• rrushe

Semper vs Nestle

Hej!

Jag har en bebis hemma som är 5 mån å 3 veckor.

Hon har fått smaka lite gröt då och då sen hon var 5 mån å 10 dagar. Hon är så pass intresserad och detta är i samråd med BVC.

Första gången gav jag henne sempers banangröt fr 4 månader. Hon älskade gröten och åt ca 3 teskedar (max). När jag gjorde rent runt munnen såg jag att hon blivit röd runt munnen och minuterna senare kräktes som en vuxen! inte det där lilla när de vänder huvudet utan det var ordentligt och jag blev riktigt rädd! efter hon kräkts var hon precis som vanligt! glad och gosig! men det var hur mycket spya som helst. Ringde BVC och de sa att jag skulle amma henne och att det inte var ngn fara för barn kan reagera så FÖRSTA gången de får annat än bröstet. Jag skulle amma henne och testa igen imorgon.

Jag gick på magkänslan och köpte Nestles naturell mild havregröt. Den åt hon utan konstigheter och såg nöjd ut. Men det märktes att hon tyckte bättre om banangröten. Ingen spya eller röda utslag. inget alls!

Efter ca en vecka testade jag med att ge henne 1/4 del banangröt och resten nestles mild havregröt (blandade pulvret alltså). Utslagen var inte lika tydliga men som hon kräktes stackaren!! Ringde BVC igen och de sa inte mkt. Allmäntillståndet var inte påverkat och hon var precis som vanligt. Jag fick amma henne och ge henne naturell gröt ist.

Ringde semper som inte ville kännas vid detta.

Nu undrar jag, alla mammor och pappor med erfarenhet...
    Har ni varit med om liknande?
    Hon blir snart 6 månader och dags att köpa ny gröt. Vågar man köpa med fruktsmak?
    tack till Er som svarar!

Eliza
  • Svar på tråden Semper vs Nestle
  • Eleonor01

Semper e de som har haft mest problem med tillverkningen. Hittat det ena å andra i deras mat så nej, aldrig semper!!

• Natulcien
    Eleonor01 skrev 2012-04-19 14:21:30 följande:
    Semper e de som har haft mest problem med tillverkningen. Hittat det ena å andra i deras mat så nej, aldrig semper!!
    Problem med tillverkningen? Goddag Yxskaft.
    Nu var det ju inte riktigt det jag skrev om, utan om Nestlés stenhårda marknadsföring i tredje världen där de har förstört liv och hälsa för många, många bebisar....

Men det kanske inte är något att bry sig om...?
  • Daeminimon
    Natulcien skrev 2012-04-19 14:12:52 följande:
    Du kanske ska ta och googla lite på Nestlé + bojkott, så kanske du tycker annorlunda sen. Nestlé har förstört amningen för massor av människor i tredje världen genom att dela ut ersättning. Jag tänker inte bara på mitt barns välbefinnande, utan även de som lever i resten av världen.

Själva innehållet i deras produkter är, i princip, samma sak, så är det bara innehållet eller smaken på produkterna man funderar på, så bör man tänka ett varv till.
    Nestlé har inte bara förstört amning, de är orsaken till att tusentals bebisar dog. Bebisar som kunde ha levt om inte Nestlé hade varit så giriga och aggressiva i sin marknadsföring.
  • Daeminimon

För att underlätta:

Boycott overview

Nestlé is the target of a boycott because it contributes to the unnecessary death and suffering of infants around the world by aggressively marketing baby foods in breach of international marketing standards. Even Nestlé's Public Affairs Manager acknowledges the boycott has widespread support.

The World Health Assembly has adopted marketing requirements for baby foods to protect breastfeeding and to ensure breastmilk substitutes are used safely if necessary. As UNICEF has said:

"Marketing practices that undermine breastfeeding are potentially hazardous wherever they are pursued: in the developing world, WHO estimates that some 1.5 million children die each year because they are not adequately breastfed. These facts are not in dispute."

Although Nestlé does dispute the facts. See our briefing on Nestlé for the current situation, with images, links and references. The boycott will continue until Nestlé accepts and complies with Baby Milk Action's four-point plan for saving infant lives and ultimately ending the boycott.

Nestlé is singled out for boycott action as monitoring shows it to be responsible for more violations of the requirements than any other company. The boycott helps to stop some of the specific cases of malpractice we expose and has forced some changes in policy (see some examples here). But Nestlé continues systematic violations in those countries which have not yet brought in independently monitored and enforced legislation implementing the marketing requirements, which is another part of our strategy for protecting infant health and mothers' rights.

• Natulcien
    Daeminimon skrev 2012-04-19 15:35:41 följande:
    Nestlé har inte bara förstört amning, de är orsaken till att tusentals bebisar dog. Bebisar som kunde ha levt om inte Nestlé hade varit så giriga och aggressiva i sin marknadsföring.
    Jo, jag känner till det. Vidrigt. Gråter
  • tussilago00

Jag håller oxå med natulcien mfl som bojkottar nestle! Har jag gjort i flera år även fast jag bara haft barn i snart 2....

• rrushe

Nu ser jag att det blivit lite annan diskussion. Jag gav henne enbart banan idag och det reagerade hon inte på. Gav henne lite banangröt, halv tsk. Hon spydde av det. Inte lika våldsamt som innan dock.. Så jag tror att det är ngt i sempers gröt helt enkelt. Tack för alla svar

• CarolineA

Det kan inte finnas spår av mjölk i dom fruktgröterna? Låter som en mjölkproteinallergi reaktion.

Svar på tråden Semper vs Nestle