• Tittij

    Ekologiskt eller närproducerat?

    Vi försöker mer och mer gå över till ekologiskt. Alla varor finns ju inte som ekologiska så det är svårt att köpa enbart ekologiskt.

    Men nu har jag börjar fundera på vad som är viktigast, ekologiskt eller närproducerat? Om man nu inte kan kombinera dem.

    Läste nånstans att transporterna är en väldigt liten del av matens miljöpåverkan, så då borde det ju vara viktigare att välja ekologiskt.

    Hjälp mig, hur ska man tänka? 

  • Svar på tråden Ekologiskt eller närproducerat?
  • katalysator

    Det beror väldigt mycket på vilken typ av vara det är och hur den är producerad och transporterad. Närproducerat brukar jag tänka är bäst i de fall det är möjligt, eftersom hela kretsloppet stannar lokalt då. (Till skillnad mot när man exempelvis transporterar hit en massa ekologiska sojabönor från andra länder, men allt bajs efteråt stannar här och man istället måste tillföra konstgödsel på odlingarna där nere, ett brutet energikretslopp). Samtidigt är ju närproducerade grönsaker inte alltid bäst, eftersom de då istället kan ha odlats i energikrävande växthus eftersom det är ganska taskigt grönsaksklimat här uppe.

    Jag skulle väl säga att det alltid är bra att äta ekologiskt, men att man ska välja närproducerat i de lägen då närproducerat innebär bra odlingsvillkor. Finns inte det så kan man kanske i första hand välja säsongens grönsaker, så att de inte behöver transporteras över halva jorden - hellre Tyskland än Brasilien liksom.

  • Fröken Kex

    Det beror ju på vad för mat det är. I Sverige har vi ganska bra regler kring även konventionellt odlad mat och jag kan i många fall välja just närproducerat istället. För mig handlar det dessutom om att stötta Sveriges bönder...

    Det som är ekologiskt är ju förvisso fritt från gifter (du får inte i dig gifterna) men miljöpåverkan kan vara lika stor som på en närproducerad konventionellt odlad grönsak. Och återigen det handlar ju så mkt om vad det är för grönsak. Potatis exempelvis finns ju ofta både ekologisk och hyfsat närproducerad medan sparris nästan alltid kommer från Argentina... eller liknande. Det säger ju sig självt att den KRAV odlade sparrisen från Argentina ger mkt mer miljöpåverkan än potatisen. Sedan kan man ju fundera hur bekämpningsmedel som kommer i kontakt med just grödor som växer under jord, det är ju betydligt mindre än de ovan. Dock innebär ju inte det att de alltid att de har en mindre miljöpåverkan än de odlade ovan jord. Bekämpningsmedel, konstgödsel mm tär ju och förgiftar marken ändå.

    Jag tycker det är en svår diskussion och försöker gå balansgång med huvudet som vägledare. Ibland närproducerat ibland KRAV. Men jag köper i princip aldrig ngt producerat utanför Europa och sätter Svenskt närproducerat i första rummet då det är möjligt. Gärna både KRAV och närproducerat... :)

    /S

Svar på tråden Ekologiskt eller närproducerat?