nirac skrev 2012-04-28 20:34:59 följande:
Vår son vill fortfarande inte fästa blicken på saker eller titta på våra ansikten. Nu börjar jag bli grymt orolig att det är något fel. har hela tiden tänkt att han är för tidigt född, men nu börjar han bli så pass gammal att han bör fästa blicken tycker jag. Vi var på bvc i veckan och de såg samma sak, så nu ska vi få en remiss till ögonläkaren. Ena stunden tycker jag att han tittar på mig, men ibland verkar han inte alls se mig. Ibland kan jag tycka att han försöker titta på mig men i samma ögonblick så går ögonen i kors som om det blir för jobbigt. Jag är riktigt avis på alla på öppna förskolan för jag ser vilken bra kontakt de har med sina barn....och när man tittar på deras barn så ler de tillbaka. Vi får inte dessa leenden. en del av mig hoppas att det är något synfel så man får svar, för jag är ju orolig att det är något annat kopplingsfel. Men jag hoppas såklart att han bara behöver lite extra tid på sig...men det är denna ovisshet som är den jobbigaste.
Det har dock hjälpt mig att veta att det finns fler barn som har varit sen med att fästa blicken. Men nu är vår son 3,5 månad o börjar gå mot sin 4:e månad och det har inte skett någon förändring.
Vi har försökt med div. svart/vita saker och färg glada saker på olika avstånd, men han verkar inte intresserad. Ibland känns det kanske som om han tittar på det svart/vita shackbrädet.
Bananflugan82: på vilket sätt kan de på ögonkliniken kolla om han har något synfel?
Callan, Happymom och Meal: fick ni något svar varför ert barn var sen med att fästa blicken....vad det kunde bero på?
Vår son har fortfarande jobbigt med magen, som ikväll så var han ledsen och skrek i 2,5 tim. så vi hoppas att när magen lugnar ner sig att han orkar med blicken oxå. För när han mår bra så får vi bättre kontakt med honom.
Åh jag förstår din oro så väl. Det är jättejobbigt att inte veta, och bara gå och vänta. Och det där med att alla andras bebisar ler och svarar och har koll på vart deras mamma är, när ens egen bebis inte gör så.. det gör ont i hjärtat. Det tog tid innan vi kunde få den kontakten med våra killar, dom log när dom hörde våra röster, inte för att dom såg oss le.
Redan när vi kom till läkaren på BVC så kunde han konstatera att dom hade nystagmus, ofrivilliga rörelser av ögonen. Så för oss har dom inte behövt göra fler undersökningar. Men om dom sen ska kolla mer noggrant tror jag dom kollar med elektroder och så, som dom sätter på huvudet på barnet för att läsa av hjärnan osv. Och allmänt, kollar in i ögonen, lyser med lampa och så, så dom ser om pupillen reagerar som den ska.