Inlägg från: emilyh |Visa alla inlägg
  • emilyh

    Lokförare, kombinera med familj? lön? Är det värt det?

    Jag jobbar som lokförare. Det är ett otroligt härligt arbete, men också väldigt speciell bransch att jobba inom. Nu har jag precis fått barn och har inte erfarenhet av att ha småbarn hemma, men när jag jobbade innan mammaledighet hade jag ju en man som jag ville komma hem till i tid. När man jobbar som lokförare kan man aldrig riktigt vara säker på när man kommer hem. Det kan bli tiden då man ska sluta, men det kan också bli x antal timmar senare än planerat också. Det kan också vara så att man till och med kommer hem lite tidigare ibland, som sagt, allt kan hända!

    Lönen ligger runt 30 000 brutto. Men då väljer jag att ta min övertid i timmar, tar man ut det i pengar kan det ju bli en del mer vissa månader.

    Då jag jobbar på ett företag som kör fjärrtrafik och längre sträckor så är man ju ganska ofta en bra bit från hemmet. Det är också en sak som man ska ta med i beräkningarna när man har småbarn. Finns det nån som kan ställa upp omedelbart ifall det skulle bli så att man blir ståendes längs linjen nånstans och barnet t.ex blir sjukt? Kanske har du en partner som jobbar nära hemmet och på regelbundna tider och finns nära till hands. Det underlättar. Mina arbetstider varierar otroligt mycket. Man jobbar allt mellan kl 04 och 23 på mitt ställe. Och det kan vara så att man ena dagen arbetar sen kväll för att nån dag senare arbeta väldigt tidig morgon, så en stor fördel är om man inte har problem med att skifta dygnsrytm mycket och ofta. Sen har man även överliggningar då man sover borta 1-2 ggr/vecka.

    Nu beskriver jag som sagt ett jobb där man kör fjärrtrafik. Kör man pendeltrafik eller godstrafik är det förstås helt andra saker. Kör man pendeltrafik befinner man sig mycket närmare hemmet och har inga överliggningar (möjligtvis någon enstaka då och då). Kör man gods kör man mycket nätter och jag vågar verkligen påstå att man bör vara en nattuggla för att klara av det jobbet.

    Slutligen vill jag bara återigen säga att det är ett fantastiskt jobb! Det är en otrolig frihetskänsla när man kliver upp i loket en tidig morgon när solen håller på att gå upp och man får följa soluppgången och naturen hela vägen till slutdestinationen. Frihet under ansvar är något som präglar yrket som lokförare! Man har ju ett stort ansvar också, för säkerheten ombord och alla hundratals resenärer som befinner sig på tåget. Man bör vara en otroligt flexibel och ansvarsfull människa för att jobba inom järnvägen. Flexibel för att det plötsligt kan uppstå oväntade saker på jobbet och att man får ibland ändra sina aktiviteter man har planerat på fritiden. Ansvarsfull för att det är mycket säkerhetsreglementen att följa och detta är inget man får fuska med, någonsin!

    Lycka till med vad du än tar dig för!

  • emilyh
    Peak skrev 2012-08-23 21:56:36 följande:
    Åh jag vill också veta mer!! Jag har haft funderingar på att bli lokförare.
    Skulle vilja veta mer om de tester som görs, de verkar så svåra!? Jag övar lite med testerna på försvarsmakten för att bli officer, är de liknande eller?
    Några tips?

    Har de slutat med rabatter för anställda på resor? Vet att de fick åka gratis förr i världen, kände en som jobbade för SJ men inte på tågen utan typ lagade rälsen eller så Obestämd
    Jag ljuger om jag säger att testerna var lätta Flört men det var inte heller jättesvårt..man kan ju lugnt säga att man var ganska trött i hjärnan efter testdagarna. Första delen i uttagningen var att vi gjorde ca 5-10 teoretiska/logiska tester på papper (minns inte exakt hur många). Det var en poängskala på 1-9 och man var tvungen att få minst 5 poäng för att stanna kvar till nästa test. Man kan alltså inte vara jätteduktig inom nåt av de 10 områden för att kompensera nåt man är sämre i. Har inte gjort försvarsmaktens tester själv så jag kan inte svara på om det är samma. Men testerna bestod av läsförståelse, talföljder, matematik, logiskt tänkande m.m. Efter de testerna är avslutade svarar man på tror det var ca 200 frågor om värderingar och olika påståenden m.m. Klarar man dem så väntar andra tester som handlar om sifferminne (vilket jag personligen tycker är till stor fördel i jobbet som lokförare), titta-på-pricken-testet (man tittar på en prick som rör sig i en cirkel och ska upptäcka felaktig rörelse, tror det var typ 33 min) och sen ett simultankapacitets-test. Efter det träffar man en psykolog för ett litet samtal. Går man även igenom dessa så får man till sist göra en hälsokontroll och drogtester, detta är något man bekostar själv. Vet inte riktigt hur det är om man går SJ´s egna utbildning, jag gick en KY-utbildning. Kan ju hända att tillvägagångssättet för uttagningarna har förändrats, jag gjorde alla dessa tester 2008. Jag minns att dom testade nåt nytt datatest på oss när vi utbildades. Jag tror att det skulle bli som en första uttagning via nätet för de som söker, men är inte riktigt säker på detta.

    Jag tror inte direkt jag har nåt tips inför testerna..det är väl lite så att antingen har man vad som krävs eller inte. Vissa gör dom gång på gång på gång, men det går liksom ändå aldrig. Bara man tar det lugnt och verkligen fokuserar på det man ska göra just i den stunden. Men sen är det väl så att har man lätt för snabba och ganska intensiva tester i de kategorierna jag skrev om innan så ska det nog gå bra. Jo ett tips förresten, var utvilad Glad

    Man får inte resa gratis som anställd, men är man t.ex anställd på SJ finns en privatresekort där man betalar 800 kr/år + förmånsbeskattning. Men man får ändå göra en platsbokning för att va säker på att få en plats när man reser. Tror det kostar ca 30-60 kr/tåg beroende på tågtyp.
    Sen jobbar man får nåt bolag som kör länstrafik så tror jag man har nån form av rabatt på länskort eller liknande.

    Hoppas du fick svar på några av dina funderingar, men bara att fråga mer om nåt saknas eller nåt nytt dyker upp!
  • emilyh
    Peak skrev 2012-09-19 11:47:30 följande:
    vart tog ni vägen? :)
    Oj jag hade helt glömt bort att det kommit nåt svar i denna tråd Flört

    Ska testa att göra det där officer-testet så får vi se hur det går, skulle gissa på dåligt nu när man inte har nåt mål med det..haha. Men då kan jag kanske se om det är likt lokförar-testerna.

    Man får köpa ett privatresekort även till sin partner (om man är skriven på samma adress). Jag vet inte hur det är med barn, om det kostar nåt för dom eller inte.

    Jag kan ge dig ett exempel på hur min arbetsvecka såg ut för ett tag sen när jag jobbade heltid..sen finns det "bra" och "dåliga" veckor som har att göra med hur mycket man skjuter på dygnsrytmen, hur just arbetspassen ser ut och liknande.

    Mån: 09:54 - 20:14 + Överliggning (sova borta)
    Tis: 05:16 - 09:23
    Ons: 05:00 - 13:00 (Sitta jour)
    Tors: 06:03 - 15:51
    Fre: Ledig
    Lör: 09:54 - 21:20
    Sön: 11:08 - 20:49

    Veckan efter

    Mån: Ledig
    Tis: 09:54 - 20:14 Överliggning
    Ons: 05:16 - 09:23
    Tors: 05:00 - 13:00 (jour)
    Fre: 04:49 - 14:47
    Lör: Ledig
    Sön: Ledig

    Just dessa två veckor var ganska bra veckor då man slapp att byta dygnsrytm så mycket alls. Man kan ju säga att det är en klar fördel att vara morgonpigg för att stå ut Flört

    Ingångslönen ligger på ca 25-26 000, men sen är det ju traktamente, övertid och ob och sånt som läggs på lönen också. Nu vet inte jag hur det är på godsföretag, där kanske man har en högre ingångslön. Väldigt svårt att säga vad den totala lönen blir eftersom det beror på hur många överliggningar man har, hur mycket övertid det blir (om man tar övertiden i pengar vill säga) och annat, men med ingångslön så har jag aldrig haft ut mindre än 22 000. Lönestegen är olika mellan olika företag, men du når slutlön mellan 1-5 år.

    Alltså, man behöver ju inte sitta och stirra på banan hela tiden, men man ska ju absolut inte greja med en massa annat heller. Sen måste man ju titta ner i sin körplan och ibland ringa samtal till vår driftledningscentral och så. Sen läsa ett sms kan man absolut, men jag personligen väljer att inte sitta och smsa och pyssla med för mycket annat, det går så fort att missa nåt. Och det är väl alltid så att när man tittar bort så händer det nåt Flört Sen vid vissa tillfällen så lämpar det sig inte att göra nåt annat än att faktiskt bara sitta och stirra till 100 % på banan heller. I början vet jag att jag var gaanska så trött efter ett arbetspass men nu kan jag bli mer trött av att köra bil.

    Något att tillägga kring utbildningen eller yrket eller vad tänkte du på? :)

  • emilyh

    Jag gjorde officer-testerna nu och jag kan nog säga att dom påminner ganska mycket om lokförar-testerna. Det enda jag inte kan känna igen alls är det sista där man ska bilda krysset hela tiden. Test 1 var ganska likt ett av de sista testerna vi gjorde, man skulle hålla kolla på flera saker samtidigt Glad Sen gjorde vi fler än dessa tester, men man kan nog ändå säga att dom är ganska lika varandra. Som sagt, antingen har man det eller inte tror jag!

Svar på tråden Lokförare, kombinera med familj? lön? Är det värt det?