• Anonym

    Begrava ett barn, separerade föräldrar...

    Kan man inte enas om att mamma pappa farmor, farfar osv sitter på första raden och bonusfamilj/släkt på andra, eller hur barnets föräldrar nu vill ha det när det är sista gången man träffas rörande barnet så vet jag inte vad... Pappan och mamman bör få bestämma gemensamt och alla andra får anpassa sig och acceptera vad de väljer.

  • Anonym
    Anonym (bonus) skrev 2012-05-03 09:52:54 följande:
    Jo visst är det bio-föräldrarna som har avgörandet, så klart. I det här fallet är ena bonusföräldern med familj inte välkomna av andra bioföräldern... så bioföräldrarna är inte överrens om hur det ska vara.
    Var ska begravningen hållas? Är det i Svenska kyrkan så får man inte hindra folk från att komma.
  • Anonym

    Ja, jag hade i alla fall verkligen inte propsat på att vara närvarande om något så fruktansvärt hade inträffat och min närvaro inte var önskvärd. Då hade jag tagit farväl på annat sätt och vid en senare tidpunkt. Och min partner hade fått bära mitt stöd med sig inom sig tills vi igen kunde vara tillsammans. 

  • Anonym

    Vi gjorde så här, närmast släkt satt längst fram som familj, Det var bio , bonus samt halvsyskon som satt längst fram, sen satt far och mor föräldrar, och övrig släkt. Alla vi satt på höger sida , längst fram på vänster sida satt bonus farmor och farfar, och deras barn mm sen övriga gäster.

    Vi jag (mamma) och min sambo och mitt barns pappa och hans nya satt alltså ihop längst fram tillsammans med nya syskon. Vi är trots allt båda sidor familj till de barn som vi förlorat.

    Ett tips till er att då alla ska fram och ta farväl, spela en fin låt som går på reapet  så att det inte är tyst. Sitt kvar tills alla lämnat kyrkan, och ta farväl själva. Det är nog jobbigt att vara och ta farväl av sitt barn, men sen att ta farväl och alla ska se på en är jättejobbigt.

    Prästen säger till gästerna i kyrkan att familjen önskar att ta farväl själva att alla ska gå ut då de lämnat en blomma, Sen reser ni er upp då ni är själva.

    Du var hans familj även fast mamman inte klarar acceptera det, men stå på er, Klart att du ska med och ta avsked. Beklagar av hela mitt hjärtaHjärta 

  • Anonym
    Furstinna skrev 2012-06-09 09:13:59 följande:
    Donum: om man vet med sig att familjen inte uppskattar ens närvaro och ändå går så våldgästar man begravningen och respekterar inte de sörjande.
    Du har lite fel där, om man som familj vill ha begravning i stillhet så annonserar man inte. Man kan skriva att begravningen redan skett i annonsen.

    Men i detta fall då hon ingick i familjen, och hon är välkommen av de andra men inte av en svartsjuk mamma. Mamman har inte enbart hon rätt att betsämma, styvmamman hade hand om sitt bonusbarn hon med. Vem vet kanske bonusbarnet var väldigt glad i sin styvmamma?

    Hade det varit så att bonusbarnet avskydde sin styvmamma, styvmamman avskydde bonusbarnet, då hade mamman rätt att reagera.

    Det är att hedra ett älskat barn, att ta avsked. Och man ingår i familjen som bonusmamma/bonuspappa.

     
  • Anonym
    Anonym (bonus) skrev 2012-06-07 18:51:58 följande:
    Nu blev det ju som det blev, så debatten kan väl få vara mer allmän.

    Men ni tycker inte att PAPPAN har rätt att ha sin partner närvarande? Varför ska hans ex bestämma att kvinnan som han ansåg god nog att dela barnets och hans liv inte få vara där? Varför ska barnets biologiska mor ha rätten att säga att bonusmamman inte hade någon rätt att vara i barnets liv? När andra mindre närstående är välkomna? Kan hålla med att det kanske inte är läge att sätta sig intill varandra, men inte få komma alls?
    Jag tycker varken Pappan eller Mamman har rätt att ta med någon som skapar obehag för den andre av respekt för att det faktiskt är de två som står barnet närmast.

    I det här unika fallet är det bara så.

    Hade min bonus gått bort så hade jag vikt undan för hans mamma om det var hennes önskan. Nu vet jag att hon aldrig skulle se det så som tur är.
  • Anonym
    Donum skrev 2012-06-09 21:11:43 följande:
    Då får man låta bli att ha begravningsgudstjänst. En begravningsgudstjänst är inte i första hand till för att föräldrar ska vara "nöjda". 
    Givetvis är det så! I första hand ska detta vara en stund för föräldrar och syskon!De ska känna att det var en fin och bra begravning och de ska inte behöva känna obehag pga. människor som vill tränga sig på.

    Man får helt enkelt respektera de närmast sörjandes önskan.
  • Anonym
    Donum skrev 2012-06-09 21:32:37 följande:
    Nej, det är en gudstjänst. Alla är välkomna till gudstjänst i kyrkan. Det gäller såväl begravning som vigsel, dop och alla varianter. Väljer man att ha en begravningsgudstjänst så kan människor inte "tränga sig på" eftersom en sådan är öppen för alla. 

    Man får helt enkelt respektera att om man väljer en begravningsgudstjänst i kyrkan så är alla välkomna.  
    Begravningsgudstjänst eller begravning, vilket som så tror jag du förstår vad som menas.

    Är man inte önskad av närmast sörjande så borde man ta ett steg tillbaks och definitivt inte försöka kränga någon plats i närheten av de som inte önskar en där.

    Detta säger sunda förnuftet och det har inget att göra med om man får eller inte får närvara.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-09 22:54:49 följande:
    Begravningsgudstjänst eller begravning, vilket som så tror jag du förstår vad som menas.

    Är man inte önskad av närmast sörjande så borde man ta ett steg tillbaks och definitivt inte försöka kränga någon plats i närheten av de som inte önskar en där.

    Detta säger sunda förnuftet och det har inget att göra med om man får eller inte får närvara.
    Det sunda förnuftet säger att man som bio mamma får acceptera att den nya bonusmamman kommer på begravningen.

    De som inte förstår det har problem med sin egen självkänsla och sin egen mammaroll.

    Man ska vara glad över att man har en bonusmamma som verkligen tycker om barnet 

    Det handlar om en familj som vill ta avsked. Det hade inte varit ngn disskution om det hade handlat  om en fosterfamilj som hade haft hand om ett barn som avlider, ska bara bioföräldrarna ta avsked eller ska de som haft barnet även de få komma.....de räknas ju med som en fosterfamilj som haft sina fosterbarn i flera år.........ska inte de få komma om bioföräldrarna säger nej, 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-10 01:57:42 följande:
    Det sunda förnuftet säger att man som bio mamma får acceptera att den nya bonusmamman kommer på begravningen.

    De som inte förstår det har problem med sin egen självkänsla och sin egen mammaroll.

    Man ska vara glad över att man har en bonusmamma som verkligen tycker om barnet 

    Det handlar om en familj som vill ta avsked. Det hade inte varit ngn disskution om det hade handlat  om en fosterfamilj som hade haft hand om ett barn som avlider, ska bara bioföräldrarna ta avsked eller ska de som haft barnet även de få komma.....de räknas ju med som en fosterfamilj som haft sina fosterbarn i flera år.........ska inte de få komma om bioföräldrarna säger nej, 
    Det är lite detta som är kärnan i det hela, det spelar ingen roll i detta läge om mamman är svartsjuk eller om pappan är det eller om bonus mamma eller bonus pappan är det.

    Kan man inte hålla sams så bör de som inte står barnet närmast hålla sig på avstånd.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-10 03:05:03 följande:
    Det är lite detta som är kärnan i det hela, det spelar ingen roll i detta läge om mamman är svartsjuk eller om pappan är det eller om bonus mamma eller bonus pappan är det.

    Kan man inte hålla sams så bör de som inte står barnet närmast hålla sig på avstånd.
    Men om man har levt med det döda barnet som en extra mamma i 15 år, barnet har varit här varannan vecka och har verkligen haft bonusmamman som en trygghet.

    Barnet har halvsyskon som är några år yngre hos pappan. Mamman har alltid känt agg över att pappan har en ny, men bonusbarnet trivs med hela sin familj och känner lika stor trygghet med både bonus mamma som sin bio mamma.

    Tycker du på allvar att en biomamma ska få bestämma att bonusmamman inte får komma på begravningen och ta avsked av ett barn som hon har behandlat lika som sina egna, som hon har älskat och tröstat, matat samt bytt blöjor på........ett barn som är som hennes eget.

    Blod är inte alltid tjockare än vatten, tänk på alla adopterade de har samma kärlek ifrån sina adoptivföräldrar som bonusbarnen kan ha i från sina bonusföräldrar.

    Tänk efter lite.......... 
  • Anonym
    cloudberry79 skrev 2012-05-05 13:14:12 följande:
    Jag förstår att du vill vara där för din sambo, men om det ses som negativt av den andre bioföräldern tycker jag att du ska backa. Sitt någon rad bak i kyrkan helt enkelt, du får trösta din sambo efter begravningen. Vad DU vill är inte viktigt, det är de närmast sörjande som behöver mest utrymme att få sörja på sitt sätt.
    Är det viktigare att den ena föräldern får som hen vill än att den andra föräldern inte får (välbehövligt?) stöd av sin nuvarande partner?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-10 13:32:57 följande:
    Men om man har levt med det döda barnet som en extra mamma i 15 år, barnet har varit här varannan vecka och har verkligen haft bonusmamman som en trygghet.

    Barnet har halvsyskon som är några år yngre hos pappan. Mamman har alltid känt agg över att pappan har en ny, men bonusbarnet trivs med hela sin familj och känner lika stor trygghet med både bonus mamma som sin bio mamma.

    Tycker du på allvar att en biomamma ska få bestämma att bonusmamman inte får komma på begravningen och ta avsked av ett barn som hon har behandlat lika som sina egna, som hon har älskat och tröstat, matat samt bytt blöjor på........ett barn som är som hennes eget.

    Blod är inte alltid tjockare än vatten, tänk på alla adopterade de har samma kärlek ifrån sina adoptivföräldrar som bonusbarnen kan ha i från sina bonusföräldrar.

    Tänk efter lite.......... 
    Man får under sådana förhållanden hoppas att föräldrarna, bio och bonus, har ett vuxet och normalt förhållande till varandra.

    Jag står fortfarande kvar vid min åsikt. Två föräldrar som inte drar jämt bör inte sitta tillsammans i kyrkan och spy ut sitt skit under en begravning.
    Klarar man inte av det så bör den ena hålla sig undan.
  • Anonym
    Donum skrev 2012-06-10 15:38:14 följande:
    Eftersom du använder uttryck som att "tränga sig på" och "kränga någon plats" så är det absolut relevant att det inte är möjligt på en gudstjänst. 

    Det sunda förnuftet säger att det är idiotiskt att någon ska ha invändningar mot att andra människor kommer på en begravningsgudstjänst, med undantag möjligen för om vederbörande mördat den som begravs.  
    Att du och jag har skilda åsikter säger inte att det är du som använder sunt förnuft.

    Sunt förnuft säger att man inte sätter sig bredvid en biologisk förälder om man vet att detta grumlar avslutet för denne.
  • Anonym
    Donum skrev 2012-06-10 19:38:23 följande:
    Inte heller att det är du som använder sunt förnuft, my dear. Flört

    Det är egentligen inte alls sunt förnuft att alla är välkomna till gudstjänst i kyrkan. Det är så det ligger till. Det är kyrkan som bestämmer och bestämmelsen är sådan att alla är välkomna, oavsett om någon biologisk förälder har problem med en ny kvinna. 

    För övrigt är det väl ingen som har sagt att vederbörande ska sitta bredvid en förälder?
    Du får gärna försöka få fram en poäng, men det är mer klädsamt om du gör det med någon sorts grund.  
    Eller man..

    Det är just en poäng som saknas här. Det är så avskalat att det inte lämnar utrymme för intrigerande bonusföräldrar. För det är exakt vad den människa som väljer att ta en plats bredvid föräldrarna är om denne inte fattar att backa i ett sådant läge, intrigerande.

    Det är exakt främre raden jag pratar om då TS lämnat öppet att hon vill sitta och kramas när pappan är ledsen. Misstänker att han också sitter där.

    Det vore rätt klädsamt av dig att hålla reda på vad du vill få fram så kan jag hålla reda på vad jag vill få fram.
Svar på tråden Begrava ett barn, separerade föräldrar...