• Mama69

All denna grädde?

Vi är en vanlig barnfamilj som försöker äta "vanlig" och hyfsat nyttig mat. Men när recept och matidéer presenteras här så är maten nästan alltid "dränkt" i grädde och creme fraiche. (Nu talar jag inte om recept för er som valt en LCHF-livsstil.) Är det verkligen så att "alla" använder dessa stora mängder med fett i sin vardagsmat?

• Svar på tråden All denna grädde?
  • Pickeli
    Mama69 skrev 2012-05-11 11:43:50 följande:
    Nej, det är just det. Om man byter ut grädden blir det inte lika gott. Därför ser jag hellre recept som från början av gjorda med mindre eller utan grädde och är goda.
    Grejen är att även dessa rätter skulle bli mycket godare med riktigt smör, grädde och fraiche. Det är liksom ingen skillnad.

Förutom möjligen på recept som inte ens innehåller mejeriprodukter.
    Google it!
  • yena89

Jag använder bara grädde och fullfeta produkter. Nån dag ibland vill jag lyxa till det och gör en riktigt fet gräddsås men det är kanske en gång i veckan. Annars späder jag ut med vatten och reder med en tsk cr och låter det koka in.

Mne visst, vill man använda kemiska produkter, som Milda4% så visst. Det är ju bara o kolla på baksidan. Milda har tusen konstiga ingredienser du inte ens kan uttala namnet på och vispgrädde har en ingrediens liksom.
    Även om man inte gillar fett anser jag det är bättre att använda naturliga produkter, fullfeta, och späda ut med mjölk eller vatten.

Det är nog mest nybörjarna inom LCHF som öser på med grädde och smör och allt. Men man lär sig så småningom :)

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Boost

Fast det är väl långt ifrån nästan alla rätter här som "dränks" i grädde? Finns ju hur många trådar som helst med hur många recept som helst. Annars går det ju bra att starta en egen tråd med maträtter utan grädde.

Och bara för att ett recept innehåller grädde så är det väl ingen som äter den rätten varje dag? Är väl inget onyttigt med att tillsätta grädde i maten ibland?

• Faile

Äter själv lchf men inga mejeriprodukter. Det blir lite svårare dock med matlagning, men det går.

Något som är jättegott, nyttigt och lättlagat är kycklinglår ovanpå blandade grönsaker ( frysta ) i ugn. Bara krydda efter behov och möjligen spä på lite vatten halvtid när man vänder kycklingen. Supergott    

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anbe

Jag använder grädde och creme fraiche i dom rätter som ska ha det enligt receptet men om det står matlagningsgrädde använder jag vanlig vispgrädde. Tycker det blir godare och krämigare!

• Boost
    Anbe skrev 2012-05-11 13:58:11 följande:
    Jag använder grädde och creme fraiche i dom rätter som ska ha det enligt receptet men om det står matlagningsgrädde använder jag vanlig vispgrädde. Tycker det blir godare och krämigare!

Håller med! Vispgrädde blir mycket godare :)
    Tycker inte att det är ohälsosamt att äta det ibland. 
  • Anton Chigurh
    Mama69 skrev 2012-05-11 11:43:50 följande:
    Nej, det är just det. Om man byter ut grädden blir det inte lika gott. Därför ser jag hellre recept som från början av gjorda med mindre eller utan grädde och är goda.
    Nää, precis, det finns fan inget som blir lika gott utan riktig grädde, sen kvittar det vad du hittar på. Fullständigt.

Det skall va grädde i om det skall bli gott. Så är det bara.  
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • byggd av bomull

Fast jag fattar vad du menar! Det dräller av recepttips som detta:

"Jag steker kycklingfiléer, blanda ner 2-3 dl creme fraiche, soja, strö ost över och in i ugnen på 225 grader i 15 minuter. Serveras med pasta!"

Jag bara... Suck.... Undra på att folk är överviktiga.       

• J  a  d  e  d

Koka en potatis och stek en bit kött då.

Jeddan
  • Pickeli
    byggd av bomull skrev 2012-05-11 14:28:22 följande:
    Fast jag fattar vad du menar! Det dräller av recepttips som detta:

"Jag steker kycklingfiléer, blanda ner 2-3 dl creme fraiche, soja, strö ost över och in i ugnen på 225 grader i 15 minuter. Serveras med pasta!"

Jag bara... Suck.... Undra på att folk är överviktiga.       
    Jag är hur smal som helst både på utsidan och insidan så vitt mina värden visar. Äter bara äkta grädde eller fraiche.

Hur kan du påstå att man blir tjock av sådana måltider? Det beror väl på hur mycket man äter och vad man äter till?!
    Google it!
Svar på tråden All denna grädde?