• Anonym (Syster)

Bröllop - Så otroligt sårad

Min brors bröllop. Det kändes redan innan som vi var bjudna lite på nåder, inte så att vi inte kommer överens, vi bara inte har så mycket gemensamt.
    Det skulle vara ett ganska pråligt bröllop med mycket folk, så vi klädde upp oss enligt koden och köpte en fin present.
    Väl där, först under ceremonin så fick vi inte ens sittplatser fast platserna längst fram var avsedda för familj. Vi fick stå längst bak, skulle vi se nåt var vi tvugna att stå i gången.
    Då var jag mest irriterad, men sa eller visade inget.
    Det var först under middagen jag verkligen tog illa upp.
    Bordet var ställt som ett "U". Brudparet satt i mitten på denna och åter igen familjen närmast omkring. Förutom jag och min sambo då, vi satt i ena ÄNDEN som dessutom sträckte sig in i ett annat rum! Vi såg dem inte öht, utan vi fick sitta där folk med småbarn satt för att de inte skulle störa.

Jag vet inte vad jag ska känna, jag är mest arg. På festen efter pratade han och var som vanligt, jag vet inte alls om han hade någon baktanke, men inte kan jag ta upp det med honom, vill inte förnärma eller såra honom om det inte var medvetet..

Hur hade ni upplevt det? 

• Svar på tråden Bröllop - Så otroligt sårad
  • Blöjor111111

jag skulle ha tagit stolen och gått med min sambo och satt mig nära brorsan. Liksom klämt mig in, jag skulle inte ha brytt mig vad andra tyckte, HAN är min bror! Skulle ha sagt med ett leende jag vill vara nära min bror på hans stora dag.

• Blöjor111111

Han tänkte säkert inte på det eftersom han var nervös inför bröllopet och man tänker inte klart den dagen.

• sextiotalist

Så trist att det blev så. Lustigt egentligen, om man nu vill ha ett bröllop med klädkod och allting så borde man känna till hur placeringen skall vara.

De som kan detta tänkte nog ett och annat "är de ovänner etc".

Man får ordna sitt bröllop precis som man vill, man behöver inte ha bordsplacering enligt vett och etikett-boken. Men man måste också vara medveten om vilka signaler man sänder ut.

De placerade er som vänner som inte stod så nära, men ändå måste bjudas, jag förstår att det känns väldigt trist.       

• Anonym (Syster)
    Blöjor111111 skrev 2012-04-24 08:31:35 följande:
    Han tänkte säkert inte på det eftersom han var nervös inför bröllopet och man tänker inte klart den dagen.
    Men att de kommit ihåg alla andra? Det var ju bordsplaceringar som de ställt ut! Vi var ju inte bortglömde så sett, vi sattes så långt bort man bara kunde..
  • sextiotalist
    Blöjor111111 skrev 2012-04-24 08:31:35 följande:

Bordsplaceringen bör vara bestämd långt innan bröllopsdagen
  • Anonym (Syster)
    sextiotalist skrev 2012-04-24 08:32:43 följande:
    Så trist att det blev så. Lustigt egentligen, om man nu vill ha ett bröllop med klädkod och allting så borde man känna till hur placeringen skall vara.

De som kan detta tänkte nog ett och annat "är de ovänner etc".

Man får ordna sitt bröllop precis som man vill, man behöver inte ha bordsplacering enligt vett och etikett-boken. Men man måste också vara medveten om vilka signaler man sänder ut.

De placerade er som vänner som inte stod så nära, men ändå måste bjudas, jag förstår att det känns väldigt trist.       
    Vi är inte "ovänner", vi ses alltid som vänner och har inget emot varandra.. Vi träffas däremot inte så ofta eftersom han är ganska mycket äldre än mig.. Och det var de som satt ut platserna..
  • Blöjor111111
    Anonym (Syster) skrev 2012-04-24 08:33:06 följande:
    Men att de kommit ihåg alla andra? Det var ju bordsplaceringar som de ställt ut! Vi var ju inte bortglömde så sett, vi sattes så långt bort man bara kunde..
    Oj var det bordsplaceringar? Då skulle jag också blivit enormt sårad, jag skulle nog gråta. Jag tycker att du ska säga det till din bror att det var enormt sårande eftersom du trodde att du betydde mer för honom. Säg att du är sårad in i själen. Jag skulle i så fall ge min bror enorma skuldkänslor, precis vad du ska ge.
  • Anonym

Det finns inga speciella platser i kyrkan , mer än att det är en sida om man tillhör bruden, eller en sida om man tillhör brudgummen. Ni skulle ha suttit på höger sida. Det gäller att vara i tid.

Sen då det gäller borsplacering så brukar det ofta gå till så här :

Den traditionella bordsplaceringen vid en bröllopsmiddag utgår ifrån brudparet vid honnörsbordet.
    Bredvid bruden sitter brudens far som har brudgummens mor till bordet.
    Bredvid brudgummens mor sitter vigselförrättaren om det är en man.
    Bredvid brudgummen sitter brudens mor, som har brudgummens far till bordet, och bredvid denne sitter vigselförrättaren om det är en kvinna.
    Marskalk och tärna sitter ofta också vid honnörsbordet.

Efter denna placering gäller i princip att ju närmare släkt desto närmare brudparet.

• Anonym

Dina föräldrar och ev andra syskon måste ju ha reagerat?

• hallontryffel

Var ni placerade med andra i er livssituation? Hade ni trevligt vid er ände av bordet?
    Om nu din bror är så pass mycket äldre kan han/de ju tänkt att ni får det roligare tillsammans med dem ni placerades bredvid?

Svar på tråden Bröllop - Så otroligt sårad