• Golddigga

Pigmentfläckar i ansiktet!!

Fick mitt andra barn för två månader sen och solade solarium när hon var en vecka då jag var vit som en skolkrita! Direkt efter solningen så fick jag svagt gråa fläckar ovanför munnen och på båda kinderna. Direkt efter det köpte jag solskydd 50 och inget mer solarie. Idag var det sol ute och jag var ute "normalt" mellan 11-15 och satt på uteplatsen en timmme  med en keps på huvudet och skyddade ansiktet. ÄNDÅ var fläckarna lite mer grå!!!!! ok att jag inte kan sola ansiktet alls men jag måste ju kunna vara ute normalt i solen? Jag hade ju solskydd 50 i ansiktet! 

Med första barnet hade jag inga problem med pigmentfläckar.

Kommer dessa förvinna?
    Vad önskar ni att någon sagt till er innan som färbättrat eller förhindrat fläckar?
    Dela med er av era erfarenheter och tips och trix!       

• Svar på tråden Pigmentfläckar i ansiktet!!
  • Insatt
    Karo77 skrev 2012-05-01 23:25:48 följande:
    Insatt: denna kram ar (water And sweat resistant)!!!!

Finns den i Sverige? Låter ju underbart!
  • Karo77
    Insatt skrev 2012-05-01 23:27:27 följande:
    Finns den i Sverige? Låter ju underbart!

Jag skrev namnet och market sa ni kan kolla upp det.
  • Insatt
    Karo77 skrev 2012-05-01 23:58:18 följande:
    Jag skrev namnet och market sa ni kan kolla upp det.

Det verkar inte finnas nått 100 skydd i Sverige. *suck* Jag får sy mig en vidbrättad hatt i jeans.
  • Golddigga

Man kan säkert hitta och beställa via nätet. Jag använder smink, undrar om det blir kladdigt i ansiktet. Jag blev det av en jag köpte på apoteket i solskydd 50.

Sen hittade jag en från märket Kiel ultra light. Helt fantastiskt att ha i ansiktet!

• Fashionista1

Har också fått mörka pigmentfläckar i ansiktet av graviditeten, ska dock prova dermaroller eller IPL laser för att få bort det om det inte bleknar av sig självt. Tror inte särskilt mkt på krämer o dylikt som "bleker". Men att skydda sig med solskyddsfaktor är jättebra.

• sagström

När jag var gravid med 1:an var jag lite försiktig med solen men hade ingen aning att det gällde även efter grav. Blev som fläckig, mest pannan när våren kom och dottern var ett par månader. Köpte en stor hatt och var försiktigt med solen. Men för mig bleknade fläckarna redan samma sommar och försvann sen. Nu när solen kommit är min 2:à dotter fyra månader och häromdagen upptäckte jag att jag blivit brun i ansiktet men kan inte se att det är ojämnt. Så, det finns hopp! Men jag är lite försiktig. Fick höra av en hudläkare när jag fick fläckarna att de inte skulle försvinna och blev superdeppig, inte nog med att kroppsdelarna hänger och man tappat så mycket hår att jag nästan är flint på halva huvudet, då ska man bli fläckig med. Så det kan hända att det är lite olika från person till person. Jag funderar på om det kan ha att göra med randen på naveln, jag menar att när den syns har man något överskott/fuffens med pigment. Fick ni rand på magen?

• Golddigga

Jag fick ingen rand på magen under båda graviditeterna men efter förlossningen kom den. Precis lika med båda men med första fick jag inga fläckar men nu med andra födde båda barnen på våren. Ändå skillnaden är jag denna gång gick jag och solade solarium en vecka efter förlossningen ångrar nu! Men jag hoppas och ber till gud att de försvinner när jag även slutar amma..

Man blir ju lite gladare när man läser nåt positivt om "sjukdomen"...

• ÄjKäj

Här är en till som lider av de hemska fläckarna i ansiktet... Har alltid älskat att sola och har alltid haft en jämn o fin solbränna i ansiktet. När jag var i vecka 7 med min kille som nu är ett halvår så åkte jag till Malta. Självklart låg jag o stekte som vanligt, jag hade solkräm men inte så hög faktor eftersom jag inte brukar vara så känslig för solen.. Fläckarna kom, två stora på kinden, flera i pannan samt över läppen :( De har inte minskat alls utan jag ser fortfarande ut som en spräcklig katt i ansiktet...

Jag köpte Super Glandin Anti Pigment Creme från bodystore, var jättenoga med att smörja varje dag.. Hände aboslut ingenting med fläckarna!!! Var hos hudläkare som sa att de kanske försvinner o skickade ut mig igen. Men det gör de inte, de sitter där de sitter.

Jag bryr mig inte särskilt mycket om mitt utseende o gillar inte smink, men dessa fläckar retar ihjäl mig. Jag har fått två barn tidigare och detta kom först nu, med tredje barnet...  

• ÄjKäj

På tal om din fråga TS, jag önskar verkligen att någon hade sagt till mig att vara extra försiktig med solning när jag var gravid. Kanske låter dumt, men jag hade faktiskt inte den minsta aning om att det kunde bli pigmentfläckar lättare för att man var gravid... Jag tycker man borde informera bättre om det, att hormonerna påverkar pigmenten mycket och att man då blir extra känslig.. Jag ångrar djupt den solningen på Malta och nu, när våren äntligen har kommit, så vågar jag knappt sitta i solen..

Svar på tråden Pigmentfläckar i ansiktet!!