• Anonym

Lågt blodtryck och dålig blodcirkulation!

Jag har ganska lågt blodtryck och blir ofta väldigt yr. Trycket ligger ungefär på 95/55 och sist jag va hos barnmorskan (är i v.27) Så hade jag brottom dit och skyndade mig. Med andan i halsen mätte dom trycket som då låg på 115/65.
    Jag blir ofta otroligt yr när jag ligger i sängen och får känslan av att jag ska falla ur. Även när jag böjer mig framåt.
    Dåligt blodcirkulation har jag med. Sonen klagar jämt på att jag är så kall så jag vill knappt ta i honom på morgonen. Fast att jag gör "fingergympa" så är mina fingrar iskalla.
    Jag röker inte och rör på mig ca 5-10km om dagen + att jag har ett fysiskt krävande arbete.

Någon som har ett bra tips eller råd?     

• Svar på tråden Lågt blodtryck och dålig blodcirkulation!
  • Anonym (Likadan)

Salta mer på maten? Ta det väldigt lugnt när du reser dig upp!

Jag var också så där yr i går och mätte trycket efter 1 timmes städning, 117/68! Ett medel jag har är 98/63 och då är jag inte gravid.

Men något som verkligen har hjälpt mig är akupunktur. Det räcker med några behandlingar sedan håller resultatet rätt länge. Det verkar som om trycket är extra lågt när jag är tröttkörd. 

• Anonym
    Anonym (Likadan) skrev 2012-04-23 13:08:57 följande:
    Salta mer på maten? Ta det väldigt lugnt när du reser dig upp!

Jag var också så där yr i går och mätte trycket efter 1 timmes städning, 117/68! Ett medel jag har är 98/63 och då är jag inte gravid.

Men något som verkligen har hjälpt mig är akupunktur. Det räcker med några behandlingar sedan håller resultatet rätt länge. Det verkar som om trycket är extra lågt när jag är tröttkörd. 

Jag har lika lågt som icke gravid men det där med akupunktur lät intressant.
    Saltar gör jag nog redan för mycket Tungan ute
    Det är så hemskt att vakna på natten och tro att man håller på att falla ur sängen. Får ligga och hålla hårt i täcket.
    Värst blir det om jag vrider på bara halva kropp tex om man ligger på rygg och ska släcka sänglampan på nattdukbordet så vrider man bara överkroppen då blir jag riktigt ordentligt yr.   
  • Anonym (Likadan)

Ja akupunktur kan vara bra inför förlossningen också!  Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera flera!  

• Anonym
    Anonym (Likadan) skrev 2012-04-23 13:23:15 följande:
    Ja akupunktur kan vara bra inför förlossningen också!  Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera flera!  

Bor tyvärr inte där. undra vart man ska vända sig härifrån, får nog fråga min bm
  • Anonym

Har också lågt blodtryck och har alltid haft. Låg på sjukhus 1 vecka, av andra anledningar, i vår och då mättes blodtrycket 3 gånger per dygn. Det högsta jag hade var 106/70. Det som hjälper mig, i alla fall mot att vara trött och yr är att ta extra järn. Blodtrycket är fortfarande lågt men för övrigt mår jag mycket bättre.

• Anonym

Jag hade EXTREMT lågt blodtryck under båda mina graviditeter. Kan lova att foglossningen var NADA i jämförelse med det helveteskt låga blodtrycket.

Jag låg som minst på 60/40. men låg oavsett hela tiden runt det, ex 80/50 osv...  Kände mig döende. Att gå upp för trappor var otänkbart - fick oftast krypa. Att gå ut utanför tomten var en omöjlighet, eftersom jag svimmande i ett!

Åt salt...  hade med mig det när jag var yr och matt, men det hjälpte dock föga...  som tur var gick det över så snart jag hade fött!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-23 18:27:42 följande:
    Jag hade EXTREMT lågt blodtryck under båda mina graviditeter. Kan lova att foglossningen var NADA i jämförelse med det helveteskt låga blodtrycket.

Jag låg som minst på 60/40. men låg oavsett hela tiden runt det, ex 80/50 osv...  Kände mig döende. Att gå upp för trappor var otänkbart - fick oftast krypa. Att gå ut utanför tomten var en omöjlighet, eftersom jag svimmande i ett!

Åt salt...  hade med mig det när jag var yr och matt, men det hjälpte dock föga...  som tur var gick det över så snart jag hade fött!

Ojdå det är verkligen lågt. Står ju nästan still då.
    Men man läser överrallt hur man gör för att sänka sitt blodtryck men inte hur man kan göra för att få det bättre med ett lågt. 
    lite som att det står aldrig hur man går upp i vikt.... 
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-04-23 18:27:42 följande:

60 i övertryck? Knappast du! Då lever du knappt. 80 i övertryck kan jag köpa fast det är himla lågt det med.
  • tinis77

Har oxå lågt, 90/40 låg det på sist. Blodvärdet ligger på 101, så jag är matt i kroppen och yr ständigt. Är i v 19 nu, blir en jobbig sommar..

Svar på tråden Lågt blodtryck och dålig blodcirkulation!