• rrushe

Semper vs Nestle

Hej!

Jag har en bebis hemma som är 5 mån å 3 veckor.

Hon har fått smaka lite gröt då och då sen hon var 5 mån å 10 dagar. Hon är så pass intresserad och detta är i samråd med BVC.

Första gången gav jag henne sempers banangröt fr 4 månader. Hon älskade gröten och åt ca 3 teskedar (max). När jag gjorde rent runt munnen såg jag att hon blivit röd runt munnen och minuterna senare kräktes som en vuxen! inte det där lilla när de vänder huvudet utan det var ordentligt och jag blev riktigt rädd! efter hon kräkts var hon precis som vanligt! glad och gosig! men det var hur mycket spya som helst. Ringde BVC och de sa att jag skulle amma henne och att det inte var ngn fara för barn kan reagera så FÖRSTA gången de får annat än bröstet. Jag skulle amma henne och testa igen imorgon.

Jag gick på magkänslan och köpte Nestles naturell mild havregröt. Den åt hon utan konstigheter och såg nöjd ut. Men det märktes att hon tyckte bättre om banangröten. Ingen spya eller röda utslag. inget alls!

Efter ca en vecka testade jag med att ge henne 1/4 del banangröt och resten nestles mild havregröt (blandade pulvret alltså). Utslagen var inte lika tydliga men som hon kräktes stackaren!! Ringde BVC igen och de sa inte mkt. Allmäntillståndet var inte påverkat och hon var precis som vanligt. Jag fick amma henne och ge henne naturell gröt ist.

Ringde semper som inte ville kännas vid detta.

Nu undrar jag, alla mammor och pappor med erfarenhet...
    Har ni varit med om liknande?
    Hon blir snart 6 månader och dags att köpa ny gröt. Vågar man köpa med fruktsmak?
    tack till Er som svarar!

Eliza
  • Svar på tråden Semper vs Nestle
  • tussilago00

Ja, alltså jag gjorde den lösare än vanlig gröt och såg till att det va mosat ordentligt och ordentligt genomkokt! Tror min son va ca 6 månader när han åt det första gången och det va hemma hos pappa som är utbildad barnskötare. Han tyckte vi skulle prova och som med allt annat han gör så funkade det bra! Däremot så bojkottade han gröten senare när BVC tyckte vi skulle ha smör i för att han gick ner på sin kurva men det är en annan historia....

• The Doctor
    rrushe skrev 2012-04-20 11:23:19 följande:
    Nej har aldrig testat.. Vågar man ge Havregröt till en så liten? Kan hon svälja?
    Ja, absolut! Precis som tussilago00 ovan gör jag gröten lite extra lös (brukar ta ungefär 1/4 dl vatten extra), dessutom är det ju bara att ta lite på skeden om du känner dig orolig. Jag använder som sagt torkade aprikoser, de klipps i små bitar och de blir mjuka under tillagningen.
  • Daeminimon
    rrushe skrev 2012-04-20 11:23:19 följande:
    Nej har aldrig testat.. Vågar man ge Havregröt till en så liten? Kan hon svälja?

Vi gjorde BLW, Eddie åt riktig mat i hela bitar från 6 mån. Bebisar behöver INTE helt slät mat. Låt dem äta själva från början så lär de sig äta och svälja i rätt ordning!
  • rrushe

Wow vad bra med så mkt erfarenhet på ett ställe!! Tack för alla tips!! Ska absolut testa Havregröt! Min mardröm är att hon sätter i halsen och vad gör man då på en så liten???

Så koka extra länge och lite frukt i?...
    Ska handla idag!! :)

• Daeminimon
    rrushe skrev 2012-04-20 13:36:25 följande:
    Daeminimom, vad innebär blw? Tack för ditt svar :)

Googla!
    BLW= Babyled Weaning! Från 6 månader ger man barnet hela bitar, och låter dem äta själva.

Tanken är att de lär sig tugga/bearbeta maten innan de lär sig svälja!

Kika gärna på min blogg, jag har en Babyled Weaning-kategori, med bland annat videor av en unge som käkar majskolv vid 8 månader! Glad
  • rrushe

Natulcien, jag har gått utbildning så jag vet men tänkte mer att man inte vet hur man reagerar i en sån situation. Tänk om man får panik? Självklart ska man försöka hålla sig lugn.. Tack för länken.

Daeminimon. Ska absolut kolla din blogg!!

• Fiine

Du kan ju alltid köra havregröten med stavmixer om du är orolig

• ZuMa
    Fiine skrev 2012-04-20 16:26:36 följande:
    Du kan ju alltid köra havregröten med stavmixer om du är orolig

Bättre att mixa havregrynen innan man kokar gröt, så blir den slät och bra.
  • The Doctor
    rrushe skrev 2012-04-20 13:34:28 följande:
    Wow vad bra med så mkt erfarenhet på ett ställe!! Tack för alla tips!! Ska absolut testa Havregröt! Min mardröm är att hon sätter i halsen och vad gör man då på en så liten???

Så koka extra länge och lite frukt i?...
    Ska handla idag!! :)
    Nja, kokar man den för länge borde väl näringen försvinna, eller? Jag kör min gröt på max i micron under 3 minuter.
  • tussilago00

Njae, vad jag har hört så försvinner näringen om man stoppet maten i micron. Bäst är kanske att köra med stavmixer först om man är rädd att barnet ska sätta i halsen?

• The Doctor
    tussilago00 skrev 2012-04-21 12:34:18 följande:
    Njae, vad jag har hört så försvinner näringen om man stoppet maten i micron. Bäst är kanske att köra med stavmixer först om man är rädd att barnet ska sätta i halsen?
    Ah, OK.
  • Natulcien
    tussilago00 skrev 2012-04-21 12:34:18 följande:
    Njae, vad jag har hört så försvinner näringen om man stoppet maten i micron. B
    Det beror ju (som så mycket annat) på hur man tillagar i micron.

Om man micrar för länge och överkokar maten så försvinner mycket av näringen ja, precis som det gör på spisen. Men tillagar man rätt och minimerar tillagningstiden så kan t.o.m. fler näringsämnen bevaras i micron. Man kan t.ex. tillaga grönsaker med ytterst lite kokvatten med kort tillagningstid och därmed bevara näringsämnena.
  • tussilago00

Intressant att veta hur det är egentligen! Tycker man hör olika om micro och spis hela tiden! Varierande och bra kost är nog huvudsaken tror jag.

Svar på tråden Semper vs Nestle