• Anonym

Lågt blodtryck och dålig blodcirkulation!

Jag har ganska lågt blodtryck och blir ofta väldigt yr. Trycket ligger ungefär på 95/55 och sist jag va hos barnmorskan (är i v.27) Så hade jag brottom dit och skyndade mig. Med andan i halsen mätte dom trycket som då låg på 115/65.
    Jag blir ofta otroligt yr när jag ligger i sängen och får känslan av att jag ska falla ur. Även när jag böjer mig framåt.
    Dåligt blodcirkulation har jag med. Sonen klagar jämt på att jag är så kall så jag vill knappt ta i honom på morgonen. Fast att jag gör "fingergympa" så är mina fingrar iskalla.
    Jag röker inte och rör på mig ca 5-10km om dagen + att jag har ett fysiskt krävande arbete.

Någon som har ett bra tips eller råd?     

• Svar på tråden Lågt blodtryck och dålig blodcirkulation!
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-04-25 10:59:38 följande:
    Ja - 60 i övertryck! Det var det lägsta de mätte upp dock!

Verkar inte finnas någon större kunskap om hur man kan behandla lågt blodtryck. Enl. en överläkare i Danmark drabbas vissa kvinnor av ritkigt låga blodtryck under graviditet. Dock ej farligt då... MEN man känner sig mer än döende...

Så somsagt, foglossning är NADA i jämförelse med hur du mår med såå lågt blodtryck.

Bara o sitta på en stol var omöjligt. Dels fick jag ha en pall under fötterna, dels fick jag minst en gång i minuten luta fram huvudet i ca 10 sek för att få upp blod till hjärnan....

Var totalt handikappad. Helt beroende av andra.

Har lågt blodtryck från böran, men graviditerna mina har varit extrema på det viset...  På MVC hade de faktiskt aldrig haft ngn blivande mamma som uppmätt såå lågt blodtryck...  

När, i vilken situation hade du 60 i övertryck? Jag förstår inte riktigt..... när du var gravid förstår jag men hur mådde du då?? Var du hemma? Jösses, är man vid medvetande då?
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-04-25 11:16:49 följande:
    När, i vilken situation hade du 60 i övertryck? Jag förstår inte riktigt..... när du var gravid förstår jag men hur mådde du då?? Var du hemma? Jösses, är man vid medvetande då?

I den situationen de mätte upp 60 / 40 så var jag på rutinkontroll på MVC...

Alltså... jag mådde superdåligt!

Kunde ej gå upp för trappor (fick krypa upp för trappor nästan hela grav.).  Satt jag på en stol fick jag ha pall under benen och luta huvudet framåt ca 10 sek varje minut för att ej svimma av.

Jag var konstant yr, såg dåligt, svartnade mkt och ofta framför ögonen. Orkade ej stå upp mer än ngr sekunder i taget. När jag gick hade jag med mig en ihopfällbar pall så jag kunde sätta mig ner (o luta huvudet fram så jag fick upp blod till huvudet) - ca en gång i minuten.  MEN då hade jag kanske 70 el 80 i övertryck, eftersom de somsagt bara mätte upp 60/40 EN gång. 

Var hemma ja...  kunde ej sköta hushåll eller laga mat eftersom jag bara svimmande hela tiden...

DOCK gick det över DIREKT när jag hade fött ut mina barn, så troligen tryckte de på ngn nerv etc...

:(         
  • Anonym
    Eisa skrev 2012-04-25 11:13:29 följande:
    Brusalvedon eller LOKA (eller liknande) hjälper om man känner sig klen. Vätska och salt.

Alvedon är inte bra att äta för jämnan.
  • Little Ms Chatterbox
    Eisa skrev 2012-04-25 11:14:01 följande:
    Tror man ska ner på ett undertryck på 40 eller lägre för att det ska vara fara för the kidneys.
    Det kanske stämmer. Jag kommer bara ihåg att jag har hört en siffra. 
    Har suttit och vaktat vid en dödsbädd och noterade att njurarna hade slutat lämna urin.

TS, det jag skrev handlar inte alls om dig/er med lågt blodtryck, personen hade andra skador som orsakade dödsfallet. Jag vill inte skrämma upp er med en massa hemskheter! 
  • Anonym

För att få bättre blodcirkulation har jag nu rotat fram spikmattan har för mig att den hjälper ganska bra.
    Men om inte annat är det ju skön.... 

• Lycka 1
    Anonym skrev 2012-04-25 19:44:34 följande:
    För att få bättre blodcirkulation har jag nu rotat fram spikmattan har för mig att den hjälper ganska bra.
    Men om inte annat är det ju skön.... 

Rapportera gärna sen om den hjälper
  • Anonym
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-04-25 19:35:05 följande:
    Det kanske stämmer. Jag kommer bara ihåg att jag har hört en siffra. 
    Har suttit och vaktat vid en dödsbädd och noterade att njurarna hade slutat lämna urin.

TS, det jag skrev handlar inte alls om dig/er med lågt blodtryck, personen hade andra skador som orsakade dödsfallet. Jag vill inte skrämma upp er med en massa hemskheter! 

Nä jag blev inte speciellt rädd då mitt tryck inte är skadligt.
    Det är den senaste tiden som jag känt mig väldigt yr och så men som ssk på jobbet sa så kan det vara så att bebisen klämmer en pulsåder eller nåt sånt.
    Jag brukar aldrig annars  må dåligt av att ha lägre tryck. Men dålig cirkulation är inte kul.
    Fryser ju fär jämman om fingrarna   
  • Eisa
    Anonym skrev 2012-04-25 13:40:03 följande:
    Alvedon är inte bra att äta för jämnan.
    Jo en gång i timman skulle jag rekommendera.

Närå, jag skrev slarvigt. Jag menade att när man känner sig förkyld så kan man bli ännu klenare och då är brusalvedon ett lämpligare alternativ än tablett-alvedon. OBS! Egen erfarenhet endast.
  • Eisa
    Eisa skrev 2012-04-25 22:35:35 följande:
    Jo en gång i timman skulle jag rekommendera.

Närå, jag skrev slarvigt. Jag menade att när man känner sig förkyld så kan man bli ännu klenare och då är brusalvedon ett lämpligare alternativ än tablett-alvedon. OBS! Egen erfarenhet endast.
    Alltså: lågt blodtryck och frisk: drick LOKA
                lågt blodtryck och virus-sjuk: välj brusalvedon
  • Eisa

Förlåt TS det var hjärndött av mig att rekommendera motion. Ser att du redan rör dig.

• Anonym

Vet inte om jag inbillar mig men jag tror spikmattan hjälper. Lägger den i sängen och lägger händerna på och liksom tynger ner händerna i mattan.
    Igår somnade jag på den, va helt varm i ryggen när jag vaknade efter ca 30min 

Svar på tråden Lågt blodtryck och dålig blodcirkulation!