• Selfish Geene

    Vad ska man ha empati till?

    det är fördelaktigt att kunna sätta sig in i andras känslor när man lever ihop i en grupp, särskilt när du ska träffa individer du inte känner väl på ett personligt plan.

    Empati minskar risken för konflikter och underlättar samarbete 

  • Selfish Geene
    Anonym (Sorg&Saknar) skrev 2012-04-15 16:15:02 följande:

    Finns ingen empati finns ingen medkänsla eller inlevelse för en annan person. Brist på detta är en ond och elak människa enligt mig.

    Berättade ganska öppet för en bekant som har hund, om min hund som gick bort för många år sedan som jag sörjer och saknar djupt och alltid kommer att göra. Hon vet bl.a. hur gammal hunden blev. Vi stod och småpratade en dag och plötsligt frågar hon med en sarkastisk röst - "Hur gammal blev din hund"???

    Jag gick hem och grät resten av dagen  Gråter

    Ett bra ex. på hur stor brist på empati kan yttra sig.


    kan man verkligen döma en människa som fötts utan empati som "ond och elak" endast pga detta?

    (jag säger inte att din bekanta är född utan empati eller ens är en empatilös person, hen kanske bara inte bryr sig om just dig)
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-04-15 17:24:17 följande:
    Intressant frågeställning. Föds man empatilös eller blir man det?

    Går det att träna upp?

    Saknar man empati mot alla eller väljer man bort vissa personer som man inte bryr sig om?
    Orsakerna varierar nog, jag tror inte att det är särskilt ovanligt att människor pekas ut som empatilösa psykopater fast de är fullt medvetna om andra människors känslor men de väljer att inte ta hänsyntill dessa.

    Om definitionen av empatilöshet är att inte ha förmåga att sätta sig in i andra individers känslor  så är det inget man kan välja
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-04-15 17:25:59 följande:
    Hur korrelerar det med att de personer får väldigt mycket tjejer och ses som attraktiva?

    Borde det inte vara tvärt om då?
    stämmer det verkligen?
    Får empatilösa killar fler tjejer? (än killar med empati)
    Anses empatilösa killar mer attraktiva?

     
  • Selfish Geene

    fö tror jag att alla föds empatilösa, riktigt små barn visar sällan prov på vad som skulle kunna tolkas som empati.

    Men om empati utvecklas naturligt eller lärs in vet jag inte, kanske båda delarna? 

  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-04-15 20:52:37 följande:
    Tror du två lika empatilösa människor har behov av att visa empati i en relation eller blir det en perfekt match när båda tänker på samma sätt?

    Behöver dessa människor empati över huvudtaget eller blir det bara komplicerat om dom ska börja visa ödmjukhet och förståelse, alltså har dom verkligen behov av empati när dom inte kan visa det själva?
    en person som inte kan känna empati kan rimligen inte heller uppleva empati, så två empatilösa personer skulle nog kunna utgöra ett bra par (förutsatt att ingen av dom är våldsbenägen, att sakna empati betyder ju inte att man är opåverkad av kränkningar)

    Jag tror att människor utan förmåga att känna empati ändå kan lära sig att uppföra sig bra och vara "goda" men de gör det inte av samma orsaker som den utan känslomässigt handikapp. 
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-04-15 21:20:25 följande:
    Precis, så kan man sammanfatta att det egentligen inte finns någon fördel med empati om man själv inte är empatisk.

    Ang yrkesliv skulle man kunna ponera en chef som är helt empatilös utan problem och samvetskval kunna avskeda personer men ändå agera proffessionellt och affärrsmannamässigt från företagets bästa. Menar att i detta sammanhang skulle empati inte ha någon alls fördel för personen ifråga.

    Så eg vad skulle fördelen kunna vara om personen inte har något motbehov av empati?

    En partner med en annan empatilös partner eller personer blir en win win situation då båda inte går miste om något? 
    kanske empati inte är så viktigt på individnivå som på samhällsnivå?

    Jag har svårt att se ett samhälle med intelligenta varelser skulle kunna fungera utan att merparten av individerna är empatiska (det gäller förmodligen inte bara människor utan även andra arter som lever i liknande samhällskonstellationer)

    Men även om det inte är fördelaktigt att känna empati om man har en relation med en empatilös partner så innehåller ju livet så mycket mer än just den relationen, i det stora är det nog alltid bättre att känna empati än att inte göra det
    (om inte annat för att människor måste framstå som helt obegripliga och kanske även skrämmande för den som inte kan förstå hur andra känner)    
  • Selfish Geene
    Emelie 491 skrev 2012-04-15 21:56:16 följande:
    Jag utgår från de (få) studier jag läst. Man har kommet fram till att brist på empati inte är ärftligt, då måste ju empati per definition utvecklas under uppväxten tycker jag. Sen är det väl inte så konstigt om det är vanligare i vissa familjer med empatilösa personer, eftersom barn som inte växt upp med empati, kärlek och värme (som brukar gå hand i hand) knappast kan förvänts utveckla egenskaperna själv.

    Jag tror helt klart inte att att empatilösa personer tycker att de går miste om något, eftersom många av dem som sagt ser det som en fördel. Och om man vill bli lite filosofisk kan man ju fråga hur en empatilös individ definierar en nära relation?
    det skulle kunna bero på en förvärvad skada under graviditet eller förlossning (eller tidiga uppväxtår) eller en slumpmässig genetisk defekt.

    Att en egenskap inte är ärftlig betyder inte per automatik att den är miljöbetingad
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-04-15 21:59:17 följande:
    1-0 till empati där det har du en poäng i. Men likaså där skulle en empatilös ha något behov av att känna detta då dom inte vet vad det innebär?

    En teori är att empatilösa människor lever i en egen liten lyckobubbla då dom inte har något behov av det dom inte vet att dom saknar.

    Finns det något som säger att en människa med empatisk förmåga känner sig lyckligare med stimulans från andra empatiska personer än en utan då den empatilösa inte vet vad empati innebär?

    Börjar bli en riktigt intressant tråd detta; )!
    Utanförskap borde de väl kunna känna?! (eftersom de vet att de inte fungerar som alla andra)

    Eller är känslan av utanförskap också ett resultat av förmåga att sätta sig in i (och bry sig om) vad andra människor känner? 
  • Selfish Geene
    Emelie 491 skrev 2012-04-15 22:11:28 följande:
    Hur vet de att de inte är som alla andra? Man utgår ju från sig själv i sina relationer ("jag vet att min partner blir arg om jag slår honom, då borde han veta att jag blir arg om han slår mig"). Har man inte förstått att man saknar empati kan man väll mycket väl tro att det är ett normaltillstånd?
    Jag tror att omgivningen kommer tala om för vederbörande att hen är annorlunda, när hen börjar skolan om inte annat.

    Men även om de inte gör det så borde hen märka att andra människor reagerar annorlunda på olika retningar än vederbörande själv gör i samma situation.
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2012-04-15 22:13:15 följande:
    Sant, där skulle en ev spelad och inlärt beteende kunna bekräfta det behovet så frågan är om det hänger ihop med empati.

    Men en riktig nära relation med ömhet blir svårt men där är frågan om det är något dom saknar och isf om det är något som säger att dom som har den förmågan skulle vara lyckligare?
    Jag tror absolut att en person utan empati kan vara lycklig under rätt förutsättningar även om jag tror att oförmåga att känna empati är ett funktionshinder, men ett funktionshinder man kan leva ett lyckligt och fullgott liv med.
  • Selfish Geene
    dessan59 skrev 2012-04-16 11:38:20 följande:
    Jag tror att det är genetiskt, alla föds med förmågan att känna empati, men sen påverkas det mycket av hur situationen har sett ut kring personen. Jag som är uppvuxen med dysfunktionella människor runtom kring  mig har bidragit till att jag har mycket empati till andra, men har väldigt svårt att känna det för mig själv.
    Varför tror du att alla föds med empati?
  • Selfish Geene
    Aloeveran skrev 2012-04-17 08:52:26 följande:
    Det skrev hon ju inte, bara att det är genetiskt. 

    Det finns det forskning om. Att människor hjälper varandra är något som varit till fördel i evoluitonen. 
    Jo det gjorde hon.
    dessan59 skrev: "alla föds med förmågan att känna empati"
  • Selfish Geene
    Anonym (jag) skrev 2012-04-17 22:12:10 följande:
    Ja just det det sa hon. Och jag anser att det är ett falskt påstående.
    Om det är sant vet jag inte hur hon kan veta det?
    Hur mäter man empati hos nyfödda? 
  • Selfish Geene
    Aloeveran skrev 2012-04-18 08:16:43 följande:
    Finns massor av psykologisk forskning om hur barn lär sig ta andras perspektiv. Kan se om jag hittar lite länkar om det. 
    Jag har aldrig tagit del av någon forskning som visat på spädbarns empatiska förmåga, det ska bli mycket intressant läsning!

    Hur brukar studierna av empati hos nyfödda utformas? 
  • Selfish Geene
    Aloeveran skrev 2012-04-18 13:14:53 följande:
    Börja då gärna med att läsa Daniel Sterns banbrytade forskning om spädbarns utveckling tex Ett litet barns dagbok www.bokus.com/bok/9789127120426/ett-litet-bar.../ eller den mer krävande boken Spädbarnets interpersonella utveckling  www.bokus.com/bok/9789127081932/spadbarnets-i.../

    En intressant avhandling om empati som fenomen finns att läsa här www.fil.lu.se/publicationfiles/pp56.pdf
    Har du läst böckerna själv?

    Anser Stern att empatisk förmåga är medfödd eller att den utvecklas under uppväxten? 
  • Selfish Geene
    Aloeveran skrev 2012-04-18 14:30:31 följande:
    Självklart har jag det! Men resonemangen är inte så enkla och entydiga så att man kan svara på det svartvita sätt du efterfrågar. Förmågan kan sägas vara medfödd men den utvecklas i samspel med mijön som de flesta egenskaper. 
    Jag påstår inte att det är en lätt fråga eller att det finns ett enkelt och entydigt svar, tvärtom!
    Jag ifrågasätter påståendet "alla föds med empati". (som dessan59 skrev i ett tidigare inlägg)

    Även om empati är en medfödd egenskap så är det verkligen inte bevisat att alla föds med den.  
  • Selfish Geene
    Aloeveran skrev 2012-04-18 15:19:50 följande:
    Nej men du frågade som om Stern talade i kategoriska termer.

    Det är ju väldigt svårt att bestämma vilka karaktärsdrag som är medfödda eller som påverkas av miljön och hur detta i konkret påverkar känslor och handlingar i specifika situationer.  Hörde i dag på radion och har även hört det förut att människors intelligens och simultankapacitet har gått upp mycket bara de senaste decenniet sedan vi började använda internet, dataspel etc.(kallas för Flynneffekten) Intelligensen (IQ) går upp 10 punkter per generation pga av ökad utbildning och mer mental stimulans sedan man började mäta stora grupper i mitten av 1900-talet.

    Frågan om empati blir också intressant i detta läge, tänk på rättegången som pågår i Norge. Denne man verkar ju onekligen sakna empati med sina offer. Men samtidigt var han tvungen att droga sig för att klara att skjuta så många. Vi människor är komplexa varelser, hur vi reagerar i en viss situation, vad vi kan använda för argument för att (efter)rationalisera våra handlingar och hur andra människor uppfattar dessa tre är vanligen inte särskilt väl överensstämmande. VI kan alltid bortförklara våra handlingar så att det låter bra i relation till våra respektive värderingar.
    ja, det är lätt att hamna i ett hönan-eller-ägget-resonemang, det är viktigt att komma ihåg att människors egenskaper ofta inte beror på en enda sak och att samma beteende hos två olika individer kan ha utlösts av helt olika orsaker.

    Jag tror att viljan att överförenkla saker kan bottna i en önskan att skilja "oss" från "dom", en Disneyfierad syn på gott och ont ger ofta en felaktig bild av verkligheten (men kan säkert ge en känsla av kontroll) 

     En annan aspekt är att det finns "grader i helvetet" förmågan att känna empati är förmodligen inte en av-eller-på-funktion där människor antingen har eller saknar förmåga att känna empati helt och hållet.

    Många som utan vidare kan känna empati för ett barn i nöd är oförmögen att känna empati för tex Breivik (utan att för den skull kunna klassificeras som "empati-lösa")
     
  • Selfish Geene
    Aloeveran skrev 2012-04-18 16:01:21 följande:
    Ja tänk bara på maffiafamiljer som kan vara hur kärleksfulla som helst mot varandra samma dag de har skjutit en fiende i en annan klan.

    Vi och dom-tänkandet är livsfarligt på gruppnivå. Vissa ideologier som nazism och fascism bygger helt på att få människor att överge sitt kanske ganska vanliga empatitänkade och i stället med ideologin som utgångspunkt omänskliggöra dem man vill förinta. Så långt från empati man kan komma.

    Så (möjligheter till) empati finns både hos individen, i kulturen och i den aktuella situationen. Alla nivåer påverkar varandra. 

    Lite off topic men ändå relaterat är hur vi tillåts ha eller uttrycka känslor under olika tider och samhällen. Idéhistorikern Karin Johannisson har skrivit mycket om det.  
    väl skrivet!
Svar på tråden Vad ska man ha empati till?