• rrushe

Semper vs Nestle

Hej!

Jag har en bebis hemma som är 5 mån å 3 veckor.

Hon har fått smaka lite gröt då och då sen hon var 5 mån å 10 dagar. Hon är så pass intresserad och detta är i samråd med BVC.

Första gången gav jag henne sempers banangröt fr 4 månader. Hon älskade gröten och åt ca 3 teskedar (max). När jag gjorde rent runt munnen såg jag att hon blivit röd runt munnen och minuterna senare kräktes som en vuxen! inte det där lilla när de vänder huvudet utan det var ordentligt och jag blev riktigt rädd! efter hon kräkts var hon precis som vanligt! glad och gosig! men det var hur mycket spya som helst. Ringde BVC och de sa att jag skulle amma henne och att det inte var ngn fara för barn kan reagera så FÖRSTA gången de får annat än bröstet. Jag skulle amma henne och testa igen imorgon.

Jag gick på magkänslan och köpte Nestles naturell mild havregröt. Den åt hon utan konstigheter och såg nöjd ut. Men det märktes att hon tyckte bättre om banangröten. Ingen spya eller röda utslag. inget alls!

Efter ca en vecka testade jag med att ge henne 1/4 del banangröt och resten nestles mild havregröt (blandade pulvret alltså). Utslagen var inte lika tydliga men som hon kräktes stackaren!! Ringde BVC igen och de sa inte mkt. Allmäntillståndet var inte påverkat och hon var precis som vanligt. Jag fick amma henne och ge henne naturell gröt ist.

Ringde semper som inte ville kännas vid detta.

Nu undrar jag, alla mammor och pappor med erfarenhet...
    Har ni varit med om liknande?
    Hon blir snart 6 månader och dags att köpa ny gröt. Vågar man köpa med fruktsmak?
    tack till Er som svarar!

Eliza
  • Svar på tråden Semper vs Nestle
  • tussilago00

Min andra tanke va också just mjölk! Men jag vet inte hur det är med sånt i sempers vs nestles barngrötar....

• ElectroDiva
    tussilago00 skrev 2012-04-19 22:30:04 följande:
    Min andra tanke va också just mjölk! Men jag vet inte hur det är med sånt i sempers vs nestles barngrötar....
    sempers innehåller bla skummjölkspulver och vasslepulver
    även nestles innehåller skummjölkspulver 
  • Fiine

Nestles Naturella Havregröt och Sempers Milda Havregröt innehåller skummöjlkspulver

Sempers Banangröt innehåller skummöjlkspulver och mjölkprotein enligt innehållsföreckningen på hemsidan

• GammE

Min dotter fixade inte heller sempers gröt el välling. Så vi gav henne nestles. Fick även ett tag (nån vecka då och då) köpa majsvälling. Har dom inte nån med frukt i oxå då? Mosa ner lite banan el riv lite päron/ äpple i rivjärn. Hon dricker fortfarande enbart deras välling på kvällen- vägrar nån annan! Lycka till!

• rrushe

Jag tror oxå på mjölk.. Tack till gamme för tipset! Ska testa imorgon :)

Till fiine, nej har inte testat deras naturella milda gröt. Vågar faktiskt inte det. Ska till BVC 27 de. Ska be dem utreda detta.

• Cello69

Innehållsförteckningar:

Från Sempers hemsida Banangröt 4 mån
    Rismjöl, skummjölkspulver, veg.olja (palm, raps, solros), bananpulver (13,5%), maltodextrin, vetemjöl*, mjölkprotein, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantonensyra), laktobaciller (Lactobacillus casei F19).
    * Spannmål med naturligt gluteninnehåll.

Från Nestlebabys hemsida Mild Havregröt
    Skummjölkspulver, havremjöl (delvis mältat) 25%, majsstärkelse, vegetabilisk olja, rismjöl, vetemjöl (mältat), maltextrakt, mineraler (kalcium, järn, zink, jod), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra.
    Innehåller gluten.

Båda produkterna innehåller skummjölkspulver vilket innebär att båda innehåller mjölkprotein. Sempers produkt verkar ha extra mjölkprotein i sig också.

Som flera redan har skrivit så reagerar barn olika. För en del fungerar bara Sempers produkter och för andra bara Nestlés.

• The Doctor
    Natulcien skrev 2012-04-19 14:12:52 följande:
    Du kanske ska ta och googla lite på Nestlé + bojkott, så kanske du tycker annorlunda sen. Nestlé har förstört amningen för massor av människor i tredje världen genom att dela ut ersättning. Jag tänker inte bara på mitt barns välbefinnande, utan även de som lever i resten av världen.

Själva innehållet i deras produkter är, i princip, samma sak, så är det bara innehållet eller smaken på produkterna man funderar på, så bör man tänka ett varv till.
  • The Doctor

Personligen valde jag att inte använda mig av köpesgröt alls då jag 1) bojkottar Nestlé av miljö- och moraliska skäl samt 2) bojkottar Semper på grund av slammet på åkrarna. Det finns inget i deras produkter som jag finner tillfredsställande till mitt barn!

Min ettåring får havregrynsgröt med torkade aprikoser.

• tussilago00

Har du gett något annan nån gång som innehåller mjölk? Min son vägrade all sorts barngrötar så han fick helt enkelt äta vanlig havregrynsgröt med blåbärspure... Det gick ner fint!

• rrushe

Nej har aldrig testat.. Vågar man ge Havregröt till en så liten? Kan hon svälja?

Svar på tråden Semper vs Nestle