• Mama69

All denna grädde?

Vi är en vanlig barnfamilj som försöker äta "vanlig" och hyfsat nyttig mat. Men när recept och matidéer presenteras här så är maten nästan alltid "dränkt" i grädde och creme fraiche. (Nu talar jag inte om recept för er som valt en LCHF-livsstil.) Är det verkligen så att "alla" använder dessa stora mängder med fett i sin vardagsmat?

• Svar på tråden All denna grädde?
  • Pickeli
    byggd av bomull skrev 2012-05-11 14:28:22 följande:
    Fast jag fattar vad du menar! Det dräller av recepttips som detta:

"Jag steker kycklingfiléer, blanda ner 2-3 dl creme fraiche, soja, strö ost över och in i ugnen på 225 grader i 15 minuter. Serveras med pasta!"

Jag bara... Suck.... Undra på att folk är överviktiga.       
    I en sådan middag en normal portion kanske det är runt 600 kcal. Vilket INTE är mycket alls för en middag.
    Google it!
  • Bumblebeegirl
    Mama69 skrev 2012-05-11 10:44:23 följande:
    Vi är en vanlig barnfamilj som försöker äta "vanlig" och hyfsat nyttig mat. Men när recept och matidéer presenteras här så är maten nästan alltid "dränkt" i grädde och creme fraiche. (Nu talar jag inte om recept för er som valt en LCHF-livsstil.) Är det verkligen så att "alla" använder dessa stora mängder med fett i sin vardagsmat?
    Oj vad chockad ajg blir att läsa! Vet du inte att grädde är den bästa krydda du kan använda? Vi har grädde i nästan allt och det smakar ljuvligt! Folk är så himla rädda för fett, fattar inte varför!
  • Bumblebeegirl
    byggd av bomull skrev 2012-05-11 14:28:22 följande:
    Fast jag fattar vad du menar! Det dräller av recepttips som detta:

"Jag steker kycklingfiléer, blanda ner 2-3 dl creme fraiche, soja, strö ost över och in i ugnen på 225 grader i 15 minuter. Serveras med pasta!"

Jag bara... Suck.... Undra på att folk är överviktiga.       
    Fast det där receptet innehöll ju ganska lite creme fraiche. Vi äter mkt av både creme fraiche och grädde men är slanka och vältränade ändå.
  • atool
    Mama69 skrev 2012-05-11 10:44:23 följande:
    Detta tycker jag också.
    Jag vill ha goda recept utan allt detta fett.
  • Tow2Mater

Viktväktarna hade en gång ett recept med fiskbullar i minimjölk. Gott? Inte ett dugg! Såser behöver grädde om de inte baseras helt på buljong eller tomat. Byta ut all grädde mot mjölk går ju om man vill.

• Mama69

Jag var nog otydlig. Jag har verkligen inget mot vispgrädde och creme fraiche. Men i vår familj kan vi inte äta det varje dag utan att lägga på oss. Jag efterlyser inte recept med substitut utan sådan som är goda ändå. Sedan var det mest en allmän reflexion om att väldigt många av recepten på snabb-lätt-god vardagsmat är som kycklingexemplet ovan.

• Boost
    Mama69 skrev 2012-05-11 17:06:30 följande:
    Jag var nog otydlig. Jag har verkligen inget mot vispgrädde och creme fraiche. Men i vår familj kan vi inte äta det varje dag utan att lägga på oss. Jag efterlyser inte recept med substitut utan sådan som är goda ändå. Sedan var det mest en allmän reflexion om att väldigt många av recepten på snabb-lätt-god vardagsmat är som kycklingexemplet ovan.

Ja då blev din frågeställning mer förståelig tycker jag.
    Men som sagt, starta gärna en ny recepttråd med detta, nya idéer kan man ju inte få för mycket av :) 
  • mamma smurfen

Använder mig inte av grädde alls, utan bara mellanmjölk....

Hemligheten med goda "gräddiga" såser utan grädde, ligger i att man låter alla såser små puttra läääänge.

Snackar om minst en  timma, helst 2.5.  Lovar att du inte kommer känna skillnaden, eller sakna grädden

(orkar man inte/hinner man inte göra såsen DÄR å DÅ, gör den kvällen innan, den puttrar så bra helt själv  på spisen medans du sitter framför datorn, ligger i badet eller sitter här på FL *S* )

• Selma1966

Sås blir gott på mjölk också. Själv har jag bara grädde hemma till fest. Trots det har jag oftast varit överviktig... Det beror ju på vad man äter i övrigt och hur mycket. Men jag håller med. De flesta öser i grädde när det ska vara gott. Men de flesta goda recept jag stött på är fräscha, naturliga råvaror utan en halvliter sås till. Tänk italienskt. En italienare skulle inte bli tagen på sängen med grädde i maten utan att skämmas, men oj så gott.

Svar på tråden All denna grädde?