• Neverendingme

Genus!

Någonting jag inte förstår mig på är föräldrar som gör sina barn till ett annat kön och bortförklarar det med genus! Vilket skämt!

Mammor som klär sina söner i klännigar, sparar ut långt hår, gör flätor, tofsar, hårband, hårspännen.

Något som har slagit mig är att det är ALLTID mammor till söner som kör på genus, det är alltid dom som vill köpa klänningar och rosa saker till sina barn, låta pojkarna har långt hår och få dom så lik en tjej som möjligt. Och om någon frågar varför så kör dom på genus. Varför försöker inte mammor göra sina döttrar till pojkar?

Genus handlar om att ett barn ska ha rätt att bestämma sin egen identitet. Pojkar ska kunna ha rosa och leka med dockor. och flicka blått och bilar. En viss färg och en viss sak ska inte vara könsrelaterat. Barnen ska själv få välja vad dom tycker om, inte för att samhället säger att det ska vara så.

Jag förstår absolut det argumentet. mina tjejer får blå tandborstar, dom får köpa "pojk" leksaker och ha på sig vilka färger dom vill på kläder. Jag tvingar inte på dom klänningar om dom inte själv vill.

Men föräldrar som börjar köpa dockor åt en 1årig pojke, klär denne i en klänning, sätter på pojkstackarn hårband. Det är förjävligt!

Tror dom verkligen att denna lilla pojke har en egen vilja när han är ett eller två år??

Då är det föräldern som tvingar sitt barn att vara något den inte är!

Och om någon påpekar detta så skylls det på genus!

Väx upp, erkänn att du hade velat ha en dotter i stället! Jag tycker sånt är lika med barnmisshandel!

• Svar på tråden Genus!
  • Neverendingme
    Nihilisten skrev 2012-04-21 23:27:28 följande:
    Jag har läst alla inlägg. Och nej jag tycker inte att det är rätt att förbjuda sina söner till att göra pojkiga saker eller ha så kallade pojkfärger. Lika lite som jag tycker att det är rätt att förbjuda sina söner till att göra flickiga saker eller ha så kallade flickfärger. Jag tror dock inte oavsett vad du skriver här att det är så många som förbjuder sina söner till att ha pojkfärger, jag tror däremot att det är mer vanligt att det förbjuds mot andra hållet, alltså att pojken inte erbjuds så kallade flickfärger och/eller förbjuds till det. Jag har aldrig mött en enda människa som är för genus som förbjudit sin son till att ha typiska pojkfärger eller göra typiska pojkgrejer. Däremot har jag mött en hel drös med sådana som enbart erbjudit pojkfärger och pojkgrejer till sina söner och som tyckt att det är förfärligt med pojkar som bär rosa och sagt nej till detta. Jag tycker inte att det är okej att förbjuda åt något håll. Jag tycker att barn skall erbjudas alla sorters färger och saker. Men jag lägger mig inte i hur andra gör med sina barn. Man gör ju det som man tror är bäst, sin egen övertygelse. Jag har fler vänner som är emot genus än som är för genus. De närmaste av mina vänner har helt andra åsikter än jag har när det gäller genus. De klär sina barn efter kön/uppfostrar efter kön. Men de skulle aldrig få för sig att kritisera min uppfostran av mitt barn. Vi accepterar varandras olikheter.
    näe jag har inte sagt att man ska förbjuda det heller.

Jag har skrivit om folk i min vänskapskrets som i princip tvingar sina söner att vara på ett visst sätt.
    Då är det inte barnen som har valt det.

skulle jag få en son, har fyra flickor.
    Helt ärligt skulle jag inte sätta på honom en klänning...
    ok om vi är hemma och han leker med sina systrar. men jag skulle inte ta på honom en klänning och låta honom gå ut i den.
    En flicka är en flicka och en pojke är en pojke... det är min åsikt.
    Jag är inte heller mycket för genus.
    Det enda jag tycker, som jag skrivit tidigare. Är att mina barn ska ha rätt att få vara den dom är, och den  dom vill vara. Jag skulle aldrig tvinga dom till något dom inte vill...             
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 23:27:52 följande:

Ja.

Men du använder det som en synonym till jämställdhet. Det är det inte. 

nä, visst om man ska vara super korrekt!

men jag anser att genus är lite som jämnställdhet.
    Oavsätt kvinna eller man, pojke eller flicka så ska alla ha samma rätt att ha på sig vad dom vill. Leka med vad dom vill. Jobba med det dom vill. Ha samma rätt i samhället!

en pojke ska kunna ha klänning och en flicka leka med bilar... ett ex.
    Det är ju genus, och jämnställdhet.

• Veladis
    Neverendingme skrev 2012-04-21 23:36:08 följande:
    näe jag har inte sagt att man ska förbjuda det heller.

Jag har skrivit om folk i min vänskapskrets som i princip tvingar sina söner att vara på ett visst sätt.
    Då är det inte barnen som har valt det.

skulle jag få en son, har fyra flickor.
    Helt ärligt skulle jag inte sätta på honom en klänning...
    ok om vi är hemma och han leker med sina systrar. men jag skulle inte ta på honom en klänning och låta honom gå ut i den.
    En flicka är en flicka och en pojke är en pojke... det är min åsikt.
    Jag är inte heller mycket för genus.
    Det enda jag tycker, som jag skrivit tidigare. Är att mina barn ska ha rätt att få vara den dom är, och den  dom vill vara. Jag skulle aldrig tvinga dom till något dom inte vill...             
    Fast om din presumtiva pojke verkligen verkligen vill ha en klänning när han går till förskolan eller när ni ska handla på ICA, och du nekar honom med skälet att han är pojke, då har du ju inte låtit honom vara den han vill vara - en pojke som gillar klänning. Inser du inte din dubbelmoral. Dina barn får vara de de vill vara så länge de följer rätt mall enligt dig. Det är ju lika illa som de föräldrar du påstår dig känna som tvingar sina söner till sminkbordet. 
  • Veladis
    Neverendingme skrev 2012-04-21 23:38:21 följande:

nä, visst om man ska vara super korrekt!

men jag anser att genus är lite som jämnställdhet.
    Oavsätt kvinna eller man, pojke eller flicka så ska alla ha samma rätt att ha på sig vad dom vill. Leka med vad dom vill. Jobba med det dom vill. Ha samma rätt i samhället!

en pojke ska kunna ha klänning och en flicka leka med bilar... ett ex.
    Det är ju genus, och jämnställdhet.

Fast nu är det ju så att ord har vedertagna betydelser som man liksom inte bara kan ändra lite på känn, som man själv vill. Genus och jämställdhet är begrepp som har med varandra att göra. men det betyder inte att det är samam sak, bara för att du anser det.
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 23:41:21 följande:
    Fast om din presumtiva pojke verkligen verkligen vill ha en klänning när han går till förskolan eller när ni ska handla på ICA, och du nekar honom med skälet att han är pojke, då har du ju inte låtit honom vara den han vill vara - en pojke som gillar klänning. Inser du inte din dubbelmoral. Dina barn får vara de de vill vara så länge de följer rätt mall enligt dig. Det är ju lika illa som de föräldrar du påstår dig känna som tvingar sina söner till sminkbordet. 

när jag var liten var det inga pojkar som sprang runt i klänningar. så varför skulle min son vilja göra det.
    Som sagt, vill han klä ut sig till prinsessa hemma, leka i stora systrarnas kläder och med dockor och hello kitty och rosa, så får han göra det.
    skulle inte låta han gå i klänning ute, men vill han ha en rosa tröja eller lila skor... eller ha en mimmi pigg ryggsäck så är det ok.
    Som förälder har man ju också sina principer och åsikter, jag drar min gräns, om jag nu skulle få en son, till att inte klä sig i klänning när man är ute. Experimentera hemma är helt ok.
    Och en till sak jag inte skulle låta han göra oavsett ute eller inne är att ha flätor, hårband och dyligt.
    För jag tycker inte att en pojke ska ha sånt. Och det är så jag tycker.
    måla naglarna hemma med sina systrar...ok.
    fram till en viss ålder...       
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 23:44:57 följande:
    Fast nu är det ju så att ord har vedertagna betydelser som man liksom inte bara kan ändra lite på känn, som man själv vill. Genus och jämställdhet är begrepp som har med varandra att göra. men det betyder inte att det är samam sak, bara för att du anser det.

herre gud... ursäkta mig då!

tur man får ha sina egna åsikter här..haha 
  • Veladis
    Neverendingme skrev 2012-04-21 23:50:04 följande:

herre gud... ursäkta mig då!

tur man får ha sina egna åsikter här..haha 

Skilj på åsikter och fakta. Du får ha dina egna åsikter, självklart, men vad genus som begrepp betyder är fakta.
    Precis som att en gran är en gran och inte en tall bara för att du anser det. 
  • Rocket Mania
    Veladis skrev 2012-04-21 23:55:29 följande:
    Skilj på åsikter och fakta. Du får ha dina egna åsikter, självklart, men vad genus som begrepp betyder är fakta.
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 23:55:29 följande:

jag har fortfarande inte sagt att genus och jämnställdhet är samma sak...

men det är ju tydligt att du inte har nå bättre för dig än att märka ord...

detta börjar ju bli löjligt.    
  • Veladis
    Neverendingme skrev 2012-04-21 23:47:16 följande:

när jag var liten var det inga pojkar som sprang runt i klänningar. så varför skulle min son vilja göra det.
    Som sagt, vill han klä ut sig till prinsessa hemma, leka i stora systrarnas kläder och med dockor och hello kitty och rosa, så får han göra det.
    skulle inte låta han gå i klänning ute, men vill han ha en rosa tröja eller lila skor... eller ha en mimmi pigg ryggsäck så är det ok.
    Som förälder har man ju också sina principer och åsikter, jag drar min gräns, om jag nu skulle få en son, till att inte klä sig i klänning när man är ute. Experimentera hemma är helt ok.
    Och en till sak jag inte skulle låta han göra oavsett ute eller inne är att ha flätor, hårband och dyligt.
    För jag tycker inte att en pojke ska ha sånt. Och det är så jag tycker.
    måla naglarna hemma med sina systrar...ok.
    fram till en viss ålder...       

När jag var liten hade vi ett dagbarn som brukade ha pippitofsar i håret lika storasyster och kom i klänning ibland. För att han ville det.

Problemet med din argumentation är att du säger först en sak, och sedan en annan. Du säger först att pojkar och flickor ska få samma möjligheter, sedan förklarar du att det faktiskt inte är så hemma hos dig. Det är dubbelmoral.  Du startar en tråd där du anklagar föräldrar för att använda genus som ursäkt när du varken har koll på vad det betyder, eller är ett dugg bättre med din egen dubbelmoral.  

Ja, varför skulle en pojke vilja ha klänning? Varför inte? Föds de med en anti-klännings-gen?
Svar på tråden Genus!