• Neverendingme

Genus!

Någonting jag inte förstår mig på är föräldrar som gör sina barn till ett annat kön och bortförklarar det med genus! Vilket skämt!

Mammor som klär sina söner i klännigar, sparar ut långt hår, gör flätor, tofsar, hårband, hårspännen.

Något som har slagit mig är att det är ALLTID mammor till söner som kör på genus, det är alltid dom som vill köpa klänningar och rosa saker till sina barn, låta pojkarna har långt hår och få dom så lik en tjej som möjligt. Och om någon frågar varför så kör dom på genus. Varför försöker inte mammor göra sina döttrar till pojkar?

Genus handlar om att ett barn ska ha rätt att bestämma sin egen identitet. Pojkar ska kunna ha rosa och leka med dockor. och flicka blått och bilar. En viss färg och en viss sak ska inte vara könsrelaterat. Barnen ska själv få välja vad dom tycker om, inte för att samhället säger att det ska vara så.

Jag förstår absolut det argumentet. mina tjejer får blå tandborstar, dom får köpa "pojk" leksaker och ha på sig vilka färger dom vill på kläder. Jag tvingar inte på dom klänningar om dom inte själv vill.

Men föräldrar som börjar köpa dockor åt en 1årig pojke, klär denne i en klänning, sätter på pojkstackarn hårband. Det är förjävligt!

Tror dom verkligen att denna lilla pojke har en egen vilja när han är ett eller två år??

Då är det föräldern som tvingar sitt barn att vara något den inte är!

Och om någon påpekar detta så skylls det på genus!

Väx upp, erkänn att du hade velat ha en dotter i stället! Jag tycker sånt är lika med barnmisshandel!

• Svar på tråden Genus!
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 22:48:07 följande:

Genus är inte en synonym för jämställdhet.

Och jag tror fortfarande inte sådana familjer eller scenarion som du beskriver existerar. I genusmedvetna familjer elelr familjer som önskar vara genusmedvetna brukar det  vara så att föräldrarna inte gör särskilt steroetypa saker utan att man delar på det mesta. Så, dina inlägg luktar fortfarandem ycket starkt av både fördomar, missförstånd och rent hittepå. 

ja du väljer ju själv vad du tror på och inte.

Synd bara att du är pedagog då, och blundar för att det finns såna här föräldrar och situationer...

Kanske dags att öppna ögonen lite.   
  • Nihilisten

Helt ärligt talat så bryr jag mig inte om du eller någon annan tycker att det är att "gå för långt" genom att köpa en docka åt sin ettårige son eller klä honom i rosa kläder. Jag kommer likförbannat att ge min son en docka och klä honom i rosa kläder. Han är inte född ännu och jag har redan införskaffat en hel hög med rosa kläder till honom (ve och fasa!!!) men jag kan trösta dig med att jag även införskaffat blå kläder (inte för att han är en pojke utan för att jag gillar färgen, hade jag inte gillat färgen så hade jag avstått från att köpa blå kläder, eller rosa för den delen).

Han har regnbågens alla färger på sina kläder och jag kommer att fortsätta att köpa det som faller mig i smaken och blanda alla färger ända tills han kan föra sin egen talan och säga vad han önskar för färger på kläderna. Så enkelt är det. Precis som alla föräldrar gör. Väljer kläder till barnet efter sin egen smak ända tills barnet själv kan tala om vad det vill ha. Kan säga att jag hade införskaffat exakt samma kläder även om min son varit en flicka, jag gör ingen skillnad. Klänning kommer jag inte att köpa av den anledningen att jag tycker att det är opraktiskt på småbarn, men hade inte köpt det om han varit en tös heller.

Barnmisshandel för att man ger sitt barn ett brett urval av färger och därmed fler möjligheter till att välja själv tids nog, nu överdriver du något rejält. Jag tycker inte om när föräldrar enbart klär sina söner i mörka så kallade pojkfärger heller men jag kallar dem inte barnmisshandlare för det. Känn lugnet och inse att det handlar om färger, (rosa har dessutom varit en mansfärg för länge sedan), och försök att inse att det du tycker inte avgör vad hela världen tycker. Hela världen behöver inte rätta sig efter dina åsikter. Inse att alla har egna åsikter och gör vad dem tror är bäst för sitt barn. Det kan inte vara nyttigt att gå omkring och vara arg på andra för att de har andra åsikter än vad du har. Förakt och hat är aldrig bra. Lär dig istället att alla tycker olika och inte nödvändigtvis samma åsikter som du har. 

Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.
  • Neverendingme
    Nihilisten skrev 2012-04-21 23:04:20 följande:
    Helt ärligt talat så bryr jag mig inte om du eller någon annan tycker att det är att "gå för långt" genom att köpa en docka åt sin ettårige son eller klä honom i rosa kläder. Jag kommer likförbannat att ge min son en docka och klä honom i rosa kläder. Han är inte född ännu och jag har redan införskaffat en hel hög med rosa kläder till honom (ve och fasa!!!) men jag kan trösta dig med att jag även införskaffat blå kläder (inte för att han är en pojke utan för att jag gillar färgen, hade jag inte gillat färgen så hade jag avstått från att köpa blå kläder, eller rosa för den delen).

Han har regnbågens alla färger på sina kläder och jag kommer att fortsätta att köpa det som faller mig i smaken och blanda alla färger ända tills han kan föra sin egen talan och säga vad han önskar för färger på kläderna. Så enkelt är det. Precis som alla föräldrar gör. Väljer kläder till barnet efter sin egen smak ända tills barnet själv kan tala om vad det vill ha. Kan säga att jag hade införskaffat exakt samma kläder även om min son varit en flicka, jag gör ingen skillnad. Klänning kommer jag inte att köpa av den anledningen att jag tycker att det är opraktiskt på småbarn, men hade inte köpt det om han varit en tös heller.

Barnmisshandel för att man ger sitt barn ett brett urval av färger och därmed fler möjligheter till att välja själv tids nog, nu överdriver du något rejält. Jag tycker inte om när föräldrar enbart klär sina söner i mörka så kallade pojkfärger heller men jag kallar dem inte barnmisshandlare för det. Känn lugnet och inse att det handlar om färger, (rosa har dessutom varit en mansfärg för länge sedan), och försök att inse att det du tycker inte avgör vad hela världen tycker. Hela världen behöver inte rätta sig efter dina åsikter. Inse att alla har egna åsikter och gör vad dem tror är bäst för sitt barn. Det kan inte vara nyttigt att gå omkring och vara arg på andra för att de har andra åsikter än vad du har. Förakt och hat är aldrig bra. Lär dig istället att alla tycker olika och inte nödvändigtvis samma åsikter som du har. 
    yttligare en person som inte har läst alla inlägg!

lycka till...   
  • Veladis
    Neverendingme skrev 2012-04-21 22:57:41 följande:

ja du väljer ju själv vad du tror på och inte.

Synd bara att du är pedagog då, och blundar för att det finns såna här föräldrar och situationer...

Kanske dags att öppna ögonen lite.   
    Jag blundar inte som pedagog. Jag lovar att ett barn som på något sätt mår dåligt i sin könsidentitet uppmärksammas av pedagoger omkring det.

Jag tror snarare att du bör rannsaka dig själv och inse att ganska mycket av det du här förmedlar är baserat på hörsägen och missförstånd. Ta Minys inlägg t ex. Det är ju ganska lätt att slå hål på det resonemanget när a) tvååringar sällan har koll på kön öht, och defintivt inte på ett sådant sätt att det kan tolka vart de ska gå när de kommer till simhallen (tvååringar kör lämmeltågsvarianten)  b) man inte går till simhallen med tvååringar på förskolan c) går man till simhallen med äldre förskolebarn byter oftast alla om i samma omklädningsrum av praktiska skäl.
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 23:07:46 följande:
    Jag blundar inte som pedagog. Jag lovar att ett barn som på något sätt mår dåligt i sin könsidentitet uppmärksammas av pedagoger omkring det.

Jag tror snarare att du bör rannsaka dig själv och inse att ganska mycket av det du här förmedlar är baserat på hörsägen och missförstånd. Ta Minys inlägg t ex. Det är ju ganska lätt att slå hål på det resonemanget när a) tvååringar sällan har koll på kön öht, och defintivt inte på ett sådant sätt att det kan tolka vart de ska gå när de kommer till simhallen (tvååringar kör lämmeltågsvarianten)  b) man inte går till simhallen med tvååringar på förskolan c) går man till simhallen med äldre förskolebarn byter oftast alla om i samma omklädningsrum av praktiska skäl.

kan garantera dig att detta inte grundar sig på hörsägen eller missförstånd för den delen!

Men men, alla uppfostrar ju sina barn på sitt sätt.
    Dock har man rätt till en åsikt.
    Vad som är rätt och fel kan ingen säga...alla tycker vi olika.

Tycker bara det är lustigt hur folk kan vända och vrida på saker man skriver.

Om du nu inte har upplevt det jag har gjort så är det ju så, men för den delen kan du inte sitta och säga att jag hittar på eller har missförstått någonting.

Och sen har jag aldrig sagt att man inte ska klä sina barn i vad dom vill ha på sig eller i färger dom själv vill ha, eller vad dom nu vill leka med.
    Jag är fyra barns mamma, (snart fem).. och jag skulle aldrig göra någonting för att klanka ner på mina barn i valet dom har. om det så gäller kläder, leksaker eller vad dom tycker om att göra.

Min åsikt är dock att någonstans finns det en gräns! Från föräldrarnas sida.

Vill barn vara pojkflickor, flickpojkar så låt dom. barn är barn, dom har alla en egen induviduell personlighet, olika behov.
    Det enda vi föräldrar kan göra är att vara en bra förebild och guid för våra barn. Stötta dom i deras beslut och ta dom för den dom är.

En förälder ska dock inte göra allt i sin makt för att göra sitt barn till det dom vill att den ska vara.

Men än en gång, alla här väljer ju hur dom uppfattar det som skrivs och inte.                      
  • Rocket Mania
    Neverendingme skrev 2012-04-21 22:21:23 följande:
    varit på mamma träffar någon gång?
    Bvc, stan, affären, café? 
    Och där ser du en massa mammor som klär sina pojkar i klänning och hårspännen?
    Minys skrev 2012-04-21 22:22:37 följande:
    I min bekantskrets.
    Du har en massa bekanta som klär sina pojkar i klänning och hårspännen?
    Moflo skrev 2012-04-21 22:34:43 följande:
    Jag är både pojk- och flickmamma och tycker att det här med genus är otroligt viktigt! 

Samhället stoppar in våra barn i mallar, så här ska en kille eller tjej vara och hela samhället är fullt av fördomar om hur det är att vara av ett visst kön.
    När det gäller just det materiella så får mina barn välja fritt bland kläder och leksaker, men eftersom barnen påverkas så mycket av samhället runt omkring så behöver man som förälder öppna lite dörrar ibland och visa att det finns så mycket mer än bara det där "pojk- eller flickaktiga".
    Men genus för mig handlar för det mesta om att stärka mina barn i sig själva, att de ska våga stå för vilka de är och vill vara.  
    Håller helt med dig, speciellt sista stycket.

Jag fattar inte vad folk är så jävla livrädda för.  Jag har både pojkar och flickor och trots att pojkarna är såpass gamla att de går i skolan föredrar de färgglada kläder som trångsynta stackare säkert ser som "flickkläder" framför tråkiga, fula, murriga "pojkkläder". Det är dom som ska ha kläderna, passar de storleksmässigt och säsongsmässigt får dom klä sig hur dom vill, vem är jag att bestämma att dom inte ska få ha blommigt eller rosa?
    Båda mina grabbar hade faktiskt koltklänningar när de var små, stora pojken hade fortfarande singoallaklänning till jeans när han började skolan. Han har aldrig blivit retad. Aldrig. Jag är så glad att vi bor i en tolerant del av en storstad där barn får klä sig efter eget tycke och inte efter det fack omgivningen anser att de ska pressas in i.

Detsamma gäller leksaker och allt annat i deras liv. Dom får själva välja sina intressen och vad de vill leka med.

Det enda som uppnås genom att vara tolerant och öppen är tolerans och öppenhet och är det något jag önskar för mina barn så är det just det. Jag vill inte göda dom med fördomar och dumheter, dom ska veta att dom alltid är 100% rätt så länge de följer sin egen vilja och personlighet. Dom ska aldrig känna att de inte duger som dom är. Mina barn kommer aldrig titta snett på en man med klänning eller två flickor som kysser varandra, det är fullkomligt naturligt för dom att alla duger som dom är.
  • Veladis
    Neverendingme skrev 2012-04-21 23:15:50 följande:

kan garantera dig att detta inte grundar sig på hörsägen eller missförstånd för den delen!

Men men, alla uppfostrar ju sina barn på sitt sätt.
    Dock har man rätt till en åsikt.
    Vad som är rätt och fel kan ingen säga...alla tycker vi olika.

Tycker bara det är lustigt hur folk kan vända och vrida på saker man skriver.

Om du nu inte har upplevt det jag har gjort så är det ju så, men för den delen kan du inte sitta och säga att jag hittar på eller har missförstått någonting.

Och sen har jag aldrig sagt att man inte ska klä sina barn i vad dom vill ha på sig eller i färger dom själv vill ha, eller vad dom nu vill leka med.
    Jag är fyra barns mamma, (snart fem).. och jag skulle aldrig göra någonting för att klanka ner på mina barn i valet dom har. om det så gäller kläder, leksaker eller vad dom tycker om att göra.

Min åsikt är dock att någonstans finns det en gräns! Från föräldrarnas sida.

Vill barn vara pojkflickor, flickpojkar så låt dom. barn är barn, dom har alla en egen induviduell personlighet, olika behov.
    Det enda vi föräldrar kan göra är att vara en bra förebild och guid för våra barn. Stötta dom i deras beslut och ta dom för den dom är.

En förälder ska dock inte göra allt i sin makt för att göra sitt barn till det dom vill att den ska vara.

Men än en gång, alla här väljer ju hur dom uppfattar det som skrivs och inte.                      

Du har ju missuppfattat ordet genus. Det kan jag defintivt säga. Och då brukar man inte vara särskilt insatt i ämnet. Och en misstolkning föder lätt flera.
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 23:21:00 följande:

Du har ju missuppfattat ordet genus. Det kan jag defintivt säga. Och då brukar man inte vara särskilt insatt i ämnet. Och en misstolkning föder lätt flera.

Genus (engelska gender) är ett begrepp som används för att urskilja vad som formar kvinnor och mäns sociala beteende.[1][2]

• Nihilisten
    Neverendingme skrev 2012-04-21 23:07:36 följande:
    yttligare en person som inte har läst alla inlägg!

lycka till...   
    Jag har läst alla inlägg. Och nej jag tycker inte att det är rätt att förbjuda sina söner till att göra pojkiga saker eller ha så kallade pojkfärger. Lika lite som jag tycker att det är rätt att förbjuda sina söner till att göra flickiga saker eller ha så kallade flickfärger. Jag tror dock inte oavsett vad du skriver här att det är så många som förbjuder sina söner till att ha pojkfärger, jag tror däremot att det är mer vanligt att det förbjuds mot andra hållet, alltså att pojken inte erbjuds så kallade flickfärger och/eller förbjuds till det. Jag har aldrig mött en enda människa som är för genus som förbjudit sin son till att ha typiska pojkfärger eller göra typiska pojkgrejer. Däremot har jag mött en hel drös med sådana som enbart erbjudit pojkfärger och pojkgrejer till sina söner och som tyckt att det är förfärligt med pojkar som bär rosa och sagt nej till detta. Jag tycker inte att det är okej att förbjuda åt något håll. Jag tycker att barn skall erbjudas alla sorters färger och saker. Men jag lägger mig inte i hur andra gör med sina barn. Man gör ju det som man tror är bäst, sin egen övertygelse. Jag har fler vänner som är emot genus än som är för genus. De närmaste av mina vänner har helt andra åsikter än jag har när det gäller genus. De klär sina barn efter kön/uppfostrar efter kön. Men de skulle aldrig få för sig att kritisera min uppfostran av mitt barn. Vi accepterar varandras olikheter.
    Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.
  • Veladis
    Neverendingme skrev 2012-04-21 23:25:11 följande:

Genus (engelska gender) är ett begrepp som används för att urskilja vad som formar kvinnor och mäns sociala beteende.[1][2]

Ja.

Men du använder det som en synonym till jämställdhet. Det är det inte. 
Svar på tråden Genus!