• Anonym

Lågt blodtryck och dålig blodcirkulation!

Jag har ganska lågt blodtryck och blir ofta väldigt yr. Trycket ligger ungefär på 95/55 och sist jag va hos barnmorskan (är i v.27) Så hade jag brottom dit och skyndade mig. Med andan i halsen mätte dom trycket som då låg på 115/65.
    Jag blir ofta otroligt yr när jag ligger i sängen och får känslan av att jag ska falla ur. Även när jag böjer mig framåt.
    Dåligt blodcirkulation har jag med. Sonen klagar jämt på att jag är så kall så jag vill knappt ta i honom på morgonen. Fast att jag gör "fingergympa" så är mina fingrar iskalla.
    Jag röker inte och rör på mig ca 5-10km om dagen + att jag har ett fysiskt krävande arbete.

Någon som har ett bra tips eller råd?     

• Svar på tråden Lågt blodtryck och dålig blodcirkulation!
  • Anonym

Låg i sängen nu och skulle läsa saga för sonen. Böjde huvudet lite för mycket bakåt och herrejissus va det snurrade då. Karussellen gick ordentligt så efter en stund va jag tvungen att resa mig upp kunde helt enkelt inte ligga kvar

• Anonym
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-04-23 22:03:34 följande:
    Men shit alltså! Vad lågt ni har! Fungerar era njurar med så lågt blodtryck?

Har aldrig hört att det inte ska varaok. Har fått höra "va glad att du har lågt för dom som har lågt lever längre"
  • Coruscant

Har också lågt blodtryck - järntabletter och mycket vätska är superviktigt för mig, annars svimmar jag.men det är otroligt jobbigt att ofta vara yr och inte orka...

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-04-24 06:34:55 följande:
    Har aldrig hört att det inte ska varaok. Har fått höra "va glad att du har lågt för dom som har lågt lever längre"
    Öh? Lågt blodtryck är bra men INTE när det är för lågt som nån påstod sig ha 60 i övertryck . Det är inte normalt och då fungerar man inte normalt. Då är du garanterat inte hemma utan ligger på intensiven för ditt liv! Ett BRA blodtryck ligger på 110/60. Där har du ett sunt tryck om du är ung och frisk. Sen kan det variera mycket. Man brukar säga att ett normalt tryck som de flesta har är runt 130/70. Men det varierar som sagt. Tro mig jag vet, jag jobbar inom sjukvården.
  • Lycka 1

Här är en till med lågt blodtryck, jag är dock inte gravid.
    Brukar ligga på ungefär 90/54. Jag är ofta yr och kan aldrig resa mig snabbt utan att det svartnar för ögonen.

För drygt tre veckor sedan hade vi en helg på hotell, troligen har jag gått upp på natten och svimmat, ramlade baklänges och slog bakhuvudet i klinkergolvet. Vaknade på morgonen, hade så fruktansvärt ont och kräktes. Det blev ambulans till sjukhuset och hjärnskakning som diagnos.
    Jag var hemma i två veckor och började skolan igen förra veckan men jag mår fortfarande inte bra. Orkar bara till lunch, sen kommer huvudvärk, trötthet, yrsel och illamående.

För snart 5 år sedan gjorde jag kejsarsnitt och då sjönk trycket till 50/30. Kan lova att jag mådde dåligt då och kände verkligen att nu dör jag.      

• Little Ms Chatterbox
    Anonym skrev 2012-04-24 06:34:55 följande:
    Jag kommer inte ihåg exakt men under ett visst tryck klarar inte kroppen, njurarna av att rena blodet. Det behövs ett visst tryck i kapilärerna för att överföringen mellan ska fungera. Blodet ska pressas igenom. Kolla i den länken jag skickar med, under stycket Urinet bildas i flera steg är det en bild som visar, titta vid punkt ett.

http://www.1177.se/Kronoberg/Tema/Kroppen/Matsmaltning-och-urinvagar/Njurar-och-urinvagar/
    Jag skumläste bara så jag hittade inga exakta siffror där heller men det kan hända att det står nånstans ändå. Jag ska se om jag hittar det senare.
  • Anonym (Likadan)

Har en godkänd blodtrycksmätare hemma och kollar lite då och då. Mitt genomsnitt ligger på 98/63. När jag har tränat går det upp till 103/65... 

• Anonym
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-04-23 18:20:54 följande:
    Drick mycket, det "späder ut" blodet så det blir mer innehåll i ådrorna. En hemmasnickrad förklaring på hur det fungerar, men som sagt det är bra att dricka mycket när man har lågt blodtryck. 

Stämmer inte. Bt blir inte högre bara för att man dricker.
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-04-24 06:58:31 följande:
    Öh? Lågt blodtryck är bra men INTE när det är för lågt som nån påstod sig ha 60 i övertryck . Det är inte normalt och då fungerar man inte normalt. Då är du garanterat inte hemma utan ligger på intensiven för ditt liv! Ett BRA blodtryck ligger på 110/60. Där har du ett sunt tryck om du är ung och frisk. Sen kan det variera mycket. Man brukar säga att ett normalt tryck som de flesta har är runt 130/70. Men det varierar som sagt. Tro mig jag vet, jag jobbar inom sjukvården.

Jobbar du inom sjukvården borde du vet att man kan ha 60 i övertryck. 

Själv ligger jag alltid på 75-80 i övertryck.   
Svar på tråden Lågt blodtryck och dålig blodcirkulation!