• Golddigga

Pigmentfläckar i ansiktet!!

Fick mitt andra barn för två månader sen och solade solarium när hon var en vecka då jag var vit som en skolkrita! Direkt efter solningen så fick jag svagt gråa fläckar ovanför munnen och på båda kinderna. Direkt efter det köpte jag solskydd 50 och inget mer solarie. Idag var det sol ute och jag var ute "normalt" mellan 11-15 och satt på uteplatsen en timmme  med en keps på huvudet och skyddade ansiktet. ÄNDÅ var fläckarna lite mer grå!!!!! ok att jag inte kan sola ansiktet alls men jag måste ju kunna vara ute normalt i solen? Jag hade ju solskydd 50 i ansiktet! 

Med första barnet hade jag inga problem med pigmentfläckar.

Kommer dessa förvinna?
    Vad önskar ni att någon sagt till er innan som färbättrat eller förhindrat fläckar?
    Dela med er av era erfarenheter och tips och trix!       

• Svar på tråden Pigmentfläckar i ansiktet!!
  • Insatt
    sagström skrev 2012-05-05 09:52:07 följande:
    När jag var gravid med 1:an var jag lite försiktig med solen men hade ingen aning att det gällde även efter grav. Blev som fläckig, mest pannan när våren kom och dottern var ett par månader. Köpte en stor hatt och var försiktigt med solen. Men för mig bleknade fläckarna redan samma sommar och försvann sen. Nu när solen kommit är min 2:à dotter fyra månader och häromdagen upptäckte jag att jag blivit brun i ansiktet men kan inte se att det är ojämnt. Så, det finns hopp! Men jag är lite försiktig. Fick höra av en hudläkare när jag fick fläckarna att de inte skulle försvinna och blev superdeppig, inte nog med att kroppsdelarna hänger och man tappat så mycket hår att jag nästan är flint på halva huvudet, då ska man bli fläckig med. Så det kan hända att det är lite olika från person till person. Jag funderar på om det kan ha att göra med randen på naveln, jag menar att när den syns har man något överskott/fuffens med pigment. Fick ni rand på magen?
    Nej det tror jag inte. Randen på magen är ju någon hormongrej medan fläckarna i nyllet beror på överaktivt melanin, alltså färgämnet som påverkas av solen.
    Det ska bli spännande att se om jag slipper fläckarna nu när jag testar att vara utan p-ringen denna sommar. Om jag gör det kommer jag fan skaffa de barn jag ska ha (i skuggan ) och sen sterilisera mig! Som jag har nu kan jag inte använda underlagskräm för då ser min "tangorabatt" på överläppen grå ut.  
  • mat

Hejsan!

Jag tog bort mina pigmentfläckar men laser och alla försvann men efter en månad trots spf 50 är de tillbaks.

Jag funderar nu på att göra laser igen och sedan köpa yellow crem eller Thiospot Skin Roller för att förhindra att de kommer tillbaks.

Någon som hört något om dessa produkter?  

• Golddigga

Mat:

Men var det en månad efter du tog bort dom som de kom tillbaka? Under vilken månad kom de tillbaka? Hade du keps/Hatt oxå?

Det verkar inte vara nån som tagit bort dom och sedan bara kunnat vara ute i solen med solskydd?! Sa dom inte det?

• Golddigga

Är det nån med melasma som lyckats hålla fläckarna på en dräglig nivå? Så att det inte syns direkt året om?

• ausswe

jag har pigmentfläckar på överläppen. Har provat laser, funka inte. Alla möjliga krämer som inte fungera. Gjorde en spot peel och använde sedan spotcream från derma ceutic i en månad. fläckarna försvann!! Har aldrig varit så lycklig. De kommer fortfarande tillbaka om jag går ut utan solskydd men numera räcker det med att jag använder spot cream i tre dagar för att ta bort eventuella fläckar som har uppkommit. Lägger på krämen på natten. jag blir lite rödflammig och huden flagnar men det funkar ganska bra att täcka dessa dagar med smink.  Superprodukt. Jag bor i ett land där jag ständigt är i solen och jag har ändå typ 90% mindre fläckar nu än jag hade i Sverige.

• Insatt
    ausswe skrev 2012-06-03 20:39:48 följande:
    jag har pigmentfläckar på överläppen. Har provat laser, funka inte. Alla möjliga krämer som inte fungera. Gjorde en spot peel och använde sedan spotcream från derma ceutic i en månad. fläckarna försvann!! Har aldrig varit så lycklig. De kommer fortfarande tillbaka om jag går ut utan solskydd men numera räcker det med att jag använder spot cream i tre dagar för att ta bort eventuella fläckar som har uppkommit. Lägger på krämen på natten. jag blir lite rödflammig och huden flagnar men det funkar ganska bra att täcka dessa dagar med smink.  Superprodukt. Jag bor i ett land där jag ständigt är i solen och jag har ändå typ 90% mindre fläckar nu än jag hade i Sverige.

Åh! Nått som fungerat! Kul!
  • Mariecarol

TS vi är många med samma problem. Fick mina första pigmentfläckarför fem år sedan  efter en utlandsresa när jag åt p-pillermärket Yasmine. Jag gjorde misstaget att göra IPL-laserbehandling efter en rekommendation som gjorde fläckarna värre. Mitt råd är att gå till en hudklinik/hudläkare med gott rykte som kan se vilken typ av fläckar du har, och välja behandling utifrån detta. Jag har hört att kemisk peeling är att föredra om man har melasmafläckar vilket det ofta är om fläckarna är hormonbetingade. Jag ärr gravid nu men ska testa när graviditet och amning är över. 
    Och mina fläckar har blivit bättre, men jag undviker sol i ansiktet helt och hållet, trots solskyddsfaktor 50 i ansiktet. 
    Lycka till! 

• ausswe
    Insatt skrev 2012-06-04 07:01:55 följande:
    Åh! Nått som fungerat! Kul!
    japp. Jag är så fantastiskt glad att jag hittade denna produkten. tror att jag köpte och gjorde min peel på stureplanskliniken. Man får vara beredd att se för jävlig ut i en månad, jag jobbade men såg inte klok ut.  Men det var helt klart värt det. Från att ha gått med en svart överläpp kan jag idag gå helt utan smink. Fläckarna kommer förvisso tillbaka men de har helt klart minskat och det blir inte som det var innan. Jag lägger på kräm direkt när jag ser att de är på väg tillbaka så det hinner aldrig bli för mycket. 

Läste en amerikansk forskningstudie om detta. Mina fläckar kom helt plötsligt för 8 år sedan. Fattade aldrig varför. I denna studien hade de kontrollerat fläckarna och kommit fram till att kvinnor med hypotyreos var mer benägna till att få fläckar. Jag fick dem samtidigt som jag troligen fick min hypotyreos. 
  • Insatt
    ausswe skrev 2012-06-04 09:58:55 följande:
    japp. Jag är så fantastiskt glad att jag hittade denna produkten. tror att jag köpte och gjorde min peel på stureplanskliniken. Man får vara beredd att se för jävlig ut i en månad, jag jobbade men såg inte klok ut.  Men det var helt klart värt det. Från att ha gått med en svart överläpp kan jag idag gå helt utan smink. Fläckarna kommer förvisso tillbaka men de har helt klart minskat och det blir inte som det var innan. Jag lägger på kräm direkt när jag ser att de är på väg tillbaka så det hinner aldrig bli för mycket. 

Läste en amerikansk forskningstudie om detta. Mina fläckar kom helt plötsligt för 8 år sedan. Fattade aldrig varför. I denna studien hade de kontrollerat fläckarna och kommit fram till att kvinnor med hypotyreos var mer benägna till att få fläckar. Jag fick dem samtidigt som jag troligen fick min hypotyreos. 
    Jag har ärftlig benägenhet. Min mamma är jämnbrun av melasma i ansiktet och mina systrar har också fläckar.
  • Golddigga

Nä laser kommer jag inte göra då många faktiskt blivit värre. Kommer köra en kemisk peeling med syror i höst. Använder just ny produkter från priori och dom hjälper!! Dom har syra behandlingar i samma märke så jag kanske provar det. Men ska få en remiss till riktig hudläkare i höst så får jag välja efter det.

Svar på tråden Pigmentfläckar i ansiktet!!