• Anonym

Lågt blodtryck och dålig blodcirkulation!

Jag har ganska lågt blodtryck och blir ofta väldigt yr. Trycket ligger ungefär på 95/55 och sist jag va hos barnmorskan (är i v.27) Så hade jag brottom dit och skyndade mig. Med andan i halsen mätte dom trycket som då låg på 115/65.
    Jag blir ofta otroligt yr när jag ligger i sängen och får känslan av att jag ska falla ur. Även när jag böjer mig framåt.
    Dåligt blodcirkulation har jag med. Sonen klagar jämt på att jag är så kall så jag vill knappt ta i honom på morgonen. Fast att jag gör "fingergympa" så är mina fingrar iskalla.
    Jag röker inte och rör på mig ca 5-10km om dagen + att jag har ett fysiskt krävande arbete.

Någon som har ett bra tips eller råd?     

• Svar på tråden Lågt blodtryck och dålig blodcirkulation!
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-04-24 12:47:48 följande:
    Stämmer inte. Bt blir inte högre bara för att man dricker.
    Verkligen inte!
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-04-24 12:51:47 följande:
    Verkligen inte!

Säger ju det...
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-04-24 12:49:34 följande:
    Jobbar du inom sjukvården borde du vet att man kan ha 60 i övertryck. 

Själv ligger jag alltid på 75-80 i övertryck.   
    Visst KAN man ha 60 i övertryck men då mår man inte bra. Har du själv haft 60 i övertryck? Berätta gärna hur du mådde då! Det är inte ett NORMALT övertryck.Nån här berättade att hon hade 50 i övertryck under ett kejsarsnitt, det kan jag köpa för då är man under operation, men det är ju bara tillfälligt, sen efteråt blir ju trycket normalt igen. Men att gå runt jämt med ett övertryck på 60 funkar inte. 80 däremot är ok, fastän det är lågt det med. Det är skillnad att ha 60 i övertryck mot att ha 80 i övertryck.
  • Lycka 1

Den 1 april fick jag ett blodtrycksfall och svimmade. Tyvär ramlade jag så illa med huvudet i klinkergolvet så jag fick hjärnskakning. (jag och maken var på hotell och firade 1-årig bröllopsdag men fick åka ambulans därifrån).

Jag har mått rätt dåligt sen dess med yrsel, huvudvärk, blodtrycksfall osv.
    Igår sökte jag till vårdcentral för att kolla upp huvudet igen. Dom upptäckte att jag hade olika stora pupiller och lågt blodtryck. Därifrån blev jag skickad akut till reumatologen i Uppsala för vidare koll. Jag har inte fått någon skada på hjärnan utan allt beror på hjärnskakningen och lågt blodtryck.

Det jag ville komma fram till med det här inlägget var tipsen jag fick från dom.
    *Dricka mycket vatten
    *Äta mer salt
    *Använda stödstrumpor

Själv har jag märkt att jag måste äta med jämna mellanrum för att undvika blodtrycksfall.          

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-04-23 19:48:49 följande:
    60 i övertryck? Knappast du! Då lever du knappt. 80 i övertryck kan jag köpa fast det är himla lågt det med.

Ja - 60 i övertryck! Det var det lägsta de mätte upp dock!

Verkar inte finnas någon större kunskap om hur man kan behandla lågt blodtryck. Enl. en överläkare i Danmark drabbas vissa kvinnor av ritkigt låga blodtryck under graviditet. Dock ej farligt då... MEN man känner sig mer än döende...

Så somsagt, foglossning är NADA i jämförelse med hur du mår med såå lågt blodtryck.

Bara o sitta på en stol var omöjligt. Dels fick jag ha en pall under fötterna, dels fick jag minst en gång i minuten luta fram huvudet i ca 10 sek för att få upp blod till hjärnan....

Var totalt handikappad. Helt beroende av andra.

Har lågt blodtryck från böran, men graviditerna mina har varit extrema på det viset...  På MVC hade de faktiskt aldrig haft ngn blivande mamma som uppmätt såå lågt blodtryck...  

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-04-24 13:02:48 följande:
    Visst KAN man ha 60 i övertryck men då mår man inte bra. Har du själv haft 60 i övertryck? Berätta gärna hur du mådde då! Det är inte ett NORMALT övertryck.Nån här berättade att hon hade 50 i övertryck under ett kejsarsnitt, det kan jag köpa för då är man under operation, men det är ju bara tillfälligt, sen efteråt blir ju trycket normalt igen. Men att gå runt jämt med ett övertryck på 60 funkar inte. 80 däremot är ok, fastän det är lågt det med. Det är skillnad att ha 60 i övertryck mot att ha 80 i övertryck.

Gick inte runt och hade 60 i övertryck jämt! Det var somsagt det LÄGSTA de mätte upp! Annars brukade jag ligga mellan 70-80 i övertryck.
  • Eisa

Det du kan göra är att motionera.

• Eisa

Brusalvedon eller LOKA (eller liknande) hjälper om man känner sig klen. Vätska och salt.

• Eisa
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-04-23 22:03:34 följande:
    Men shit alltså! Vad lågt ni har! Fungerar era njurar med så lågt blodtryck?
    Tror man ska ner på ett undertryck på 40 eller lägre för att det ska vara fara för the kidneys.
Svar på tråden Lågt blodtryck och dålig blodcirkulation!