emilyh skrev 2012-08-23 22:40:20 följande:
Jag ljuger om jag säger att testerna var lätta
men det var inte heller jättesvårt..man kan ju lugnt säga att man var ganska trött i hjärnan efter testdagarna. Första delen i uttagningen var att vi gjorde ca 5-10 teoretiska/logiska tester på papper (minns inte exakt hur många). Det var en poängskala på 1-9 och man var tvungen att få minst 5 poäng för att stanna kvar till nästa test. Man kan alltså inte vara jätteduktig inom nåt av de 10 områden för att kompensera nåt man är sämre i. Har inte gjort försvarsmaktens tester själv så jag kan inte svara på om det är samma. Men testerna bestod av läsförståelse, talföljder, matematik, logiskt tänkande m.m. Efter de testerna är avslutade svarar man på tror det var ca 200 frågor om värderingar och olika påståenden m.m. Klarar man dem så väntar andra tester som handlar om sifferminne (vilket jag personligen tycker är till stor fördel i jobbet som lokförare), titta-på-pricken-testet (man tittar på en prick som rör sig i en cirkel och ska upptäcka felaktig rörelse, tror det var typ 33 min) och sen ett simultankapacitets-test. Efter det träffar man en psykolog för ett litet samtal. Går man även igenom dessa så får man till sist göra en hälsokontroll och drogtester, detta är något man bekostar själv. Vet inte riktigt hur det är om man går SJ´s egna utbildning, jag gick en KY-utbildning. Kan ju hända att tillvägagångssättet för uttagningarna har förändrats, jag gjorde alla dessa tester 2008. Jag minns att dom testade nåt nytt datatest på oss när vi utbildades. Jag tror att det skulle bli som en första uttagning via nätet för de som söker, men är inte riktigt säker på detta.
Jag tror inte direkt jag har nåt tips inför testerna..det är väl lite så att antingen har man vad som krävs eller inte. Vissa gör dom gång på gång på gång, men det går liksom ändå aldrig. Bara man tar det lugnt och verkligen fokuserar på det man ska göra just i den stunden. Men sen är det väl så att har man lätt för snabba och ganska intensiva tester i de kategorierna jag skrev om innan så ska det nog gå bra. Jo ett tips förresten, var utvilad
Man får inte resa gratis som anställd, men är man t.ex anställd på SJ finns en privatresekort där man betalar 800 kr/år + förmånsbeskattning. Men man får ändå göra en platsbokning för att va säker på att få en plats när man reser. Tror det kostar ca 30-60 kr/tåg beroende på tågtyp.
Sen jobbar man får nåt bolag som kör länstrafik så tror jag man har nån form av rabatt på länskort eller liknande.
Hoppas du fick svar på några av dina funderingar, men bara att fråga mer om nåt saknas eller nåt nytt dyker upp!
Jo man får göra ett test hemma via datorn som det första provet, man får en kod och loggar on och gör det. Ingen aning om vad det består av dock! Någon annan som vet?
Här är officers-testet - tar ca 15 min att göra
http://www.officer.nu/
Är det bara du själv som får åka via det kortet du kan köpa eller gäller det även din familj?
Vad har du för arbetstider? Såg ett exempel någonstans där den lokförarens vecka såg ut så här
M - 03-13 Ti - 16-03 O - 08-12 To - Ledig Fr - Ledig Lö - 8-18 Sö - 04-14 (överläggning)
och en annans vecka
M - Ledig Ti - 8-16,42 O - 8-16,42 To - utbildning 8-11 Fr - 16,15-20,30 Lö - Ledig Sö - 9,30-21
Har du något liknande?
Vad är ingångslönen? Ligger den runt 30.000
Vad har man i lön med ob och tillägg och så?
Ökar lönen efter antal år i branschen?
Kan du göra något annat när du kör eller är det som att köra bil, man måste titta på vägen hela tiden - eller kanske "värre" än att köra bil, då kan man ju slänga en blick på något annat och hinna med att läsa ett sms tex.
Något annat du kan tillägga? Något som du kanske inte visste när du började din utbildning som kan vara värt att veta?