• Golddigga

Pigmentfläckar i ansiktet!!

Fick mitt andra barn för två månader sen och solade solarium när hon var en vecka då jag var vit som en skolkrita! Direkt efter solningen så fick jag svagt gråa fläckar ovanför munnen och på båda kinderna. Direkt efter det köpte jag solskydd 50 och inget mer solarie. Idag var det sol ute och jag var ute "normalt" mellan 11-15 och satt på uteplatsen en timmme  med en keps på huvudet och skyddade ansiktet. ÄNDÅ var fläckarna lite mer grå!!!!! ok att jag inte kan sola ansiktet alls men jag måste ju kunna vara ute normalt i solen? Jag hade ju solskydd 50 i ansiktet! 

Med första barnet hade jag inga problem med pigmentfläckar.

Kommer dessa förvinna?
    Vad önskar ni att någon sagt till er innan som färbättrat eller förhindrat fläckar?
    Dela med er av era erfarenheter och tips och trix!       

• Svar på tråden Pigmentfläckar i ansiktet!!
  • Lotta75

Hej igen!
    Har surfat runt lite av och an och hade läst på ett annat ställe om en som provar yellow cream. Trodde att det var du som skrivit om den men upptäckte att det inte var så. försöker desperat hitta något som kan hjälpa....

• turkos77
    Lotta75 skrev 2013-05-05 09:18:11 följande:
    Hej Golddigga!

Jag har samma problem som dig. Har under flera års tid haft en brun rand strax ovanför läppen som inte stört mig direkt. Men efter en resa i vintras blev området större och jag blev panikslagen, det ser ut som muschtas. Jag gjorde två IPL- behandligar som gjorde saken dubbelt värre. Det är verkligen knäckande. Sommaren är på intågande och jag vet att jag måste skydda mig från solen. JAg såg att du använder Dermaceutic yellow cream. Har nu provat använda den två nätter. KAn du berätta lite hur din hud reagerade när du använde den i början. jag tycker ju att krämen gör att området nu syns tydligare än för två dagar sedan. Blir huden rodnande, flagnande eller ska pigmenteringen bara ljusna efter en tid. Tacksam för svar!
    Jag har använt den. Även den starkare spot peel. SPot peelen använde jag i en månad när mina fläckar var som värst.. Nu använder jag yellow cream i några dagar om jag varit ute i solen och börjat få fläckar igen. Har knappt några längre. Stor skillnad efter att ha gått med en riktigt mörk mustasch. Yellow cream använder jag som en slags underhållskräm när det är på väg tillbaka.. Så har du mycket problem tycker jag att du ska använda spoot peel först, den är starkare än yellow.

Huden blir röd, irriterad och det flagnar. Vissa dagar kan det göra riktigt ont att lägga på den. Fläckarna ser mörkare ut under behandlingsperioden. Blir liksom gråare. Detta försvinner när du slutat med krämen och hyn har börjat läka igen. 
  • Lotta75

Hudterapeuten rådde mig att inte göra spotpeel nu när det blir sommar. Man ska göra den i höst på det mörka halvåret, men tyckte att jag kunde använda yellow cream under hela sommaren. Om den gör huden irriterad kanske det inte heller är så bra ide, då blir man ju känsligare för solen också.

• Liniz77

Differin har hjälpt mig tre ggr efter graviditet med fläckar. Ett medel mot finnar med avitamin syra. Tog lite tid. Så länge du ammar ska du undvika solen t dess hormonerna är normala igen.

• Isola02

Gammal tråd, men skriver ändå.

För några år sen råkade jag ut för detta.  Hade varit ute en hel dag i trädgården i vårsolen, och plötsligt hade jag en gråbrun "mustach" på överläppen!   Hade aldrig ens haft antydan till detta tidigare, och gravid var jag inte heller. Dock åt jag p-piller. 
    Jag blev helt panikslagen, köpte en väldigt dyr creme som skulle få bort det, men det hjälpte inte nämnvärt
    Inte förrän till hösten bleknade det.  Jag har läst en massa om att det kan vara otroligt svårt att bli av med detta.

Jag har efter använt spf 50 på överläppen, och det har peppar peppar inte kommit tillbaka!
    Nu syns inte ett spår av det, så det går att bli av med det.  Fast jag är alltid lite orolig när jag solar, att det ska komma tillbaka igen, 

• turkos77

Mina var riktigt illa innan ja gjorde min spot peel. Efter att jag gjort den är de så gott som borta. Men jag använder alltid solskydd i ansiktet numera. Och ligger inte och pressar med ansiktet i solen längre. Brukar ha en hatt över ansiktet när jag solar.

• Bali

Hej! Nu har även jag drabbats av det här, alltså en pigmentförändring ovanför överläppen. Den kom från ingenstans och helt utan förvarning för två dagar sen. Jag är inte gravid och tar hormoner i form av p-piller eller liknande. Jag befinner mig på Bali just nu och har varit i varmt och soligt klimat sedan i mars, men på fredag ska jag till Sydney och där är det vinter än som tur är. Borde jag göra något åt min pigmentförändring nu eller vänta tills jag kommer hem om två veckor? Vad borde jag göra så här tidigt i processen? Ni verkar ha koll på det här! Ge mig råd snälla ni, helst råd och tips om sånt ni har testat själva och fått resultat utav!

• turkos77
    Bali skrev 2013-07-31 02:46:10 följande:
    Hej! Nu har även jag drabbats av det här, alltså en pigmentförändring ovanför överläppen. Den kom från ingenstans och helt utan förvarning för två dagar sen. Jag är inte gravid och tar hormoner i form av p-piller eller liknande. Jag befinner mig på Bali just nu och har varit i varmt och soligt klimat sedan i mars, men på fredag ska jag till Sydney och där är det vinter än som tur är. Borde jag göra något åt min pigmentförändring nu eller vänta tills jag kommer hem om två veckor? Vad borde jag göra så här tidigt i processen? Ni verkar ha koll på det här! Ge mig råd snälla ni, helst råd och tips om sånt ni har testat själva och fått resultat utav!
    Du ska inte göra något så länge du är solbränd. Ska helst vänta 6 veckor efter du har solat. Jag skulle gjort det till tidig höst här hemma. Rekommenderar verkligen spot peel från dermaceutica. Du tar kräm på stället du har fläckar i en månad. Du kommer se för jäklig, det kommer rodna och flagna. Men mina fläckar försvann till 90%. Helt klart värt det. Kostar drygt 600 för en tub. 

Jag har provat allt innan. Laser, alla krämer du kan tänka dig. Detta är det enda som har fungerat. Nu underhåller jag mina fläckar med yellow cream från samma märke. Inte lika starkt men jag tar det direkt när jag börjar se att jag får fläckar. Räcker med 2-3 dagar då.
  • AnnaSanna

Skulle bara säga att jag beställde en kräm på internet som heter Depigment, den ska ta bort solfläckarna på djupet permanent. Lång process på 3 månader, men jag har inte ens en tendens till solfläckar över munnen nu, förr såg det ut som en mörk mustash. Man fick gno in krämen ordentligt morgon och kväll..i början blir det mörkare för att pigmentet tar sig till hudytan, men sen blir det bara bättre och bättre :) kanske inte funkar på alla, men funka för mig. Kram alla!!

• lilywashere

Vad har ni för erfarenheter av kemisk peeling på salong? Jag överväger ipl mot mina pigmentfläckar men efter att ha läst här i tråden så börjar jag tvivla på om det är rätt metod. Jättetacksam för svar!! :)

Jag fick pigmentfläckar för 8 år sedan, inte i samband med graviditet, och det har bara gradvis blivit sämre -nu är min hud helt fläckig!! Min mamma har samma sak så det är nog ärftligt tyvärr.

• petrasvensson

Jag hade pigmentfläckar i ansiktet och på kroppen och jag köpte en e-dermastamp förra veckan från www.e-dermastamp.se och det ser mycket bättre ut än vad det gjorde tidigare, några behandlingar till och de är borta hoppas jag :D

• Catarina132

Har länge brottats med pigmentfläckar på min överläpp och höll på att bli galen! Efter min graviditet så vart det ännu värre och besökte en salong som tipsade mig om Dermaceutics produkter. Har använt Yellow cream under ett år nu och det är nog bland det bästa som hänt mig. Använder den tillsammans med light Ceutic & Foamer 5. Jag handlar all mina produkter på sethandsally  

• Mamma till två gullegrisar
    Catarina132 skrev 2016-06-22 10:37:12 följande:

Har länge brottats med pigmentfläckar på min överläpp och höll på att bli galen! Efter min graviditet så vart det ännu värre och besökte en salong som tipsade mig om Dermaceutics produkter. Har använt Yellow cream under ett år nu och det är nog bland det bästa som hänt mig. Använder den tillsammans med light Ceutic & Foamer 5. Jag handlar all mina produkter på sethandsally  

Försvinner "mustaschen" helt med hjälp av yellow cream?

Hur länge ska man behandla?
Svar på tråden Pigmentfläckar i ansiktet!!