• Mama69

All denna grädde?

Vi är en vanlig barnfamilj som försöker äta "vanlig" och hyfsat nyttig mat. Men när recept och matidéer presenteras här så är maten nästan alltid "dränkt" i grädde och creme fraiche. (Nu talar jag inte om recept för er som valt en LCHF-livsstil.) Är det verkligen så att "alla" använder dessa stora mängder med fett i sin vardagsmat?

• Svar på tråden All denna grädde?
  • shelby

jag uteslutar all grädde och cream fraiche i maten, dels för jag inte tål de, blir jättedålig och dels för de är bra onödigt att äta de egentligen.
    men tar ändå recept med det i och byter ut de mot annat, lite beroende på vad receptet är, ibland mjölk istället för grädde, ibland kesella (kvarg) istället för cream fraiche, men går de så tar jag bort de helt bara.  

• IdaVasterflo

Nä. Jag använder sällan, knappt aldrig grädde eller crème fraîche i maten. Inte så mycket medvetet heller. Äter väl inte sådan mat helt enkelt!

• Snöviolen

Hela vår familj är normalviktiga och jag använder bara fetprodukter, men ni som  går upp i vikt kanske går och småäter hela tiden?

• soldis

man får den fett man betalar för tycker jag. Köper man lättgrädde behöver man mer eftersom fett är en smakbärare. Kokar man mjölk länge för att få gräddig smak så är det ju för att vattnet kokar bort och fettet blir kvar. Men visst blir det mindre fett än grädde. Satsa på kalla såser eller matlagningsyougurt där fetthalten är lägre.

• Virriga Vera
    Mama69 skrev 2012-05-11 11:43:50 följande:
    Nej, det är just det. Om man byter ut grädden blir det inte lika gott. Därför ser jag hellre recept som från början av gjorda med mindre eller utan grädde och är goda.
    Fett mättar, vilket innebär att använder du fullfeta produkter med måtta så äter du inte lika mycket som om du använde lättprodukter.
  • yena89
    Virriga Vera skrev 2012-05-12 07:20:52 följande:
    Fett mättar, vilket innebär att använder du fullfeta produkter med måtta så äter du inte lika mycket som om du använde lättprodukter.
    Precis. Och om man på det utesluter snabba kolhydrater helt och minskar kanske något på potatisen eller riset och äter mera grönsaker så blir du bara ännu nyttigare.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • shelby
    Virriga Vera skrev 2012-05-12 07:20:52 följande:
    det är nog personligt, mina portioner är lika stora vilket som, mig magsäck blir ju inte större automatiskt om ja tar bort fett, den fylls lika fort beroende på mängden och inte innehållet
  • Virriga Vera
    shelby skrev 2012-05-12 12:04:06 följande:
    det är nog personligt, mina portioner är lika stora vilket som, mig magsäck blir ju inte större automatiskt om ja tar bort fett, den fylls lika fort beroende på mängden och inte innehållet
    Vad jag menar är att man står sig bättre på fetare mat, du håller dig mättare längre.
  • sextiotalist

Med ett magert barn, numera tonåring, ja, här har det bara varit fullfeta produkter. Sedan smakar det bättre, man håller sig mätt längre

• taquine
    sextiotalist skrev 2012-05-12 12:48:35 följande:
    Med ett magert barn, numera tonåring, ja, här har det bara varit fullfeta produkter. Sedan smakar det bättre, man håller sig mätt längre
    Ja precis, har en tonåring som ser ut som en vinthund, så nu har vi slängt ut all light skit och satsar på riktiga grejor.Godare och mer mättande!
    Bryt inte ensam Bryt ihop
  • FMG

Jag tycker att allt detta fett är en bra energikälla. Äter vi mycket fett här hemma så skär vi ner på det andra då vi blir mätta ändå och det har gjort underverk för min vikt men dessvärre klarar inte min mage av det feta utan att jag får magsår gång på gång.

Så här blir det tyvärr lite lättare alternativ. Jag har inga problem att inspireras av de recept som presenteras och sedan modifiera lite efter smak och tycke.
    Maten blir såklart godare med allt detta fett, men det smakar inte direkt äckligt om man byter ut creme fraiche mot turkisk yoghurt.
    Min mage klarar heller inte av för mycket mjölmat så i såser där det ska vara redning får jag byta ut den och röra ner en äggula istället. Eller använda havregrädde går ju bra det med om magen klarar av det.

Jag steker också kycklingfiléer, men jag strör över lite purjolök och paprika och turkisk yoghurt och pepprar lite extra och kör sedan in i ugnen. Serverar med vitkålssallad istället för pasta.
    Använd din fantasi så kan du göra om de recept du fastnar för så att de passar er familj. 

• Dripknot

Det folk ska vara rädda för är kolhydrater. Fett i sig är inget att va skraj för. Det är kombinationen hög andel kolhydrater (pasta, bröd, potatis, ris, gryn etc) och en hög andel fett som gör oss feta.

Kolhydraterna höjer blodsockret och ger ett insulinpåslag i kroppen. Insulin är det mest fettbildande hormon vi har i våra kroppar, det lagrar in allt fett direkt in i fettcellerna. Drar du ner på eller om du tar bort kolhydraterna helt sker inget insulinpåslag och därmed uteblir fettinlagringen. Kroppen behöver fett för att förbränna fett. Insulin har till uppgift att bryta ner sockret som vi äter i form av kolhydrater.

Folk är sjukt och felaktigt övertygade om att vi prompt BEHÖVER kolhydrater i våran kost. Detta kan inte vara mer fel. Den andel kolhydrater kroppen behöver är den fullt kapabel till att göra på egen hand. Hjärnan består till största delen av fett och den mår bra av hög andel fett och låg andel kolhydrater.

Det är sen omöjligt att äta för mycket fett. Du blir mätt längre på en normalstor portion kött, fisk eller fågel tillsammans med en bra sammansatt sallad med ovanjordsgrönsaker samt en klick bearnaisesås istället för 1-2 större portioner med samma andel fett men även en stor del kolhydrater i form av t ex potatisgratäng, pommes eller hasselbackspotatis.

LCHF är inte en kost som "dryper" av fett. Det är normal mat i en otroligt ren form där det naturliga fettet från djuret bevaras. Ju mer tillsatser och skit som finns i lightprodukter desto mindre naturlig råvara. Ju mer fett desto mindre tillsatser.

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • FMG
    Dripknot skrev 2012-05-12 12:57:55 följande:
    Det folk ska vara rädda för är kolhydrater. Fett i sig är inget att va skraj för. Det är kombinationen hög andel kolhydrater (pasta, bröd, potatis, ris, gryn etc) och en hög andel fett som gör oss feta.

Kolhydraterna höjer blodsockret och ger ett insulinpåslag i kroppen. Insulin är det mest fettbildande hormon vi har i våra kroppar, det lagrar in allt fett direkt in i fettcellerna. Drar du ner på eller om du tar bort kolhydraterna helt sker inget insulinpåslag och därmed uteblir fettinlagringen. Kroppen behöver fett för att förbränna fett. Insulin har till uppgift att bryta ner sockret som vi äter i form av kolhydrater.

Folk är sjukt och felaktigt övertygade om att vi prompt BEHÖVER kolhydrater i våran kost. Detta kan inte vara mer fel. Den andel kolhydrater kroppen behöver är den fullt kapabel till att göra på egen hand. Hjärnan består till största delen av fett och den mår bra av hög andel fett och låg andel kolhydrater.

Det är sen omöjligt att äta för mycket fett. Du blir mätt längre på en normalstor portion kött, fisk eller fågel tillsammans med en bra sammansatt sallad med ovanjordsgrönsaker samt en klick bearnaisesås istället för 1-2 större portioner med samma andel fett men även en stor del kolhydrater i form av t ex potatisgratäng, pommes eller hasselbackspotatis.

LCHF är inte en kost som "dryper" av fett. Det är normal mat i en otroligt ren form där det naturliga fettet från djuret bevaras. Ju mer tillsatser och skit som finns i lightprodukter desto mindre naturlig råvara. Ju mer fett desto mindre tillsatser.
    Det där har jag faktiskt svårt att hålla med om. I grunden är ju tanken rätt, men i praktiken fungerar det inte på alla personer.
    Min sambo tex blir inte alls mätt på att äta en normalstor köttbit stekt i smör med en klick bearnaisesås och lite grönsaker. För att han ska bli mätt måste han istället öka på proteinet då och även för stor andel protein i kombination med hög andel fett kan ju leda till övervikt.
    För att han ska bli mätt krävs minst 5-6 potatisar till en kycklingklubba oavsett hur mycket fett som finns. Eller om han hoppar över potatisarna lär han äta minst 4-5 kycklingklubbor med massor av extra fett för att bli tillfredsställande mätt. Tack och lov är han normalviktig trots att han är ett matmonster av rang.

Så det är ju högst idividuellt det där med mättnadskänsla, men jag är helt med på LCHF tänket.  
  • Boost
    FMG skrev 2012-05-12 13:09:22 följande:
    Det där har jag faktiskt svårt att hålla med om. I grunden är ju tanken rätt, men i praktiken fungerar det inte på alla personer.
    Min sambo tex blir inte alls mätt på att äta en normalstor köttbit stekt i smör med en klick bearnaisesås och lite grönsaker. För att han ska bli mätt måste han istället öka på proteinet då och även för stor andel protein i kombination med hög andel fett kan ju leda till övervikt.
    För att han ska bli mätt krävs minst 5-6 potatisar till en kycklingklubba oavsett hur mycket fett som finns. Eller om han hoppar över potatisarna lär han äta minst 4-5 kycklingklubbor med massor av extra fett för att bli tillfredsställande mätt. Tack och lov är han normalviktig trots att han är ett matmonster av rang.

Så det är ju högst idividuellt det där med mättnadskänsla, men jag är helt med på LCHF tänket.  

Fast har han prövat det under en period och inte bara under enstaka måltider?
  • lövet2

Nej, i vår familj har vi alltid ätit ganska "rent" och oblandat. Sällan grytor och sådant. Crême fraiche har jag aldrig använt, och grädde är något som jag tar en skvätt av till sås eller sky ett par gånger i veckan. Så nej, vi använder inte en massa sådant i matlagningen.

• Dripknot
    FMG skrev 2012-05-12 13:09:22 följande:

Har din sambo tillämpat LCHF under en längre period eller bara någon enstaka måltid enligt den modellen? Det tar tid att "avgifta" kroppen i början, många fixar inte abstinensen och de kanske även under många år ätit felaktigt och alltför stora portioner. Har man ätit mycket mat under lång tid är magsäcken uttöjd vilket resulterar i att personen inte blir mätt av en normalstor portion. Min sambo är ett matmonster av rang; en frukost kan vara upp till 1½ liter vaniljyoghurt, 1-2 glas oboy och 2-4 mackor med smör och ost. Han har även lagt på sig ca 20 kg sedan feb 2009 så det är INTE ok. Men ska han ner i vikt så ska han göra det för sin egen skull och hälsa, jag älskar honom precis som han är.

Dock kan jag känna oro över hans tilltagande övervikt, den är ju inte bra för hans kropp i långa loppet.

När man väl börjat äta enligt LCHF tar det cirka en vecka för kroppen att göra sig av med sockret, och i samma takt krymper magsäcken då fettet är så energitätt att de flesta blir illamående om de äter alltför mycket av det. Många ger dock upp efter den första veckan eftersom de "inte blir mätta", de får huvudvärk, yrsel och trötthet (abstinens, kan likställas med abstinens från droger, symtomen är näst intill identiska), de går inte ner i vikt fort nog etc. När LCHF fått sitt fulla spelrum och sockret är ute ur kroppen och kroppen går enbart på fettdrift, det är då man känner den där underbara känslan av lugn och harmoni i kroppen. Har man problem med gaser, IBS eller diabetes så kommer dessa problem minska drastiskt eller t o m försvinna.

Äter man strikt LCHF har man väldigt mycket att vinna.
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • yena89
    shelby skrev 2012-05-12 12:04:06 följande:
    Mättnad handlar inte om bukfylla. Jag kan bli "mätt" på att dricka buljong.
    Energin från kolhydrater tas upp snabbare av kroppen och då kräver dne ny energi snabbare. Energi från fett tar längre tid att ta upp så tex: 100kcal fett mättar längre än 100kcal kolhydrater. Protein mättar ännu bättre än fett.
    Dripknot skrev 2012-05-12 12:57:55 följande:

Man ska inte vara rädd för kolhydrater. Det är lika fel som att vara rädd för fett. Alla är olika och vissa klarar sig bra på kolhydrater ändå. Alla behöver inte äta enligt lchf, däremot tjänar nog många på att byta ut hälften av ris, pasta potatis mot grönsaker och använda fullfeta produkter i lagom mängd. Sen finns det folk som mår dåliga av för mkt fett och då får dom se till att äta bra kolhydrater istället.
    Man bör dessutom undvika gluten. Att äta mkt pasta/bröd är alltså inte bra, det finns det flera forskare som tycker.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Fröken85

Japp, vi har grädde i allt. Steker i smör etc. Äter vanligt med kolhydrater oxå så inget lchf alltså. Familjen är helt normal i vikt!

• FMG
    Dripknot skrev 2012-05-12 13:25:59 följande:
    Har din sambo tillämpat LCHF under en längre period eller bara någon enstaka måltid enligt den modellen? Det tar tid att "avgifta" kroppen i början, många fixar inte abstinensen och de kanske även under många år ätit felaktigt och alltför stora portioner. Har man ätit mycket mat under lång tid är magsäcken uttöjd vilket resulterar i att personen inte blir mätt av en normalstor portion. Min sambo är ett matmonster av rang; en frukost kan vara upp till 1½ liter vaniljyoghurt, 1-2 glas oboy och 2-4 mackor med smör och ost. Han har även lagt på sig ca 20 kg sedan feb 2009 så det är INTE ok. Men ska han ner i vikt så ska han göra det för sin egen skull och hälsa, jag älskar honom precis som han är.

Dock kan jag känna oro över hans tilltagande övervikt, den är ju inte bra för hans kropp i långa loppet.

När man väl börjat äta enligt LCHF tar det cirka en vecka för kroppen att göra sig av med sockret, och i samma takt krymper magsäcken då fettet är så energitätt att de flesta blir illamående om de äter alltför mycket av det. Många ger dock upp efter den första veckan eftersom de "inte blir mätta", de får huvudvärk, yrsel och trötthet (abstinens, kan likställas med abstinens från droger, symtomen är näst intill identiska), de går inte ner i vikt fort nog etc. När LCHF fått sitt fulla spelrum och sockret är ute ur kroppen och kroppen går enbart på fettdrift, det är då man känner den där underbara känslan av lugn och harmoni i kroppen. Har man problem med gaser, IBS eller diabetes så kommer dessa problem minska drastiskt eller t o m försvinna.

Äter man strikt LCHF har man väldigt mycket att vinna.
    När vi träffades åt jag väldigt strikt LCHF och han hakade på han med. Vi åt totalt under 9 månader men han var mer liberal än mig och åt således grönsaker och aktade sig inte för mejeriprodukter. Inga mängder dock.
    Men han var konstant hungrig och hans mage skrek verkligen. 
    Sedan har vi ätit LCHF till och från tills min mage går sönder men han är ju lika hungrig då.
    LCHF är alltså inget för honom eftersom att han inte blir mätt utan att fylla ut buken ordentligt.
Svar på tråden All denna grädde?