• Neverendingme

Genus!

Någonting jag inte förstår mig på är föräldrar som gör sina barn till ett annat kön och bortförklarar det med genus! Vilket skämt!

Mammor som klär sina söner i klännigar, sparar ut långt hår, gör flätor, tofsar, hårband, hårspännen.

Något som har slagit mig är att det är ALLTID mammor till söner som kör på genus, det är alltid dom som vill köpa klänningar och rosa saker till sina barn, låta pojkarna har långt hår och få dom så lik en tjej som möjligt. Och om någon frågar varför så kör dom på genus. Varför försöker inte mammor göra sina döttrar till pojkar?

Genus handlar om att ett barn ska ha rätt att bestämma sin egen identitet. Pojkar ska kunna ha rosa och leka med dockor. och flicka blått och bilar. En viss färg och en viss sak ska inte vara könsrelaterat. Barnen ska själv få välja vad dom tycker om, inte för att samhället säger att det ska vara så.

Jag förstår absolut det argumentet. mina tjejer får blå tandborstar, dom får köpa "pojk" leksaker och ha på sig vilka färger dom vill på kläder. Jag tvingar inte på dom klänningar om dom inte själv vill.

Men föräldrar som börjar köpa dockor åt en 1årig pojke, klär denne i en klänning, sätter på pojkstackarn hårband. Det är förjävligt!

Tror dom verkligen att denna lilla pojke har en egen vilja när han är ett eller två år??

Då är det föräldern som tvingar sitt barn att vara något den inte är!

Och om någon påpekar detta så skylls det på genus!

Väx upp, erkänn att du hade velat ha en dotter i stället! Jag tycker sånt är lika med barnmisshandel!

• Svar på tråden Genus!
  • Minys
    alanbanks skrev 2012-04-21 21:14:43 följande:
    Minys: man gör ju samma med dottern, köper klänning innan barnet får välja själv.

Ja men inte bara blåa och gröna klänningar med byggare bob och bara pojkkläder, sen rakar jag inte av henne skallen och bara köper traktorer och bilar åt henne innan hon fattar själv vad det handlar om.

Jag köper en blandad fin garderob med varierande färger och pedagogiska leksaker för hennes utveckling oavsett om det är blått,rosa eller vitt. JAG GÖR INTE SOM en del och bara köper tjejsaker åt min pojke. Jag lyfter fram olika leksaker och färger för min flicka.   

• Minys
    Veladis skrev 2012-04-21 21:25:10 följande:
    Rent utsagt, så tror jag inte på att du "känner många" av den sorten. Vet du, jag har aldrig träffat på någon, och då har jag arbetat med barn i 13 år och varit aktiv i arbet med jämställdhet och genusfrågor i hela landet hälften av den tiden.

Finns inte heller många som använder "hen" på det sättet du beskriver. Och förhoppningsvis ingen med barn. 

Tyvärr så finns det såna.
  • Veladis
    Minys skrev 2012-04-21 21:29:06 följande:

Ja men inte bara blåa och gröna klänningar med byggare bob och bara pojkkläder, sen rakar jag inte av henne skallen och bara köper traktorer och bilar åt henne innan hon fattar själv vad det handlar om.

Jag köper en blandad fin garderob med varierande färger och pedagogiska leksaker för hennes utveckling oavsett om det är blått,rosa eller vitt. JAG GÖR INTE SOM en del och bara köper tjejsaker åt min pojke. Jag lyfter fram olika leksaker och färger för min flicka.   

Återigen, jag har aldrig träffat en förälder som gör helt tvärt om, och föröker uppfostra en flicka stereotypt pojkig eller en pojke stereotypt flickig. Och jag har som sagt ett jpbb där jag möter många föräldrar och barn, och dessutom extra fokus på genus och jämstäldhet både i jobbet och som förälder. I mitt nätverk av över 500 genusmedvetna föräldrar och pedagoger finns ingen som praktiserar eller förespråkar detta.
  • Veladis
    Minys skrev 2012-04-21 21:30:57 följande:

Tyvärr så finns det såna.
    Återigen, jag har aldrig träffat på någon som uppfostrar helt tvärt om.
    Det rör sig oftast bara om fördomar och missförstånd. 
  • Alisa

Jag blir mycket mer upprörd när jag ser det som Veladis länkade en målande bild i inlägg nr 11. 

• Minys
    Veladis skrev 2012-04-21 21:35:40 följande:
    Återigen, jag har aldrig träffat på någon som uppfostrar helt tvärt om.
    Det rör sig oftast bara om fördomar och missförstånd. 

Återigen har jag stött på massor med föräldrar med barn som försöker låtsas vara så genusmedvetna och duktiga inför människor, men som verkligen drar ner sina pojkar i skoskaften för att göra dem tjejiga.
  • Veladis
    Minys skrev 2012-04-21 21:40:55 följande:

Återigen har jag stött på massor med föräldrar med barn som försöker låtsas vara så genusmedvetna och duktiga inför människor, men som verkligen drar ner sina pojkar i skoskaften för att göra dem tjejiga.

Det tror jag fortfarande inte ett sk*t på, om du ursäktar. Försök tvinga ett barn att ha hårspännen, klänning och att leka med dockor, oavsett kön, så får du se.

Och så är det med det. 
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 21:45:53 följande:

Det tror jag fortfarande inte ett sk*t på, om du ursäktar. Försök tvinga ett barn att ha hårspännen, klänning och att leka med dockor, oavsett kön, så får du se.

Och så är det med det. 

vad är det som är så himla svårt att förstå?
    Om du nu jobbar som pedagog, öppna ögonen!
    tror du man på fullaste allvar sitter och hittar på saker.

Det finns såna föräldrar.
    Som göra sina söner till flickor, för att föräldern själv vill det.
    Pojken får absolut INTE göra typiska pojk saker, INTE ha pojkfrisyrer eller "pojkiga" leksaker.
    Utan ha klänning, långt hår, spännen, bara "flickleksaker", bara göra saker som mamma gör.
    Och absolut inte göra saker med sin pappa, för det är minsann INTE genus enligt dom.

Fortfarande så är genus rätten att låta alla barn vara den dom är och göra vad dom vill.

Men alla ser det inte så, utan använder genus som en ursäkt för att forma sitt barn till ett annat kön!            
  • Veladis
    Neverendingme skrev 2012-04-21 21:50:34 följande:

vad är det som är så himla svårt att förstå?
    Om du nu jobbar som pedagog, öppna ögonen!
    tror du man på fullaste allvar sitter och hittar på saker.

Det finns såna föräldrar.
    Som göra sina söner till flickor, för att föräldern själv vill det.
    Pojken får absolut INTE göra typiska pojk saker, INTE ha pojkfrisyrer eller "pojkiga" leksaker.
    Utan ha klänning, långt hår, spännen, bara "flickleksaker", bara göra saker som mamma gör.
    Och absolut inte göra saker med sin pappa, för det är minsann INTE genus enligt dom.

Fortfarande så är genus rätten att låta alla barn vara den dom är och göra vad dom vill.

Men alla ser det inte så, utan använder genus som en ursäkt för att forma sitt barn till ett annat kön!            

Ja, jag tror att det är ganska vanligt att man sitter och hittar på saker som passar ens egna syften. Trolltrådar om genus och "hen" har förekommit ett flertal gånger på FL t ex. Det är också ganska vanligt att missförstå vad folk menar om man själv inte är insatt i detta kring genus t ex. Att någon säger "Jag uppfostrar inte min son tradtionellt pojkigt" betyder t ex inte automatiskt att man uppfostrar barnet flickigt.

Och genus är fortfarande ett annat ord för könsroll.

Och nej, jag har aldrig träffat på en sådan förälder. Varken i verkliga livet eller på något forum. Jag tror det bara rör sig om hittepå, missförstånd och överdrifter.     

• Minys

Veladis skrev 2012-04-21 21:58:13 följande:

Ja, jag tror att det är ganska vanligt att man sitter och hittar på saker som passar ens egna syften. Trolltrådar om genus och "hen" har förekommit ett flertal gånger på FL t ex. Det är också ganska vanligt att missförstå vad folk menar om man själv inte är insatt i detta kring genus t ex. Att någon säger "Jag uppfostrar inte min son tradtionellt pojkigt" betyder t ex inte automatiskt att man uppfostrar barnet flickigt.

Och genus är fortfarande ett annat ord för könsroll.

Och nej, jag har aldrig träffat på en sådan förälder. Varken i verkliga livet eller på något forum. Jag tror det bara rör sig om hittepå, missförstånd och överdrifter.     

Detta är min erfarenhet, inte ALLA men har sett många!
Svar på tråden Genus!