Jag kan inte riktigt säga att jag haft problem då det tog sig på 3:e försöket men det var verkligen tvungen att ta då jag inte ville föda för nära jul och inte ville ha en bebis 2013. Så jag körde allt.
Först hade jag noggrant fört anteckningar över mina cyklar, jag visste precis hur långa dom var och att min ÄL skulle skilja sig från "standard". Jag hade temperatur och annat från flera månader tillbaka (användet fertilityfriend och en iphone app). Sen beställde jag nog med ÄL stickor för att kunna använda hela cykeln om det så var nödvändigt, började på dag 6, bara två dagar efter mensen slutade.
Jag sparade alla och hade dom tejpade på ett papper för att hålla koll. Samtidigt började jag med bidrottninggele. Jag fick två stegringar den månaden. Den första kom precis när alla standard appar osv tycker att ägglossning ska äga rum, alltså för en med 28 dagar. Men mina ÄL symtom var väldigt svaga och kändes inte alls rätt. Vi hade såklart sex men jag fortsatte med bidrottninggelen och ÄL stickor. Flera dagar senare kom stegring nummer två som förklarade varför jag får flytningar två gånger per månad, hade undrat lite men trott att det var annat än ÄL flytningar, tack vare bidrottninggelen blev flytningarna mer uppenbara och även resten av symtomen som värken osv. Det var inget tvivel om att jag hade ÄL, alltså nästan en vecka senare än vad jag trott de två månader innan som vi inte lyckats på. Vi såg även till att ha långt och mysigt sex med orgasm för båda, det var en mysig månad :)
Cirka 11 dagar senare plussade vi! Jag tror nog inte att jag har svårt att få barn men jag vet att det fungerade tack vare att alla bitarna föll på plats med alla hjälpmedel. Att använda ÄL test och annat utan att föra anteckningar är ren slöseri med tid. Det positiva med att försöka och inte få plus är att man har en chans att lära sig sin kropp, man har inte alls så mycket koll som man tror.