• Anonym (Syster)

Bröllop - Så otroligt sårad

Min brors bröllop. Det kändes redan innan som vi var bjudna lite på nåder, inte så att vi inte kommer överens, vi bara inte har så mycket gemensamt.
    Det skulle vara ett ganska pråligt bröllop med mycket folk, så vi klädde upp oss enligt koden och köpte en fin present.
    Väl där, först under ceremonin så fick vi inte ens sittplatser fast platserna längst fram var avsedda för familj. Vi fick stå längst bak, skulle vi se nåt var vi tvugna att stå i gången.
    Då var jag mest irriterad, men sa eller visade inget.
    Det var först under middagen jag verkligen tog illa upp.
    Bordet var ställt som ett "U". Brudparet satt i mitten på denna och åter igen familjen närmast omkring. Förutom jag och min sambo då, vi satt i ena ÄNDEN som dessutom sträckte sig in i ett annat rum! Vi såg dem inte öht, utan vi fick sitta där folk med småbarn satt för att de inte skulle störa.

Jag vet inte vad jag ska känna, jag är mest arg. På festen efter pratade han och var som vanligt, jag vet inte alls om han hade någon baktanke, men inte kan jag ta upp det med honom, vill inte förnärma eller såra honom om det inte var medvetet..

Hur hade ni upplevt det? 

• Svar på tråden Bröllop - Så otroligt sårad
  • Anonym

Sånt här är precis varför vi valt att resa bort och gifta oss i hemlighet bara vi två. Vi slipper bjuda personer som vi inte vill se på vårt bröllop men FÖRVÄNTAS bjuda så som vissa syskon, skilda föräldrar med respektive osv osv. 

• kattis1234

@

Anonym skrev 2012-04-24 08:55:31 följande:
    Du säger lite emot dig själv... var vigseln utomhus ....ni var först där men alla sittplatser var paxade av alla andra?

Vi fattar att vid middagen var platserna utmärkta men inte vid själva vigseln.

Tagga ner lite, vi har inte heller suttit vid honörsbordet då våra syskon gift sig . Det var bara deras föräldrar samt tärnor. Jag har aldrig uppfattat att jag inte skulle räknas till familjen för det.

Vem tyckte du att du skulle ha puttat bort ifrån det bordet? Räkna och rita upp så ser du att det inte finns så jättemånga platser.Glad 
    Om man läser vad Ts skriver, så fanns det reserverade platser vid vigseln åt resten av familjen utom för henne och hennes man. 

Detta i kombination att Ts placerades med avlägsna släktingar som hon inte har gemensamt med, dessutom i barnhörnan.

Kan man vara tydligare mot sin syster "sorry, men vi bjöd dig endast för att du är min syster, men helst hade vi inte velat ha dig med" och har man inget otalt, såklart man blir sårad.

Hade det varit en historik av ovänskap så hade man kanske förstått det hela.

Sedan vet man inte, Ts bror har kanske gjort en klassresa och skämdes för systern och trodde inte att hon skulle uppföra sig. Men jag får inte det intrycket, mer än själva klassresan då.

Fast som jag tolkade det fanns andra syskon till brodern på närmare plats; skämdes han då inte för dessa? Och för övrigt om man nu är så mån om att "visa klass" så gör man det genom att följa etiketten inte genom att "markera". Vill man inte ha någon där bjuder man inte, bjuder man så uppför man sig enligt god ton. Och övriga gäster skall inte vara "först på kakfatet" och norpa attraktiva platser i kyrkan/utomhus whatever. Har man "klass" VET man att de som släktmässigt står nära sitter närmare brudparet. Det är inte först till kvarn i sådana sammanhang. Där avslöjar sig övriga gäster i fråga om vett och etikett.
  • Anonym
    Anonym (Syster) skrev 2012-04-24 08:24:07 följande:
    Min brors bröllop. Det kändes redan innan som vi var bjudna lite på nåder, inte så att vi inte kommer överens, vi bara inte har så mycket gemensamt.
    Det skulle vara ett ganska pråligt bröllop med mycket folk, så vi klädde upp oss enligt koden och köpte en fin present.
    Väl där, först under ceremonin så fick vi inte ens sittplatser fast platserna längst fram var avsedda för familj. Vi fick stå längst bak, skulle vi se nåt var vi tvugna att stå i gången.
    Då var jag mest irriterad, men sa eller visade inget.
    Det var först under middagen jag verkligen tog illa upp.
    Bordet var ställt som ett "U". Brudparet satt i mitten på denna och åter igen familjen närmast omkring. Förutom jag och min sambo då, vi satt i ena ÄNDEN som dessutom sträckte sig in i ett annat rum! Vi såg dem inte öht, utan vi fick sitta där folk med småbarn satt för att de inte skulle störa.

Jag vet inte vad jag ska känna, jag är mest arg. På festen efter pratade han och var som vanligt, jag vet inte alls om han hade någon baktanke, men inte kan jag ta upp det med honom, vill inte förnärma eller såra honom om det inte var medvetet..

Hur hade ni upplevt det? 

Jag hade ställt till med en scen på bröllopet och spelat dum, så alla skulle fatta vilka idioter dom är. Man gör inte så där, tar bort några från sin familj och ... nej. Sjukt. Ni borde reagerat där och då för det där är fan oacceptabelt!
  • Anonym

En tanke.. har ni bråk i bakgrunden eller att du svikit honom eller liknande? Annars helt oacceptabelt som sagt.

Alltså jag hade nog gått ut fårn bröllopet på en gång, inte accepterat det där. Typ sagt något om att det måste ha blivit "fel" och vi hamnat på fel platser. Att vi tillhör ju familjen och liknande   

• YokohamaNr2

Väldigt trist situation

Inte alls lika illa kanske men min kusin som jag inte är jättenära iofs satte min man längst längst längst bort med typ nyförlösta mammor med ammande barn. Vi tyckte det var otroligt skumt faktiskt. Han pratar inte Svenska (är Brittisk) men det fanns fransoser, tyskar som alla samtalade på engelska vid  mitten av bordet. De han satt bredvid gick ju ut med sina bebisar stup i kvarten så han hade ju inte så kul Han visste inte heller om den svenska seden att man särar på gifta par stackarn

På min brors bröllop däremot fick vi jättebra platser, de hade verkligen tänkt till och det var inte de lättaste familjerna heller med styvföräldrar, styvsyskon, styvfarföräldrar mm, så det går ju bara man vill!

• Lavish
    kattis1234 skrev 2012-04-24 12:05:16 följande:
    @Om man läser vad Ts skriver, så fanns det reserverade platser vid vigseln åt resten av familjen utom för henne och hennes man. 

Detta i kombination att Ts placerades med avlägsna släktingar som hon inte har gemensamt med, dessutom i barnhörnan.

Kan man vara tydligare mot sin syster "sorry, men vi bjöd dig endast för att du är min syster, men helst hade vi inte velat ha dig med" och har man inget otalt, såklart man blir sårad.

Hade det varit en historik av ovänskap så hade man kanske förstått det hela.

Sedan vet man inte, Ts bror har kanske gjort en klassresa och skämdes för systern och trodde inte att hon skulle uppföra sig. Men jag får inte det intrycket, mer än själva klassresan då.

Fast som jag tolkade det fanns andra syskon till brodern på närmare plats; skämdes han då inte för dessa? Och för övrigt om man nu är så mån om att "visa klass" så gör man det genom att följa etiketten inte genom att "markera". Vill man inte ha någon där bjuder man inte, bjuder man så uppför man sig enligt god ton. Och övriga gäster skall inte vara "först på kakfatet" och norpa attraktiva platser i kyrkan/utomhus whatever. Har man "klass" VET man att de som släktmässigt står nära sitter närmare brudparet. Det är inte först till kvarn i sådana sammanhang. Där avslöjar sig övriga gäster i fråga om vett och etikett.
    Det kan ju iofs faktiskt vara så att brodern hade verkliga eller inbillade skäl att tro att systern inte skulle kunna föra sig, supa, säga korkade saker eller gud vet vad.

Det är dock inte ursäkt. Antingen lever man med att familjen ibland är pinsam, eller så tar man ett snack om den saken innan, öppet och ärligt.
  • Anonym (fortfarande)
    kattis1234 skrev 2012-04-24 12:05:16 följande:
    Och övriga gäster skall inte vara "först på kakfatet" och norpa attraktiva platser i kyrkan/utomhus whatever. Har man "klass" VET man att de som släktmässigt står nära sitter närmare brudparet. Det är inte först till kvarn i sådana sammanhang. Där avslöjar sig övriga gäster i fråga om vett och etikett.
    Det där funderade jag också på. Inte för att ta ansvaret från brodern, men hade jag varit bröllopsgäst och sett att bröllopsparets familjemedlemmar står längst bak utan sittplats hade jag SJÄLVKLART erbjudit min plats!!!
  • Anonym (Syster)
    Hannah76 skrev 2012-04-24 11:53:58 följande:
    Skojar du?

Detta hände för över två år sen och du ältar det fortfarande? Men har inte ens tagit upp set på riktigt med honom? Då verkar det mest som om du trivs med att ha offerkofta på dig.
    Hahaha, absolut inte. Det är inte det som var grejen. Jag är väldigt sårad ja för hur han betedde sig då och även gjort efteråt, nu funderar jag på hur vi ska göra inför vårat eget bröllop, därav ville jag veta om jag överreagerade eller om det var så illa som jag tyckte.
  • Anonym (Syster)
    Lavish skrev 2012-04-24 12:29:28 följande:
    Det kan ju iofs faktiskt vara så att brodern hade verkliga eller inbillade skäl att tro att systern inte skulle kunna föra sig, supa, säga korkade saker eller gud vet vad.

Det är dock inte ursäkt. Antingen lever man med att familjen ibland är pinsam, eller så tar man ett snack om den saken innan, öppet och ärligt.
    Jag gör inte mycket väsen av mig, varken dricker eller något annat, så det är omöjligt att det skulle vara något sånt.. 
  • Anonym (fortfarande)
    Anonym (Syster) skrev 2012-04-24 12:34:25 följande:
    Hahaha, absolut inte. Det är inte det som var grejen. Jag är väldigt sårad ja för hur han betedde sig då och även gjort efteråt, nu funderar jag på hur vi ska göra inför vårat eget bröllop, därav ville jag veta om jag överreagerade eller om det var så illa som jag tyckte.
    Förstår att tankarna och känslorna hinner ikapp dig i det här läget. Jag skulle dock INTE svara med samma mynt. Skulle skämmas ihjäl framför de andra bröllopsgästerna att göra en så'n grej...
Svar på tråden Bröllop - Så otroligt sårad