensiva tester i de kategorierna jag skrev om innan så ska det nog gå bra. Jo ett tips förresten, var utvilad Glad

    Man får inte resa gratis som anställd, men är man t.ex anställd på SJ finns en privatresekort där man betalar 800 kr/år + förmånsbeskattning. Men man får ändå göra en platsbokning för att va säker på att få en plats när man reser. Tror det kostar ca 30-60 kr/tåg beroende på tågtyp.
    Sen jobbar man får nåt bolag som kör länstrafik så tror jag man har nån form av rabatt på länskort eller liknande.

    Hoppas du fick svar på några av dina funderingar, men bara att fråga mer om nåt saknas eller nåt nytt dyker upp!
  • Äldre 24 Aug 13:13
    #9
    emilyh skrev 2012-08-23 22:40:20 följande:
    Jag ljuger om jag säger att testerna var lätta Flört men det var inte heller jättesvårt..man kan ju lugnt säga att man var ganska trött i hjärnan efter testdagarna. Första delen i uttagningen var att vi gjorde ca 5-10 teoretiska/logiska tester på papper (minns inte exakt hur många). Det var en poängskala på 1-9 och man var tvungen att få minst 5 poäng för att stanna kvar till nästa test. Man kan alltså inte vara jätteduktig inom nåt av de 10 områden för att kompensera nåt man är sämre i. Har inte gjort försvarsmaktens tester själv så jag kan inte svara på om det är samma. Men testerna bestod av läsförståelse, talföljder, matematik, logiskt tänkande m.m. Efter de testerna är avslutade svarar man på tror det var ca 200 frågor om värderingar och olika påståenden m.m. Klarar man dem så väntar andra tester som handlar om sifferminne (vilket jag personligen tycker är till stor fördel i jobbet som lokförare), titta-på-pricken-testet (man tittar på en prick som rör sig i en cirkel och ska upptäcka felaktig rörelse, tror det var typ 33 min) och sen ett simultankapacitets-test. Efter det träffar man en psykolog för ett litet samtal. Går man även igenom dessa så får man till sist göra en hälsokontroll och drogtester, detta är något man bekostar själv. Vet inte riktigt hur det är om man går SJ´s egna utbildning, jag gick en KY-utbildning. Kan ju hända att tillvägagångssättet för uttagningarna har förändrats, jag gjorde alla dessa tester 2008. Jag minns att dom testade nåt nytt datatest på oss när vi utbildades. Jag tror att det skulle bli som en första uttagning via nätet för de som söker, men är inte riktigt säker på detta.

    Jag tror inte direkt jag har nåt tips inför testerna..det är väl lite så att antingen har man vad som krävs eller inte. Vissa gör dom gång på gång på gång, men det går liksom ändå aldrig. Bara man tar det lugnt och verkligen fokuserar på det man ska göra just i den stunden. Men sen är det väl så att har man lätt för snabba och ganska intensiva tester i de kategorierna jag skrev om innan så ska det nog gå bra. Jo ett tips förresten, var utvilad Glad

    Man får inte resa gratis som anställd, men är man t.ex anställd på SJ finns en privatresekort där man betalar 800 kr/år + förmånsbeskattning. Men man får ändå göra en platsbokning för att va säker på att få en plats när man reser. Tror det kostar ca 30-60 kr/tåg beroende på tågtyp.
    Sen jobbar man får nåt bolag som kör länstrafik så tror jag man har nån form av rabatt på länskort eller liknande.

    Hoppas du fick svar på några av dina funderingar, men bara att fråga mer om nåt saknas eller nåt nytt dyker upp!
    Jo man får göra ett test hemma via datorn som det första provet, man får en kod och loggar on och gör det. Ingen aning om vad det består av dock! Någon annan som vet?

    Här är officers-testet - tar ca 15 min att göra http://www.officer.nu/

    Är det bara du själv som får åka via det kortet du kan köpa eller gäller det även din familj?

    Vad har du för arbetstider? Såg ett exempel någonstans där den lokförarens vecka såg ut så här
    M - 03-13 Ti - 16-03 O - 08-12 To - Ledig Fr - Ledig Lö - 8-18 Sö - 04-14 (överläggning)
    och en annans vecka
    M - Ledig Ti - 8-16,42 O - 8-16,42 To - utbildning 8-11 Fr - 16,15-20,30 Lö - Ledig Sö - 9,30-21
    Har du något liknande?

    Vad är ingångslönen? Ligger den runt 30.000
    Vad har man i lön med ob och tillägg och så?
    Ökar lönen efter antal år i branschen?

    Kan du göra något annat när du kör eller är det som att köra bil, man måste titta på vägen hela tiden - eller kanske "värre" än att köra bil, då kan man ju slänga en blick på något annat och hinna med att läsa ett sms tex.

    Något annat du kan tillägga? Något som du kanske inte visste när du började din utbildning som kan vara värt att veta?
  • Äldre 24 Aug 13:14
    #10

    Ja exemplen på arb tider var ju från ovan i denna tråd såg jag nu Flört


Svar på tråden Lokförare, kombinera med familj? lön? Är det värt det?