• Äldre 14 Apr 23:05
    105090 visningar
    32 svar
    32
    105090

    Lokförare, kombinera med familj? lön? Är det värt det?

    Jag väntar barn nummer två nu till sommaren, har börjat fundera mer och mer på att göra något annat efter min föräldraledighet.
    Jag har blivit mycket intresserad av lokföraryrket och har lite frågor jag gärna skulle vilja ha svar på.

    1. Hur är egentligen lönen? Enligt mig så verkar den väldigt bra
    2. Hur går det att kombinera med familjeliv? Givetvis svårt för någon att svara på då alla anställningar osv är olika men hinner man träffa sina barn mycket eller är det dåligt med det?
    3.Någon som kanske arbetar som detta och kan berätta lite om erfarenheter eller ge tips, råd osv?

  • Svar på tråden Lokförare, kombinera med familj? lön? Är det värt det?
  • kataly­sator
    Äldre 14 Apr 23:10
    #1

    Lönen är väldigt bra för så kort utbildning. Det är ju lite skillnad i arbetsvillkor mellan att köra pendeltåg i Stockholm och att köra SJ-tåg tvärs över hela Norrland, men man jobbar ju fortfarande i humana arbetspass och har personalbyten mitt på långa sträckor. Möjligen får du kanske räkna med risken att bli fast i någon håla på grund av signalfel, nedblåsta ledningar, etc. i några timmar extra, men om du har en partner eller förälder som kan hämta på dagis när det krisar så är det inga problem.

  • Äldre 15 Apr 00:25
    #2

    Jag jobbar som tågvärd och jobbar lika mycket som en lokförare - om inte mer. Jag har inga barn och är inte bindande. Men mina lokförarkollegor tycker att det funkar bra. Man brukar sova borta 2-4 dagar per månad, såkallad överläggning.

    Lönen hos en lokis brukar ligga på runt 30000 tusen, på DSB, som jag jobbar på så tjänar lokisarna ca 34-35 tusen (vilket är mer än SJ)

    Om man jobbar som lokförare, tågvärd så är det oregelbundna tider, inget 7-4 jobb. Jag och en lokförare har lika tider nästa vecka, så här ser den kommande veckan ut:

    Måndag: 03-13