• rrushe

Semper vs Nestle

Hej!

Jag har en bebis hemma som är 5 mån å 3 veckor.

Hon har fått smaka lite gröt då och då sen hon var 5 mån å 10 dagar. Hon är så pass intresserad och detta är i samråd med BVC.

Första gången gav jag henne sempers banangröt fr 4 månader. Hon älskade gröten och åt ca 3 teskedar (max). När jag gjorde rent runt munnen såg jag att hon blivit röd runt munnen och minuterna senare kräktes som en vuxen! inte det där lilla när de vänder huvudet utan det var ordentligt och jag blev riktigt rädd! efter hon kräkts var hon precis som vanligt! glad och gosig! men det var hur mycket spya som helst. Ringde BVC och de sa att jag skulle amma henne och att det inte var ngn fara för barn kan reagera så FÖRSTA gången de får annat än bröstet. Jag skulle amma henne och testa igen imorgon.

Jag gick på magkänslan och köpte Nestles naturell mild havregröt. Den åt hon utan konstigheter och såg nöjd ut. Men det märktes att hon tyckte bättre om banangröten. Ingen spya eller röda utslag. inget alls!

Efter ca en vecka testade jag med att ge henne 1/4 del banangröt och resten nestles mild havregröt (blandade pulvret alltså). Utslagen var inte lika tydliga men som hon kräktes stackaren!! Ringde BVC igen och de sa inte mkt. Allmäntillståndet var inte påverkat och hon var precis som vanligt. Jag fick amma henne och ge henne naturell gröt ist.

Ringde semper som inte ville kännas vid detta.

Nu undrar jag, alla mammor och pappor med erfarenhet...
    Har ni varit med om liknande?
    Hon blir snart 6 månader och dags att köpa ny gröt. Vågar man köpa med fruktsmak?
    tack till Er som svarar!

Eliza
  • Svar på tråden Semper vs Nestle
  • Eleonor01

Jag har enbart köpt nestles produkter till min son å det har aldrig varit något problem. Prova du nestles fruktgröt eller köp naturell å ha lite frukt på den. Man behöver ju egentligen ingen frukt :)

• rrushe
    Eleonor01 skrev 2012-04-19 12:05:30 följande:
    Jag har enbart köpt nestles produkter till min son å det har aldrig varit något problem. Prova du nestles fruktgröt eller köp naturell å ha lite frukt på den. Man behöver ju egentligen ingen frukt :)
    Tack för svar!
    Jag ska nog hålla mig till nestle!
    :)
    Eliza
  • Fiine

Känslig mot banan kanske?
    Min son äter Semper och mår toppen av det.
    Nestle spyr han av och blir hård i magen när det gällde ersättning så håller mig till semper.
    Väldigt olika från barn till barn.

• rrushe
    Fiine skrev 2012-04-19 12:15:20 följande:
    Känslig mot banan kanske?
    Min son äter Semper och mår toppen av det.
    Nestle spyr han av och blir hård i magen när det gällde ersättning så håller mig till semper.
    Väldigt olika från barn till barn.
    Jag har ingen aning! kan mkt väl vara bananen..
    Jag ska till bvc den 27de igen. då ska jag be dem om råd å hjälp.
    tack för ditt svar :)
    Eliza
  • tussilago00

Min lille son kräktes av banan dom första gångerna han åt det, så det kan ju vara bananen i gröten som gör det! Detta gick dock över när han blev ca 6-7 månader.

• Natulcien

Ta det lugnt med smakisarna. Kräkningarna kan tyda på att hon inte är redo. Vår son fick potatis som första smakis, och kräktes av det. Avvakta någon vecka och försök igen bara.

Ang. Semper vs Nestlé så tvekar jag inte: Semper.
    Nestlé bör bojkottas p.g.a. sin oetiska marknadsföring.

• Daeminimon

Håller med Natulcien 100%!

• Natulcien
    Eleonor01 skrev 2012-04-19 13:58:50 följande:
    Ganska korkat att basera sitt barns mat å välbefinnande pga reklam....
    Du kanske ska ta och googla lite på Nestlé + bojkott, så kanske du tycker annorlunda sen. Nestlé har förstört amningen för massor av människor i tredje världen genom att dela ut ersättning. Jag tänker inte bara på mitt barns välbefinnande, utan även de som lever i resten av världen.

Själva innehållet i deras produkter är, i princip, samma sak, så är det bara innehållet eller smaken på produkterna man funderar på, så bör man tänka ett varv till.
Svar på tråden Semper vs Nestle